Förstärkare inte bara till högtalare.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Re: Förstärkare inte bara till högtalare.

Inlägg av MadModder »

Överbelastar man en transformator sjunker spänningen. Men hur ser egentligen vågformen ut om man belastar så pass att spänningen är 3V istället för 6,3V?
eppi

Inlägg av eppi »

Nu var nog trafon på kanske rätt mycket mer än 6,3V men gick ner till 5V och ljudet blev godkänt.
Det skall nog lösas med tiden så jag blir nöjd. Det verkar finnas rätt många alternativ frågan är bara vilket en så okunnig som jag kan välja?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Välj en trafo med 6,3 märkspänning på sekundären, varken högre eller lägre, sen skall också vara dimensionerad för minst den strömmen du behöver.
Allt annat är direkt felaktigt.
1802

Inlägg av 1802 »

Bittämjaren: Jag har byggt en ljusmikrofon av en solcell, bara solcellen. Direkt in i lågnivådelen på en gammal bärbar mono kassettspelare. Jag har lyssnat på 50Hz från 230V glödlampa. Och även lyssnat på en blinkande LED. Till och med fått fram ljudeffekter typ 8-bitars datorer och flipperspel. Men det har inget med trådens huvudsyfte att göra. Ett exempel är att skapa en fyrkantvåg med så lång på tid som möjligt. Likriktning på slutet funkar, men då finns inte möjligheten till justering nedåt av pulsbredden. Kom på att furkantvågen är 100%, men halva tiden negativ. Går det att göra den negativa delen kort och den positiva lång? I en audiofil .wav elller .mp3 mfl.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det går bra att göra i valfritt audioprogram. Audacity t.ex. Där kan man göra massa roliga ljud.
Men en sak att tänka på. En audioförstärkare kan inte ge ut fin fyrkantvåg, särskilt inte med ett pulsbreddsförhållande på 90%.
Resultatet kommer likna (a) medium eller short CR:
Bild
Drar du upp frekvensen en del kanske det kan likna (e) med inslag av (g).

Ju större pulsbredsförhållande du har, desto lägre medelspänning och större rippel får du. Det spelar ingen roll om det är 1/99 eller 99/1.
Du kommer få max utslag vid 50/50.
Matar du in 2VDC på ingången kommer det bli en kort positiv spik, och sen 0V. Kör du in -2VDC blir det en negativ spik, och sen 0V. Det måste växla +- hela tiden för att signalen ska ta sig ut till andra sidan förstärkaren.
Såvida du inte lyckas plocka bort all AC-koppling så den KAN förstärka DC...
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Bittämjaren skrev:eppi En 200W förstärkare kan ge 7A ström om den är avsedd för 4ohm högtalare, givetvis pratar jag om riktiga watt och inga bilstereowatt eller dynamisk effekt eller vad nu alla tramsvärden kan heta.
Fast, förutsatt att det är en förstärkare av klass AB-typ, klarar den det inte vid 6 V som här var föreslaget - dvs. en last på c:a 0,9 ohm. I ett sådant driftsfall blir effekten som dras från förstärkarens nätdel lika stor som vid 4 ohm 7 A (eftersom strömmen är samma) men eftersom lasten bara förbrukar c:a 40 W ökar förlusterna i slutstegets sluttransistorer med 160 W utöver den förlust som fanns vid 200 W i 4-ohms-drift.

Den magiska röken kommer nog ut ganska fort, för att inte tala om den låga verkningsgraden!
eppi

Inlägg av eppi »

Vad jag kan förstå av Kimmens inlägg så skippar jag förstärkare alternativet till glöden. Egentligen så förstod jag bara att det inte var något bra alternativ och det får man vara glad åt.
Sprallar på ett tag på egen hand, tackar för allt fram till nu.
1802

Inlägg av 1802 »

eppi: Läge att linda om en MOT....
Även mitt supersimpla slutsteg kan få en MOT. Jag har funderat på en transformator, där avståndet mellan spolarna kan lusteras.
eppi

Inlägg av eppi »

MOT alla odds så vet jag inte vad MOT är.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Och lika bra är det.
eppi

Inlägg av eppi »

Hur kan du vet det, Sibyllan har talat kanske?
Bittämjaren

Inlägg av Bittämjaren »

Kimmen du har helt rätt i det säger, 7A gäller vid full amplitud på spänningen ut.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

eppi: MOT = microwave oven transformer.
De är populära objekt till allehanda projekt. Exempelvis elektriska punktsvetsar. :D
Enkla att linda om då primär och sekundär sitter bredvid varandra.
Bild
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

Och inte avsedda att köras mer än 20 min i stöten.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Då måste det sitta nån värstinggrej i min då, för jag har färdiga program för upp till 45 minuter, och kan snurra upp tiden ännu längre.
Skriv svar