Nån som får hemgjorda PIC-brännare att fungera?
- mickeliten
Jag byggde ihop den i helgen och den fungerade perfekt, dock efter att ändrat schemat lite eftersom två av padsen på huvud kortet låg så nära varandra att dom smälte ihop.tusse skrev:Ja ,jag, vet inte om någon annan lyckats med denhär.
http://hem.bredband.net/berte/
Typiskt har man byggt en annan programerare http://www.olimex.com/dev/avr-pg2b.html och den fick man inte heller att funka. börjar bli less.
Jag har ett litet tips till er som ej har rätt spänning till MCLR.
Själv köpte jag ett utvecklingskort som man kan programera med, och jag trodde GIVETVIS att eftersom det var extern srömförsörjning så fick man programeringsspänningen från kortet, men ICKE.
Hursomhelst jag kopplade ett batteri (!!!) i serie med MCLR från serieporten (på min programerare är det stift 3 i D-Suben, Jag kör programeraren som JDM så det borde vara samma för er).
Lödde ihop ett 3V litiumbatteri på en veroboard med D-Subbar i varje ända som jag sätter mellan kablen och kortet (programeraren). Detta för att slippa göra fysiska ingrepp på kortet. Detta funkar kanonfint.
Först testa jag 1.5V, trodde det räckte då datorn gav 10,7V, men detta var ändå för lite och pic-en tål ju 14V.
Själv köpte jag ett utvecklingskort som man kan programera med, och jag trodde GIVETVIS att eftersom det var extern srömförsörjning så fick man programeringsspänningen från kortet, men ICKE.
Hursomhelst jag kopplade ett batteri (!!!) i serie med MCLR från serieporten (på min programerare är det stift 3 i D-Suben, Jag kör programeraren som JDM så det borde vara samma för er).
Lödde ihop ett 3V litiumbatteri på en veroboard med D-Subbar i varje ända som jag sätter mellan kablen och kortet (programeraren). Detta för att slippa göra fysiska ingrepp på kortet. Detta funkar kanonfint.
Först testa jag 1.5V, trodde det räckte då datorn gav 10,7V, men detta var ändå för lite och pic-en tål ju 14V.
Tjena! Det känns som att jag är en bit på vägen med min programmerare. När IC-prog ska verifiera så blir det fel. Men när jag läser från den (16f628) så är den inte helt tom. Delar av koden är där. Nån som har nåt förslag om vad det kan vara? Jag har ca 11 V på mclr och har testat de flesta I/O delay...
*edit* Om jag öppnar filer med IC-prog så frågar den "Do you want to swap bytes? Yes/No ". Jag kör med PicBasicPlus...
*edit* Om jag öppnar filer med IC-prog så frågar den "Do you want to swap bytes? Yes/No ". Jag kör med PicBasicPlus...
IC-Prog kan du börja med att ställa in att programmet ska verifiera under programmeringen, så slipper du vänta på verifieringen.
Setting _Options__Programming Verify during programming.
Tryck sen F3 och ställ in hastigheten I/O delay.
Låt bli datorn när den programmerar, slå av ev. program som är i gång.
Setting _Options__Programming Verify during programming.
Tryck sen F3 och ställ in hastigheten I/O delay.
Låt bli datorn när den programmerar, slå av ev. program som är i gång.