ska prova jorda rw å se om det blir någon förändring
justde..
det va den senaste gången jag grejade med frekvensen fick jag det inte att funka med den extärna, den gick på den intärna på 4Mhz hela tiden så ja förmodar att den gör de än...
Då skulle 5V och GND ligga på de smala kopparbanorna som går iväg över kortet tillsammans med de andra, verkar inte troligt, eller ?
Hur som helst, alla LCD'er jag har sett har haft "1" och "14" (eller "16" markerat i screentrycket. Syns inget på bilden, men det kanske är fel sida...
Som sagt, "Koppla precis som define-raderna antyder och ändra ingenting."! Koden var bara ett ihopsläng för att jag själv snabbt ville få det att fungera. Sedan dess har jag inte använt den så mycket.
Men jag har ändrat manuellt det som behövs för att köra på PortA nu.
Ok, dom sitter rätt alltså antar jag... Jag skulle vilja ha dom längst ut där, men jag blir nog fintad av att jag sitter och jämför med min display hela tiden...
Vad jag iaf har märkt generellt med HD44780 komptibla LCD:er är att om LCDn funkar (dvs innan den har blivit initierad) så är en av raderna helt fylld. Om ingen av raderna är detta eller om raderna är det så kanske du ska schystera kontrasten. I annat fall är jag 100% att du har kopplat FEL. Det spelar inte hur många gånger man TITTAR på en koppling som man anser ska vara rätt... koppla om den! Vrid å vänd på LCDn och trippel kolla att du verkligen har lött på rätt pinnar på LCDn! Tro INTE,VET!
Det kan också vara så att allt _ser_ rätt ut men inte är det. Min LCD börjad visa skumma tecken. Då var det något glapp eller kortis på RS-anslutningen. Tvättade och vickade lite så började den funka igen
rickeboy skrev:Vad jag iaf har märkt generellt med HD44780 komptibla LCD:er är att om LCDn funkar (dvs innan den har blivit initierad) så är en av raderna helt fylld. Om ingen av raderna är detta eller om raderna är det så kanske du ska schystera kontrasten.
På en OLED-display brukar man inte se något förrens man skriver ut något tecken på skärmen.