Nätaggregatsproblem, kondingarna?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Re: Nätaggregatsproblem, kondingarna?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag köpte en förstärkarbyggsats från Kina. Har byggt ihop men ännu inte kört den. Skulle tro att du snart har kommit dit hän att du gör samma sak. :wink:
Användarvisningsbild
Jolles
Kontakt:

Inlägg av Jolles »

Ja alltså lite galen börjar jag nog bli på det här - jag har i nuläget INGEN fungerande stereoanläggning (av totalt tre) att koppla till mina högtalare :(

Idag provade jag min alternativa trafo (2x24v 120VA) som jag använde som experiment trafo när jag för första gången byggde bygget (!) Allt kopplades in och jag ser till min förvåning att även den här trafon petar ut 3V (mätt på samma säkring som föregående trafo) vilket fyller på mängden myror i hyvvet... jag kopplar för sakens skull förbi fördröjningsrelä-kortet på primären och provar igen - samma sak. Jag skruvar bort sekundärsladdarna från en terminal och sandpapprar (mer) på kopparledningarna (väl förstådd nu att jag väl borde ha den fastlödd istället) men efter lite sandpapprande så mäter jag nu 24V på båda sekundärerna, kopplar in den förbannade högtalarfördröjningen på förstärkarkortet nu (än en gång fäldigt hoppfull att det ska fungera, efterssom det funkade från den andra kanalens transformator!!) NEPP! jag mäter upp 24V från båda kontakterna på kretskortet och trots det så fungerar det inte?? Undrar således om något pajjat medan jag håller på och kopplar in till andra kanalens trafo igen och det funkar fint, jag mäter från den andra kanalens transformator upp ~23V AC och på nu inkopplade experiment-trafo ~24V på båda - den ena funkar den andra inte, hur i hela värden är det möjligt?? :shock:

Nu vet jag inte längre vad jag ska försöka med. Relä-delen på kortet fungerar ju uppenbarligen efterssom det funkar med ena trafon. Båda är toroidtransformatorer (samma märke) den fungerande är 2x22V 220VA och den "inte" fungerande är som sagt 2x24V 120VA, båda är kopplade på samma sätt, genom att seriekoppla lindningarna på sekundären får jag ut en nolla som jag använder att mäta mot. Experiment-trafon har aldrig varit konstig och jag har ju ut 2x24V från den in till kortet - mätt mot nollan på kortet.
För att försäkra mig om att mäta riktigt har jag lött fast mätsladdarna på undersidan av kortet.
Användarvisningsbild
Jolles
Kontakt:

Inlägg av Jolles »

Fick igång den tillslut när jag provade att vända på en av 12v sekundärspolarna, det blev visst något fel på nollan annars... Trots att allt såg rätt ut när jag mätte så var det inte det :oops:

...Nu var det nått fel på andra kanalen istället när jag häl monterat ihop hela skiten. bah. Fick ingen tomgångsspänning alls och en 317 petade bara ut +8V medans det var -23,2 på 337'an. Motstånden som satt mot jord intill den där 317'en mätte lite galet så ska byta dom och prova igen.
peo007

Inlägg av peo007 »

" när jag provade att vända på en av 12v sekundärspolarna, "

Är det inte 22v du menar?
Användarvisningsbild
Jolles
Kontakt:

Inlägg av Jolles »

Ja naturligtvis är det 22v :wink: ...Bara jag som blandade ihop med ett annat bygge jag petar på.

Har mätt igen runt den där T317 och motståndens resistans stämmer faktiskt som sitter där intill mot jord. Den får in drygt DC 30V men skickar bara ut cirka 8V, den börjar högre (runt 11-12V) när man skjuter på strömmen men sjunker till 8V. Jag trodde att sådanna kretsar stendog/kortslöts när de pajjade men så är det kanske inte??? Nån som vet nått om dom?
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Låter mera som 317 är överbelastad och går i strömmod i stället.

Protte
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Vet inte hur T317 är kopplad. Är det en emitterföljare? I så fall matar du in spänning (matningsspänning) på kollektorn och får utsignal på emittern. Det som styr det hela är basen. Eftersom basen följer emittern kallas steget för emitterföljare. Nu följer den basen men den tappar spänningen Ube, dvs bas-emitter spänningsfallet. Mellan 0,5 - 1V beroende på hur hög ström som går igenom.

Har du rätt matningsspänning så är det i princip en sak som kan strula. Är belastningen för hög skulle transistorn bli så varm att det märks. Det mest troliga är att styrspänningen på basen är för låg! Är spänningen på basen inte för låg är transistorn trasig.
peo007

Inlägg av peo007 »

Har du kollat kondensator C15 så den inte spökar ?

insidan på LM317 http://www.ti.com/general/docs/datashee ... d=SLVS044X
Användarvisningsbild
Jolles
Kontakt:

Inlägg av Jolles »

Mindmapper skrev:Vet inte hur T317 är kopplad. Är det en emitterföljare? I så fall matar du in spänning (matningsspänning) på kollektorn och får utsignal på emittern. Det som styr det hela är basen. Eftersom basen följer emittern kallas steget för emitterföljare. Nu följer den basen men den tappar spänningen Ube, dvs bas-emitter spänningsfallet. Mellan 0,5 - 1V beroende på hur hög ström som går igenom.

Har du rätt matningsspänning så är det i princip en sak som kan strula. Är belastningen för hög skulle transistorn bli så varm att det märks. Det mest troliga är att styrspänningen på basen är för låg! Är spänningen på basen inte för låg är transistorn trasig.
Schemat finns på föregående sida! :)
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Finns ingen T317 där!
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Men det finns en LM317 och dess komplementär LM337, ganska vanliga spänningsregulatorer.

Protte
Användarvisningsbild
Jolles
Kontakt:

Inlägg av Jolles »

Mäh! Ja, jag blandar ihop LM317T och T317. Helt förträngt att det finns olika "317", sorry.
Användarvisningsbild
Jolles
Kontakt:

Inlägg av Jolles »

Okey, så LM317 agerar säkring då? (överbelastning) Men borde den peta ut någon ström alls då? Jag får ju ut 8V iallafall?

Har mätt över C5 och C15, ingen kortis där iaf.

btw. Lysdioden D1 lyser fortfarande.
peo007

Inlägg av peo007 »

Är det 1,25 V över motstånd R20 ?

Det är nog som Protte säger, det är "kortis" någonstans i (23V kretsen)
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Enligt ritningen så skall det vara 1,25V över R20, och det är LM317 respektive 337 som
sitter i om det inte är ändrat någon gång. Det är 30V IN och 23V UT
Skriv svar