Mekaniskt CAD-program?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 18448
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Mekaniskt CAD-program?

Inlägg av AndLi »

rogerk8 skrev: Önskade dagens Paint var 1-bits :D
Tänk vad små käcka ritningar det skulle bli, många ritningar skulle okomprimerat få plats på en diskett :D
Du kan få dagens Paint att bli 1 bits, välj att spara bilden som 1bit bmp...
Tyvärr funkar det inte så bra att rita i det modet dock, tror inte det är det mest prioriterade problemet hos MS!
Så man får spara bilden 24 bit mode igen och göra sina ändringar och sen spara tillbaka till 1bit mode igen.

Någon lagade dock programmet som tidigare bara ville acceptera 1 bit bmp så nu kan spara i valfritt format :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 47223
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Mekaniskt CAD-program?

Inlägg av TomasL »

rogerk8 skrev:
Tänk vad små käcka ritningar det skulle bli, många ritningar skulle okomprimerat få plats på en diskett :D

MVH/Roger
Vektorbaserade ritningar som man gör med riktig cad-program tar ännu mindre plats.
xxargs
Inlägg: 10189
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Mekaniskt CAD-program?

Inlägg av xxargs »

VNA som hp 8753E så kunde man spara skärmbild som jpeg eller som hpgl på diskett, och jag lovar, man fick in många skärmdumpar i hpgl-format på en diskett, som dessutom är i boktryckarkvalitet oavsett storlek (ja så lång som penplotterkvalitet anses räcka)

inga taggiga och saggiga och pixliga linjer utan det är perfekt jämna kurvor även när upplösningen är 1200 dpi och diagrammet utdragen till en A3-yta

jpeg däremot - hårt komprimerade med kompressionsartefakter och utsmetning för att 1024x1024-bild trycks ihop till 640x480-bild förstås pixelering om man drar upp i storlek och så fick man bara några enstaka sådana skärmdumpar på en 1.44M diskett (typ för 3 bilder). mycket plats tar det för ursel kvalitet...

varför det då - jo vid skärmdump skulle det teckna av en skärm på 1024x1024 i pixelupplösning (kan tom. vara högre upplösning kommer inte ihåg) vilket var enkelt att åstadkomma med vektorer i hpgl då det är bara positionsbeskrivning mellan punkterna i ett raster som strecket skulle dras, men på en bitmap så skall alla pixlarna med (även om de var reducerad i antal) och dessutom var det i färg.

Det finns anledning att ha kurvor i olika färger när det börja vara ett flertal samtidigt på samma diagram...
Skriv svar