Ingen orsak.
Eftersom du är väl insatt i Microchips produkter från tidigare är det ju helt förståeligt, tycker jag, att det var enkelt att få snurr på en till PIC. Begreppen är snarlika, och du vet mer eller mindre vad du letar efter. Så är ju inte fallet när du ger dig på en annan tillverkares produkter. Upplägget är annorlunda.
Sen blir ju inte saken bättre om du sitter med nån tidig version av ett demokort med tvivelaktig support i nyare verktyg, och grejen helt enkelt inte vill samarbeta.
Jag är ingen ivrig STM32 / ARM Cortex-M förespråkare, eller jo, kanske jag är det, eftersom jag investerat mycket tid på att lära mig arkitekturen. Kan hålla med om att det inte är speciellt nybörjaranpassat. Att blinka en lysdiod ÄR en viktig milstolpe, men den säger nog inte så jättemycket om hur det är att utveckla efter det. Vilken hjälp får man då i form av bra standardiserade bibliotek, dokumentation, exempelkod, community, osv.
Personligen är jag lat och drar mig till det yttersta förrän jag dyker in i en ny processor... för det är så jobbigt!

Men ibland så bara måste man för att applikationen kräver en viss typ av processor.
Anyhow, lycka till!