Byggtråd, 3d skrivare, Prusa I3, modell billig (Kina).
Re: Byggtråd, 3d skrivare, Prusa I3, modell billig (Kina).
Jag har precis fått hem en likadan skrivare och skall börja hopmonteringen.
"Chassiet" verkar ganska klent. Vore det vettigt att limma ihop akrylbitarna för att stadga upp?
Att allt hänger i ramen vilket får den att fjädra nedåt tror jag att jag löser genom att limma en akrylskiva som stöd mot underlaget.
Frågan är om den vill "vingla" något i överkant? I så fall kanske man kunde fräsa till några extra akrylskivor som stöd.
Dessutom funderar jag på att limma fast hela skrivaren på en akrylskiva som sedan får stå på ett stabilt underlag.
Jag bygger enbart med funktion för ögonen. Det estetiska struntar jag fullständigt i.
"Chassiet" verkar ganska klent. Vore det vettigt att limma ihop akrylbitarna för att stadga upp?
Att allt hänger i ramen vilket får den att fjädra nedåt tror jag att jag löser genom att limma en akrylskiva som stöd mot underlaget.
Frågan är om den vill "vingla" något i överkant? I så fall kanske man kunde fräsa till några extra akrylskivor som stöd.
Dessutom funderar jag på att limma fast hela skrivaren på en akrylskiva som sedan får stå på ett stabilt underlag.
Jag bygger enbart med funktion för ögonen. Det estetiska struntar jag fullständigt i.
Den här tråden har nog fått några av oss att beställa en prusa i3.
Jag beställde en i tyskland för 1900:- + 213:- i frakt. Man är ju lättpåverkad!

Jag beställde en i tyskland för 1900:- + 213:- i frakt. Man är ju lättpåverkad!

RoPa: På Ebay, men från den jag köpte jag köpte verkar höjt frakten.
http://www.ebay.com/itm/3D-Printer-3D-D ... SwZ8ZW57kS
http://www.ebay.com/itm/3D-Printer-3D-D ... SwZ8ZW57kS
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
se så.... 650 spänn för DHL fram till dörren är väl OK. Kolla motsvarande äpplen här hemma i svedala så är kostnaden inte långt ifrån.
Den från kina fick jag på 6 dagar, gratis frakt. DHL fram till dörren.
Kul att se att några har köpt denna maskinen! Det var lite tanken med tråden att få fler med intresset att ta klivet. Jag har själv väntat (för) länge innan jag tillslut köpte mig en. Jag har inte ångrat mig en sekund sedan jag köpte den. Önskar jag hade mer tid att jobba med den bara.
Kul att se att några har köpt denna maskinen! Det var lite tanken med tråden att få fler med intresset att ta klivet. Jag har själv väntat (för) länge innan jag tillslut köpte mig en. Jag har inte ångrat mig en sekund sedan jag köpte den. Önskar jag hade mer tid att jobba med den bara.
sm7tjc skrev:Jag har precis fått hem en likadan skrivare och skall börja hopmonteringen.
Jag har inte kört min maskin med så höga hastigheter ännu (Läger hastighet så skiftade inte X så ofta). Men jag tycker att, för en relativt billig maskin, så tycker jag den är rätt så stadig. Men vissa förändringar skall jag göra.
Stödet under huvudramen (som jag vill kalla den) tänkte jag göra genom att skriva ut 2 st L. vrider man Ppå "L"-et så att själva foten av bokstaven tittar åt en, så ser man också ett hål för den gängade stången. På så sätt så stöjder den, samtidigt som den låser den gängade stången från att med tiden glida upp i det spåret som är utskuret för gängstången.
Jag har också tänkt att sätta maskinen på en platta, men jag tror inte jag skulle välja plexi då den är för mjuk i mina ögon. Jag hade hellre köpt en träskiva. Där jag monterat fast maskinen på. t.ex :https://www.byggmax.se/f%C3%B6rvaring/h ... uru-p09182
Jag bygger av samma anledning som dig att funktion går först, men vill nog ändå försöka få den snygg, och viktigast att det är ordning på allt. Inga lösa sladdar eller sådan skit.
Mina prio är:
1. Tillförlitlighet (Jag kan lita på att maskinen inte strular efter ett par timmars körning)
2. Precision.
...
...
n. hastighet.
Jag ser hellre att maskinen tar 20-30% längre tid att köra om jag kan få precision & tillförlitlighet nära 100%.
Det här blir kul.
Vi är nog inne på ungefär samma linje. Att få bästa möjliga kvalitet på utskrifterna är mitt mål.
Mina erfarenheter inskränker sig till att jag skrivit ut en del på en Ultimaker 2, som vi har på jobbet för att göra lite "trixiga" delar till maskinerna vi bygger. Däremot har jag jobbat med plast (formsprutning) i 30 år.
Jag tänkte mig att montera den på en akrylskiva av den orsaken att man kan limma fast hela maskinen i skivan för att få den stabilare. Akrylskivan får man i sin tur montera (skruva fast?) på en kraftig MDF-skiva.
Jag har precis början montera ihop delarna. Muttrarna ligger fritt i spåren så det är snarare problem att hindra dom från att ramla ur innan man fått i skruvarna. Jag ser på bilderna att det skiljer lite på våra modeller.
Lagren glappar rejält på axlarna. Jag mätte axlarna till runt 7,92mm och gissar att bussningarna är för 8mm axel. Jag köpte därför några meter 8mm silverstål och glappet är betydligt mindre på silverstålet, även om det finns ett förnimbart glapp ändå.
Vi är nog inne på ungefär samma linje. Att få bästa möjliga kvalitet på utskrifterna är mitt mål.
Mina erfarenheter inskränker sig till att jag skrivit ut en del på en Ultimaker 2, som vi har på jobbet för att göra lite "trixiga" delar till maskinerna vi bygger. Däremot har jag jobbat med plast (formsprutning) i 30 år.
Jag tänkte mig att montera den på en akrylskiva av den orsaken att man kan limma fast hela maskinen i skivan för att få den stabilare. Akrylskivan får man i sin tur montera (skruva fast?) på en kraftig MDF-skiva.
Jag har precis början montera ihop delarna. Muttrarna ligger fritt i spåren så det är snarare problem att hindra dom från att ramla ur innan man fått i skruvarna. Jag ser på bilderna att det skiljer lite på våra modeller.
Lagren glappar rejält på axlarna. Jag mätte axlarna till runt 7,92mm och gissar att bussningarna är för 8mm axel. Jag köpte därför några meter 8mm silverstål och glappet är betydligt mindre på silverstålet, även om det finns ett förnimbart glapp ändå.
Sm7tjc: har du övervägt att skriva ut visningar att ersätta lagren med.
Exempelvis:
https://www.thingiverse.com/thing:1481153
Vet inte alls hur bra det blir, men borde vara mindre glapp och mindre ljud. Smörja med en ptfe sprej på axlarna från exempelvis mekonomen: http://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och ... pa282652sv
Exempelvis:
https://www.thingiverse.com/thing:1481153
Vet inte alls hur bra det blir, men borde vara mindre glapp och mindre ljud. Smörja med en ptfe sprej på axlarna från exempelvis mekonomen: http://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och ... pa282652sv
Det visade sig nu precis att jag fortfarande har skiftningen i X-led. Såfort jag får tid skall jag se över hur stor strömmen är till motorerna för att se om det går att justera något där. Annars blir det väll till att fixa nya lager & axlar.
Har inte haft mycket till problem med maskinen så jag får väll vara glad för det lilla 

Kan det vara så att din linjärlager nyper spontant på grund av skräp / dålig kvalite?
Jag har ett REPRAP "premium kit" från UK och linjärlagren glider fint ... tills man kör maskinen då det låter konstigt från dom.
Jag har ett REPRAP "premium kit" från UK och linjärlagren glider fint ... tills man kör maskinen då det låter konstigt från dom.
Jag hade problem med att x-axeln ibland flyttade sig en bit under utskrift visade sig att det var glapp i en av pinnarna i motorkontakten.EasyRider skrev:Det visade sig nu precis att jag fortfarande har skiftningen i X-led. Såfort jag får tid skall jag se över hur stor strömmen är till motorerna för att se om det går att justera något där. Annars blir det väll till att fixa nya lager & axlar.Har inte haft mycket till problem med maskinen så jag får väll vara glad för det lilla
Kan vara värt att kolla upp.
Tack för tipset om kontaktproblemen, skall undersöka detta!
Ang att lagren nyper. Jag tror också det kan vara problemet. Axlarna är obehandlade och mjuka i ytan, och lagrena är av skräpkvalite.
Ang att lagren nyper. Jag tror också det kan vara problemet. Axlarna är obehandlade och mjuka i ytan, och lagrena är av skräpkvalite.

Har nu mätt upp mina drivrar. Jag hoppas jag gjort rätt. Mätte mellan jord och skalet på den lilla vrid-poten.
Alla mina drivrar låg på 0.58-0.61 volt. Vilket jag trodde var något högt men eftersom övriga motorer snurrar fint så låter jag dem vara.
Har ryckt en del i kablarna också för att se ifall det skulle kunna vara något enkelt glapp.
Passade på att byta driver mellan X & Y för att se ifall problemet byter axel.
Alla mina drivrar låg på 0.58-0.61 volt. Vilket jag trodde var något högt men eftersom övriga motorer snurrar fint så låter jag dem vara.
Har ryckt en del i kablarna också för att se ifall det skulle kunna vara något enkelt glapp.
Passade på att byta driver mellan X & Y för att se ifall problemet byter axel.