Och, eftersom intresset för 3d skrivare är så stort så skall jag försöka dela med mig av denna resan.
Maskin:
Prusa I3 från kina.
http://www.aliexpress.com/item/2015-The ... 78526.html
för ca 1800 sek.
Fraktfritt, och levererades på 6 dagar från kina.
Denna valde jag framför andra p.g.a. den hade ett arduino + rampkort. istället för ett kombinerat kort där stegdrivrarna satt fast monterade. I händelse av olycka så går det att byta ut de delar som råkar gå sönder.
P.g.a. jobb och ett gäng med ungar så kommer inte uppbyggnationen gå så snabbt som följare eventuellt kan tänkas önska, men jag skall försöka lägga ett par kvällar i veckan för att få den färdig.
Så, håll till godo. Jag hoppas tråden kan vara till nytta för någon.
Status:
har skrivit ut många små testbitar, och några bitar som faktist har ett syfte

Upptäkta problem:
* Har under en utskrift tappat steg på X-motorn. Kalibrering av Jerk, Acceleration & max-hastighet har planerats in att göras.
* Löst: Utmatningen av plast är inte riktigt hundra då den kör snabbt. Låter som den tappar steg. Det hackar till. Lösning: Skruven som håller kugghjulet som matar tråd, var ej fast monterat. Så den hackade emot en kylfläns och låstes emellanåt. Troligtvis ett fel som beror på den som monterade

* Huvud-ramen ( Bågen som omfamnar hela konstruktionen) sitter monterat i 2 plexiskivor bakåt, samt fast i de 2 m8 axlarna som löper i Y-led. Tyvärr har denna ram-del ej något stöd i underkant och gör således att X-axeln sjunker något då man ställer den på bordet. Dessutom så får man inte på något sätt lägga tyngd på den (t.ex. då man justerar någon parameter via ratten & lcdn) för då åker munstycket ner i detaljen som man skriver ut. Någon fot/stöd behöver tillverkas för att motverka detta problem.
Kommande modifieringar:
* Tillverka stöd för "huvudramen". Se problem ovan.
Genomförda modifieringar
* Köpt glasskiva.