Travers för pellets transport.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
gwyrlim

Re: Travers för pellets transport.

Inlägg av gwyrlim »

Hej.
Jag har själv ett pelletsföråde med flat botten och jag suger pellets med dammsugare och cyklon(arduino styrt). Själva inmatningen är inte automatisk så har jag varit inne på att få till något liknande en Mullvad(Pellet Maulwurf). Nu vet jag inte hur besvärligt det skulle vara att få till en sån men det vore säkert ett spännande projekt att ta sig an.

Då jag inte så att någon nämnt den tidigare i tråden tänkte jag ta upp den som en lösning.
/Markus
FWolf

Inlägg av FWolf »

En mullvad behöver väl inte vara mer avancerad än en rund träskiva med ett hål i mitten där man monterar dammsugarslangen, all elektronik som sedan skulle krävas är en MC som slår på och av en dammsugarmotor på en cyklon.
Då borde ingen skruv behövas.
Baja Basher

Inlägg av Baja Basher »

Intressant tråd!
Många kul ideer och funderingar runt samma problem som jag hade när jag byggde mitt förråd.
Nu valde jag lutande golv med centrumskruv och det har fungerat klockrent i snart 10 år.

Jag var inne på att göra hela golvet lite lutande först. Stående på gummikuddar och tätat runt väggarna med en stark duk. (jag hade för ändamålet skaffat en matta till ett transportband).
Förrådet jag hade var ungefär 3x3m och när det var fyllt med flera ton pellets, skulle det vila på fasta punkter för att sen lyfta bara nån cm när det var tomt.
I golvet skulle jag sen montera en eller två vibratorer.
Med en givare över hålet vid utloppet skulle golvet vibrera fram pelletsen tills givaren blev påverkad.
Vid första start aktiveras en larmlampa som talar om att förrådet snart är tomt, och när vibratorerna har gått kanske 1 minut utan att givaren blivit påverkad, stannar hela förrådet även externskruven till brännaren.
Tror inte man behöver mycket lutning alls om golvet vibrerar....
Skriv svar