eget slutsteg 50Hz-brum från he...tet!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
tokfan

Re: eget slutsteg 50Hz-brum från he...tet!

Inlägg av tokfan »

Jag kommer inte på hur jag ska få bort denna motorboating.
Jag har lagt till två GS-steg samt två mosfet trissor som klipper signalen då den överstiger diodspänningen i dom.

När jag drar ner Master poten och skickar in signal efter den så svänger det ingenting
men när jag drar upp den och skickar in signal direkt på ingången till de första stegen så självsvänger det så in i gatan. (låg frekvens).

Är det något uppenbart galet med schemat?
Något tips hur jag får bort det?

Det enda jag har har gjort är att satt dit en 220uF konding mellan plus och jord ( mellan R4-R7).
(Förstegen sitter på ett separat kort)

En sak jag märkt är att matningen sjunker ca 1V om jag maxar förstärkaren och dundrar på med gitarren så mycket det går.

Jag har någon av dessa trafon. Jag kommer inte ihåg vilken jag köpte och det står inte på den.
Ringkärnetrafo 80VA 2 x 18V / 2 x 2.22A
Ringkärnetrafo 160VA 2 x 18V / 2 x 4.44A
Men båda borde väl räcka?
Jag räknade med att det skulle gå ca 1A i slutsteget om jag inte gjort någon miss.
Att jag har gigantiska likriktardioder borde väl inte kunna bidra till något svaj?

Tar gärna emot tips. Blir tokig på det här.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

I princip matar man aldrig ett försteg med samma spänning som slutsteget,utan att först klämma in en (eller fler)RC-krets på matningsspänningen.
tokfan

Inlägg av tokfan »

Hur menar du då?
Dra separata sladdar från matningen till försteg och sedan sätta in RC kretsen Innan R7 och R4?
Hur tjocka banor bör man ha på kretskortet?
De till matningen behöver ju vara tjockare. Hur tjocka? och hur tunna kan man göra de andra?
Jag funderar på att göra ett helt nytt kort. Nu har jag tre separata (matning, försteg, slutsteg).
Det kanske blir mindre störningar om jag drar allt på samma. Men det vore sorgligt om jag lägger ner all energi och slutresultatet blir lika.
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Tanken med de två RC-leden är att dels sila bort brum från B+(det finns en del sådant kvar här trots att en stor konding silar bort det mesta)och dels att isolera alla steg från varandra så att inte någon signal "vandrar" på plusledningen till nästa steg och ställer till problem.
R kan vara allt från några hundra ohm till flera kohm.Ju högre desto bättre,givetvis,men man får tänka på hur mycket ström varje steg tar så att det inte blir för mycket spänningsfall.C kan vara 50-250uF.
RC.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Hur var det, hur är ledningarna dragna?

Likriktarbrygga+kondingar -> plus/minusmatning direkt till slutsteget.
Plusmatning direkt från kondingen till försteget.
Mittjord från kondingarna till försteget och DÄRIFRÅN till slutsteget, och också givetvis från försteget till ingångskontakten.
Mittjord från kondingarna till högtalarutgångskontaktens jord.

OBS, ingångskontakt och utgångskontakt måste vara isolerade från varandra. Det funkar alltså inget vidare att använda de där typiska telepluggarna där rätt mycket är av metall, och montera både ingång och utgång på samma metallplatta.

I slutsteg som har fler steg så kan man mata ingångshalvan med signaljord "via" ingången, och utgångshalvan med signaljord direkt från nätdelen. Så gjorde t.ex. Elektor i klassiska Crescendo (1983, deras första mos-fet-steg tror jag) då det begav sig.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

"Signaler" från matningen på ett GS-steg går rakt igenom från matningen till deras utgång utan dämpning så utan ordentlig filtrering och/eller reglering av matningen till förstegen finns det inte en chans att det kommer att fungera.

Anledningen att det självsvänger kraftig är att insignalen till effektförstärkaren påverkar belastningen på matningen och därmed matningsspänningen, vilket går in igen i effektförstärkaren som insignal. Med båda GAIN-pottarna uppvridna blir det till och med en förstärkning i försteget av hur matningsspänningen förändras.
tokfan

Inlägg av tokfan »

Är då alltså prio ett att tokfiltrera matningen kimmen? Eller löser man allt smart på något annat vis.

Jag testade att skippa första GS-steget. Då försvann det vanliga svängandet. Istället blev det ett knack när jag lirade med gitarren med högre ljudvolym.
Planen lutar mot att göra en ny layout och försöka följa varenda jordningstips och vise versa.

Jag klurar lite på hur tunna ledare man kan ha?
Kortet är nu väldigt stort. Jag kan tänka mig att man kan minska ner massor förutom jord och matningsledarna.

Finns det något mer tips hur jag kan göra på den befintliga eller tycker majoriteten av er att det är smartast att börja om?
Det vore ju surt om det är någon teoretisk miss och samma problem uppstår på den nya.

Jag fick ju bort mycket skit när jag tog bort ett GS-steg men jag kan då inte få den dist jag är ute efter.
Tror ni att det kan fungera ändå om jag envisas att ha de två stegen kvar.
När jag kopplar endast dem (med spänningsagg) och kopplar direkt in i min "riktiga" köpta gitarrförstärkare går det hur fint som helst.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Ja det borde kunna fungera med tillräcklig filtrering/stabilisering av matningen.

Har du aggregat så det räcker till att köra med ditt slutsteg och separat spänningsaggregat till förstegen? Sitter det ihop på kortet kan man ju lyfta övre änden på drainmotstånden.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

En 78xx-regulator kostar ju inte precis en förmögenhet...

För att simulera lite mer realistiskt så kanske du bör lägga in lite inre resistans i matningskällorna, och likaså lite resistans i ledningarna mellan försteg/slutsteg (ifall det inte sitter på samma kort).
tokfan

Inlägg av tokfan »

Kopplade förstegen med separat matning från spänningsagg.
Jag blev då helt av med brum men det knackar till i högtalaren då jag vrider upp volymen.
Särskilt om jag släpper igenom mer lågfrekvens genom tone-poten.

Kan det vara slutsteget ändå. Det fungerade ju när jag kopplade upp förstegen mot min köpta förstärkare.

En dum fråga: Det självsvänger lättare när man motkopplar för hårt. Menas det att man motkopplar så att mer signal går tillbaka och förstärkningen blir lägre eller tvärtom?

I sådana fall måste det ju vara layouten på kortet som är galen då jag snodde det från ett annat schema.
tokfan

Inlägg av tokfan »

Kopplade bort förstegen och insåg att slutsteget självsvänger vid ca 60Hz insignal.
Eftersom det är gjort efter ett annat schema så antar jag att det är layouten. Finns det något fusktrix för att kolla detta
eller är det bara att börja om?
Tekko

Inlägg av Tekko »

Har du öht läst det vi skrivit om att din kortlayout är helt åt helvete ?

Gör om Gör rätt!
tokfan

Inlägg av tokfan »

Layouten är ju ganska lik den som fanns på tillverkarens hemsida. Sen har jag ju flyttat nätdel och försteg till andra kort och dragit extra jordtrådar kors och tvärs.
Men jag tar och försöker göra en ny layout efter tråden som var länkad tidigare så får vi se hur det går.
Är pessimist och har svårt att tro att allt kommer lösa sig då men så är det väl antar jag.
Jag har ju ingen som helst erfarenhet av detta.
Men nu tar jag nya tag och hoppas på det bästa!
Tekko

Inlägg av Tekko »

Med tillverkare antar jag att du menar Ampletos på youtube, ditt kort liknar hans väldigt mycket och är mycket riktigt bara skräp.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Det finns även kommersiella tillverkare som gör skit, de brukar väl inte direkt bli långvariga, men lärdomen är att det är inte alls självklart att något är bra för att det är en befintlig produkt.
Skriv svar