Renovering av traktorgrävare Fordson Power Major
Re: Renovering av traktorgrävare Fordson Power Major
T.ex så till denna motorn så finns det färdiga motorsatser..
Ja jäklar det var billigt även innan rean tycker jag, kul att sådant går att få tag på.
Ja jäklar det var billigt även innan rean tycker jag, kul att sådant går att få tag på.
Re: Renovering av traktorgrävare Fordson Power Major
Det är våta foder i denna motorn.
Hade isär ventilerna nu ur topplocket och kanterna på ventilerna var rätt så tunna men inga rostskador så det blir byte av alla ventiler.
Ventilsätena i toppen har klarat sig mycket bra för att ha stått i vatten, bara några enstaka gropar efter rosten så en manuell fräsning av sätena för att få rätt vinklar och ihop igen.
Har beställt en komplett motorsats nu så det blir en lite seriösare genomgång av motorn.
Hade isär ventilerna nu ur topplocket och kanterna på ventilerna var rätt så tunna men inga rostskador så det blir byte av alla ventiler.
Ventilsätena i toppen har klarat sig mycket bra för att ha stått i vatten, bara några enstaka gropar efter rosten så en manuell fräsning av sätena för att få rätt vinklar och ihop igen.
Har beställt en komplett motorsats nu så det blir en lite seriösare genomgång av motorn.
Re: Renovering av traktorgrävare Fordson Power Major
Lite bilder från dagens omgång med topplocket.
Sätena fräses till 30 grade vinkel och ventilerna är slipade med 29 graders vinkel så det blir en smal anläggningsyta som tätar.
Inga lösa ventilsäten här så det går lätt med fräsen direkt i gjutet.Sätena fräses till 30 grade vinkel och ventilerna är slipade med 29 graders vinkel så det blir en smal anläggningsyta som tätar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Renovering av traktorgrävare Fordson Power Major
hoppas det finns ngn elektronik i denna
så den platsar i kategorin....
så den platsar i kategorin....

Re: Renovering av traktorgrävare Fordson Power Major
en startmotor, en likströmsgenerator med mekanisk relä och en amperemeter samt några strålkastare finns det nästan garanterat 

Re: Renovering av traktorgrävare Fordson Power Major
Missa inte lödstationen på bilden som uppenbarligen har en avgörande roll i denna renovering 
//Robert

//Robert
Senast redigerad av robertk 24 juli 2014, 14:43:05, redigerad totalt 1 gång.
Re: Renovering av traktorgrävare Fordson Power Major
helt klart, och lamporna i verkstan ska vi inte glömma.. 

Re: Renovering av traktorgrävare Fordson Power Major
Heja heja, all heder till att återföra nyttomaskiner till livet igen! Kommer följa med spänning, säkert uppåt 13,5V! 

Re: Renovering av traktorgrävare Fordson Power Major
Han får inte glömma att uppdatera service-boken ... iofs är han inte en märkesverkstad så då sjunker andrahandsvärdet.
Re: Renovering av traktorgrävare Fordson Power Major
Svanted: Man måste ha en stabil mekanisk grund innan man kan bygga elektrofesiska finesser
Netrunner: jag jobbar inte på en märkesverkstad för just detta märke men jag är certifierad maskinmekaniker. Andrahandsvärdet kvittar då jag aldrig kommer sälja en traktor jag äger
Nu mera bilder: Tråget sitter fast i framkant Vevaxel skruv med uttag för startvev, kan vara kul att veva igång en direktinsprutad dieselmotor. Börjat lossa transmissionskåpan så att jag kan hitta vad som håller kvar tråget. Motornummer som börjar med S betyder utbytesmotor 644937 tyder på att motorn är tillverkad 1960 Behöver nog svetsa igen denna sprickan så att jag inte tappar framvagnen. Fattas lite här Kylet är lite läckage på, det finns nytillverkade att köpa eller så passar jag på och lär mig löda kylare Skall jag skriva texten till bilderna över eller under bilderna?
Skriv vad ni tycker.

Netrunner: jag jobbar inte på en märkesverkstad för just detta märke men jag är certifierad maskinmekaniker. Andrahandsvärdet kvittar då jag aldrig kommer sälja en traktor jag äger

Nu mera bilder: Tråget sitter fast i framkant Vevaxel skruv med uttag för startvev, kan vara kul att veva igång en direktinsprutad dieselmotor. Börjat lossa transmissionskåpan så att jag kan hitta vad som håller kvar tråget. Motornummer som börjar med S betyder utbytesmotor 644937 tyder på att motorn är tillverkad 1960 Behöver nog svetsa igen denna sprickan så att jag inte tappar framvagnen. Fattas lite här Kylet är lite läckage på, det finns nytillverkade att köpa eller så passar jag på och lär mig löda kylare Skall jag skriva texten till bilderna över eller under bilderna?
Skriv vad ni tycker.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av rjl11 26 juli 2014, 00:01:39, redigerad totalt 1 gång.
- MadModder
- Co Admin
- Inlägg: 31431
- Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
- Ort: MadLand (Enköping)
- Kontakt:
Re: Renovering av traktorgrävare Fordson Power Major
Ovanför. 
Alternativt skriv in all tillhörande text i rutan för respektive bildtext. Detta blir dock väldigt trassligt om man måste redigera texten efteråt...

Alternativt skriv in all tillhörande text i rutan för respektive bildtext. Detta blir dock väldigt trassligt om man måste redigera texten efteråt...
Re: Renovering av traktorgrävare Fordson Power Major
bild 010: verkar vara en jobbig spricka på G där...
Att du är maskinmekaniker förklarar en del av modet att ge sig på ett sådan projekt, och också en god chans att lyckas fullfölja det
Det som förvånar mig är att det verkar finns nytillverkade reservdelar till dessa traktorer, finns det så många kvar av dessa i världen att reservdelshandlarna håller sina lager fyllda med nytillverkning???
Traktorer är ju inte direkt någon massproduktion på i jämförelse med bilindustrin sas.
Att du är maskinmekaniker förklarar en del av modet att ge sig på ett sådan projekt, och också en god chans att lyckas fullfölja det

Det som förvånar mig är att det verkar finns nytillverkade reservdelar till dessa traktorer, finns det så många kvar av dessa i världen att reservdelshandlarna håller sina lager fyllda med nytillverkning???
Traktorer är ju inte direkt någon massproduktion på i jämförelse med bilindustrin sas.
- anders_bzn
- Inlägg: 5772
- Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
- Ort: Kävlinge
- Kontakt:
Re: Renovering av traktorgrävare Fordson Power Major
Å andra sidan så är traktorn inte ett slit och släng föremål på samma sätt som en bil.
Re: Renovering av traktorgrävare Fordson Power Major
Måhända, men att det finns nytillverkade reservdelar på en sak som är en bit över 50 år får det att höja på ögonbrynet på mig i alla fall - för så gamla veteranbilar så innebär det oftast att jaga land och rike runt och ibland internationellt för att få fatt på sådant trots att de kan ha varit massproducerade i ganska rejäla antal.
-
- Inlägg: 8444
- Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
- Ort: Typ Nyköping
Re: Renovering av traktorgrävare Fordson Power Major
Nytillverkning främst i öst och i de asiatiska länderna men även av en hel del småfirmor i väst.
Det är faktiskt först nu som behovet av reservdelar till dessa traktorer börjar bli stort och det var stora serier av dessa. Från början ett antal hundra tusen stycken är nog gjorda och minst hälften rullar nog fortfarande och alla behöver delar i större eller mindre omfattning. Säg att du säljer tusen delar årligen till i stort sett 5ggr priset vad en traktorfabrik skulle vara villig att betala för samma del. Då så inser man att detta är ganska lönsamt även om man måste ligga på stora lager.
Min gammeltraktor, en Fordson Dexta byggdes i ca 930 tusen exemplar under 7 år, sedan ersattes den av Ford 2000 som i stort sett är samma traktor i ytterligare närmare en miljon samt så är komponentgemenskapen mycket stor med MF35 som också byggdes i miljonupplagor.
Så reservdelsproblem är inget man egentligen behöver oroa sig över, det finns gott om traktorer av dessa modeller som renoverats till bättre än nyskick
Reservdelshållningen till mina andra traktorer, Volvo BM650 och BM700 är betydligt mera problematisk. Detta pga de betydligt lägre produktionssiffrorna, bara 30.000 totalt varav 4.500 av BM700 som är en BM650 med turbo och bättre bromsar.
Det är faktiskt först nu som behovet av reservdelar till dessa traktorer börjar bli stort och det var stora serier av dessa. Från början ett antal hundra tusen stycken är nog gjorda och minst hälften rullar nog fortfarande och alla behöver delar i större eller mindre omfattning. Säg att du säljer tusen delar årligen till i stort sett 5ggr priset vad en traktorfabrik skulle vara villig att betala för samma del. Då så inser man att detta är ganska lönsamt även om man måste ligga på stora lager.
Min gammeltraktor, en Fordson Dexta byggdes i ca 930 tusen exemplar under 7 år, sedan ersattes den av Ford 2000 som i stort sett är samma traktor i ytterligare närmare en miljon samt så är komponentgemenskapen mycket stor med MF35 som också byggdes i miljonupplagor.
Så reservdelsproblem är inget man egentligen behöver oroa sig över, det finns gott om traktorer av dessa modeller som renoverats till bättre än nyskick

Reservdelshållningen till mina andra traktorer, Volvo BM650 och BM700 är betydligt mera problematisk. Detta pga de betydligt lägre produktionssiffrorna, bara 30.000 totalt varav 4.500 av BM700 som är en BM650 med turbo och bättre bromsar.