Retroförstärkare som "brummar"
Re: Retroförstärkare som "brummar"
Här är länken till den på carbex:
http://www.carbex.se/sv/produktsida/ele ... -skruvansl
http://www.carbex.se/sv/produktsida/ele ... -skruvansl
Re: Retroförstärkare som
Gör ingen vetenskap av att byta några lytingar. Är den nya för grov, ta en längre skruv. Är den för tunn, ta en tång och gör ett veck på hållaren.
Har Du kontrollerat att Du som privatperson kan handla från Carbex och vad de kommer att ta betalt för frakt och expedition? För oss amatörer är det bäst att handla från de företag som speciellt vänder sig till oss.
Hur länge en lyting håller är helt beroende på vilka påfrestningar den utsätts för. En siffra på ett antal timmar säger inget utan att veta vid vilken temperatur den gäller. Temperatur och rippleström är helt avgörande för hur länge den kommer att palla. Förhållandet mellan livslängd och temperatur är exponentiellt och faller snabbt när det blir riktigt varmt. Tro inte att en konding som specats 2000h vid max temperatur går sönder efter tre månader i en förstärkare. Vid normala förhållanden kommer den att hålla bra många år.
Har Du kontrollerat att Du som privatperson kan handla från Carbex och vad de kommer att ta betalt för frakt och expedition? För oss amatörer är det bäst att handla från de företag som speciellt vänder sig till oss.
Hur länge en lyting håller är helt beroende på vilka påfrestningar den utsätts för. En siffra på ett antal timmar säger inget utan att veta vid vilken temperatur den gäller. Temperatur och rippleström är helt avgörande för hur länge den kommer att palla. Förhållandet mellan livslängd och temperatur är exponentiellt och faller snabbt när det blir riktigt varmt. Tro inte att en konding som specats 2000h vid max temperatur går sönder efter tre månader i en förstärkare. Vid normala förhållanden kommer den att hålla bra många år.
Re: Retroförstärkare som
Håller med Marta, lättare att anpassa "fel" grovlek med t.ex. mellanlägg, än att försöka anpassa kondingar för skruvanslutning.
Och som nån tidigare var inne på, testa gärna först med "fulkoppling" (löd på kondensator parallellt på andra sidan, utan att ta bort den gamla) att bytet kommer att ger önskad effekt.
Och som nån tidigare var inne på, testa gärna först med "fulkoppling" (löd på kondensator parallellt på andra sidan, utan att ta bort den gamla) att bytet kommer att ger önskad effekt.
Retroförstärkare som "brummar"
Bara så ni vet är detta ett samlarobjekt även om det inte är det för mig och all åverkan kommer att påverka värdet. Det är därför jag vill ha en sådan lik orginalkonding som möjligt så att man inte behöver modda orginalprylarna. Av den anledningen var den på rs-online ett bättre val då måtten stämmer bättre överens med mot original. Hade du sagt att det bara är att göra ett veck i "klammern" så hade hifi-nörden svimmat! =)
Men nu tror jag att jag har fått tillräcklig info för att gå vidare! Tack för all hjälp!
Men nu tror jag att jag har fått tillräcklig info för att gå vidare! Tack för all hjälp!
Re: Retroförstärkare som "brummar"
Kan inte handla från microkit.se då artikeln inte är ordinariesortiment... ja ja får ta det via jobbet på något sätt.
Re: Retroförstärkare som
Jag föreslog inte veck, utan mellanlägg istället. Tänk på att basen av kondensatorn i värsta fall kan komma att hamna helt ovanför klammern om du gör en kortslutningssäker anpassning från skruvanslutning till ilödningstråd.
Senast redigerad av rvl 4 oktober 2016, 23:32:56, redigerad totalt 1 gång.
Re: Retroförstärkare som
Digikey har ju väldigt bra sortiment och bra sökfilter. Söker man på 4700 uF och 35 mm diameter och 50-100V hittar man tex den här bland 25 andra.
http://www.digikey.se/product-detail/en ... ND/5699049
För varje 8 grader C man sänker så dubblas livslängden. Vid 41 grader vilket är 64 grader ner (8 halveringar) ger det typiskt 2^8=256 gångers livslängd, ~2.5 miljoner timmar.
http://www.digikey.se/product-detail/en ... ND/5699049
10000 timmar är extremt mycket för en elektolytkondensator. De timmarna räknas vid max spänning, max rippelström och max temperatur.danieldd skrev:Men är osäker på livslängden, är 10000h mycket?
För varje 8 grader C man sänker så dubblas livslängden. Vid 41 grader vilket är 64 grader ner (8 halveringar) ger det typiskt 2^8=256 gångers livslängd, ~2.5 miljoner timmar.
Re: Retroförstärkare som "brummar"
Intressant notering jag gjort är att 906:an är specad till 80V även om det på ritningen står 63V. Ser orginal ut.


Retroförstärkare som "brummar"
Så 4st kondingar bytta! =)
Blev helt ok:


MEN har fortfarande 50hz-ton när man startar startar förstärkaren! =(
Så då blir det dags att byta C906:an eller?
Kan man köra en 1000uF 100V?
Har mätt över kondingen och det är 64V där så antar det är därför de satt dit en 80Voltatare.
Hittat denna som är rätt diameter = 25mm
http://uk.rs-online.com/web/p/aluminium ... s/8705523/
Borde funka va?
Någon annat som har en idé på vad som kan vara problemet?
Blev helt ok:


MEN har fortfarande 50hz-ton när man startar startar förstärkaren! =(
Så då blir det dags att byta C906:an eller?
Kan man köra en 1000uF 100V?
Har mätt över kondingen och det är 64V där så antar det är därför de satt dit en 80Voltatare.
Hittat denna som är rätt diameter = 25mm
http://uk.rs-online.com/web/p/aluminium ... s/8705523/
Borde funka va?
Någon annat som har en idé på vad som kan vara problemet?
Senast redigerad av danieldd 8 oktober 2016, 02:51:01, redigerad totalt 3 gånger.
Retroförstärkare som "brummar"
Innanbild:

Efterbild:


Efterbild:

Senast redigerad av danieldd 8 oktober 2016, 01:54:11, redigerad totalt 2 gånger.
Re: Retroförstärkare som "brummar"
Tror jag hittat felet, gick igenom alla komponenterna för yttre åverkan.
Hittade då en konding där ena benet gått av!
Det var konding C808 som sitter vid strömmatningen. Man ser att benet gått av på insidan:

Kopplingsschemat:

Hittade då en konding där ena benet gått av!
Det var konding C808 som sitter vid strömmatningen. Man ser att benet gått av på insidan:

Kopplingsschemat:

Retroförstärkare som "brummar"
HAR LÖST 50-Hz ljudet! =)
Det var kondingen som satt löst! =)
Och håll i er nu: jag tror det det alltid varit så, alltså ett fabrikationsfel. Hur förklarar man annars att ena benet var böjt på ovansidan så det inte hade kontakt med kretskortet, det hade alltså inte gått av som jag trodde först:

Och ser ni att det saknas lödtenn till det andra benet? =)

DOCK återstår ploppet när man sätter på den och antar att det har att göra med C906 så blir till att beställa hem en ny sådan som passar!
Sakta men säkert! =)
Det var kondingen som satt löst! =)
Och håll i er nu: jag tror det det alltid varit så, alltså ett fabrikationsfel. Hur förklarar man annars att ena benet var böjt på ovansidan så det inte hade kontakt med kretskortet, det hade alltså inte gått av som jag trodde först:

Och ser ni att det saknas lödtenn till det andra benet? =)

DOCK återstår ploppet när man sätter på den och antar att det har att göra med C906 så blir till att beställa hem en ny sådan som passar!
Sakta men säkert! =)
Re: Retroförstärkare som "brummar"
Det här måste vara den bästa sidan jag någonsin läst som beskrivet byte av kondingar på ett väldigt bra sätt från grunden: http://www.antiqueradio.org/recap.htm
Re: Retroförstärkare som
Det är inte säkert att du blir av med "ploppet" vid start. Är det mycket störande?