Kan jag bygga egen Arduino med ATmega8-16UP kontroller?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Re: Kan jag bygga egen Arduino med ATmega8-16UP kontroller?

Inlägg av Al_Bundy »

Jag ska förklara varför jag upprepar. Jag har dåligt ordförråd just när det gäller elektroniken :)

Som jag har fattat det rätt så ska jag köpa min Arduino UNO Rev 3 + några "tomma" ATmega328 processorer.
Det första jag gör är att monterar upp 1 styck 16 mhz kristall, 1 styck 10 kOhm motstånd och 2 stycken 22 pF keramiska kondensatorer och en ATmega328 processor. Allt detta på ett breadboard.

Efter det så kopplar jag ihop breadboard med Arduino UNO Rev 3 och bränner in en bootloader.
Efter jag har brännt in bootloader på ATmega328 som sitter på breadboard så monterar jag loss ATmega328 och monterar fast det på Arduino UNO Rev 3. Jag får inte heller glömma att montera bort ATmega328 som satt innan också ;)

Nu när den nya ATmega328 sitter på Arduino UNO så är det bara att skriva ett program som jag vill ha det som.
Efter jag har skrivit programmet så monterar jag bort ATmega328 och placerar det på ett tomt breadboard.
Nu kan börja.

Då har jag några frågor:
1. Efter jag har brännt bootloadern på ATmega328 och placerat ATmega328 på ett breadboard. Är jag då fortfarande beroende av 16 mhz kristallen, 10 kOhm motståndet och 22pF kondensatorerna? Eller är det bara följa pin mappen som jag länkande på sida 3 i tråden? Typ spänning dit, kabel på pin 3 dit osv?

2. Kan jag använda mig av ATmega8 istället eller är det bara ATmega328 för att Arduino UNO Rev 3 använder sig av ATmega328?

3. Om det går att använda sig av en ATmega8. Gör jag exakt på samma sätt då för att bränna in en bootloader på ATmega8, precis samma metodik som på ATmega328?

4. Jag antar att ATMega328P-PU är en nyare version av ATMega328-PU, men fungerar också att bränna in en bootloader på med samma metodik.
Senast redigerad av Al_Bundy 20 oktober 2013, 13:31:50, redigerad totalt 5 gånger.
Borre

Inlägg av Borre »

Men för guds skull, läs ALLT i länken jag postade alldeles nyss! Där är allt beskrivet hur du ska göra, inkl bilder på hur du ska koppla.
Är det något du inte förstår så fråga efteråt, när du läst allt.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Jag redigerade om det nu. :)

Jag hittade faktiskt denna manual som jag funderar på följa :)
http://www.instructables.com/id/Burning ... /?ALLSTEPS

EDIT:
Jag har ställt in så själva mjukvaran fungerar nu med Linux. Allt är perfekt.
Nu ska jag bara göra en beställning på dessa varor:

http://www.aliexpress.com/item/Best-pri ... 29347.html

http://www.aliexpress.com/item/Free-shi ... 03607.html

http://www.aliexpress.com/item/Free-shi ... 61160.html
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Jo, den verkar ju vettig. Kör igång! :)
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Nu har jag handlat! 15.86 dollar för 20 stycken kristaller på 16 mhz, 1 Arduino Uno Rev 3 som använder sig av ATmega328 processor och 8 stycken ATmega328P-PU.

Direkt fram till dörren! :tumupp:
TobiasEinarsson

Inlägg av TobiasEinarsson »

Om du köpte den här så förvänta dig inte att du ska få 8 st 328:or. Paketet du köpte innehåller 1 st 328:a + 7 st kringkomponenter.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Aj! Fan!
Aja, det är bara att trycka cancle på ordern!
Tackar!

Det blev denna
http://www.aliexpress.com/item/Free-shi ... 70520.html
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Jag tar det här istället för att skapa en ny tråd:

Jag har inte direkt förstått varför man måste ha en bootloader på Arduino.
Jag hade alltid för mig att man bara stoppade fast processorn på t.ex Arduino UNO och sen ladda upp ett program, klart.
Är det inte så att man kopierar bootloadern? Man kopierar från den ordinarie processorn som sitter på Arduino UNO till den tomma processorn som sitter på breadbord? Efter man har brännt in en bootloader. Då kan man använda den nya processorn på Arduino UNO?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

För att programmera en "helt ren" ATmega måste man använda MOSI och MISO samt sätta den i programmeringsläget. Generellt på µC har man ett sätt att aktivera programmeringsläget, det kan vara en viss spänning på en viss pinne eller liknande.

Sedan kan man överföra data som den inbyggda programmeringsfunktion sedan "bränner in" i flashminnet.

Men på en hel del modernare µC finns det möjlighet för att den kan programmera "sig själv", alltså att det finns en programfunktion som kan ladda in data i programminnet. Man kan använda detta för att spara data, variabler - eller lägga in program.

Bootloadern är alltså i all sin enkelhet ett litet program som startas först efter en reset. Det kollar sedan om det finns anledning att programmera eller att det "riktiga" programmet ska startas. Hur den kollar om det ska programmeras eller inte kan variera, inte sällan ska man skicka ett kommando till kretsen inom en viss tid efter reset, det kan vara en pinne som är låg eller hög osv.

Men om bootloadern inte får "veta" att det är programmering som gäller hoppar "huvudprogrammet" igång efter en kort stund.

Är det däremot programmering som gäller kommer bootloadern att kunde reagerar på olika kommandon. Det kan vara:
* Radera hela eller delar av programminnet.
* Lägg in xx i adress yy.
osv.

På detta vis kan man på ett enkelt sätt programmera kretsen.

Jag använder exakt samma sätt fast då med Renesas och Fujitsu-processorer, dessa har dock inbyggda bootloaders från fabriken och dessa sitter i ett eget minne för detta.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Okej! Tack! Förstog inte allt, men jag lär mig när jag får hem processorerna.
Har beställt ATmega328P-PU, 5 tycken. Tänkte bränna in en bootloader där på varje och sen göra ett program som jag "installerar" på processorn. Tänkte köra en som där "bare bones arduino".

Men hur är det egentligen med en bare bones Arduino?
Måste man använda sig av andra komponenter eller fungerar det att bara köra endast processorn?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Hade verkligen ingen av de olika sidorna som behandlar just det
ingen information om detta? Det skulle förvåna om inte Arduino miljön
vill ha en kristall med tanke på USB kommunikationen...
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Men vill processorn ha en kristall efteråt också?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Om processorn är konfigurerad för kristall så går det (normalt)
inte att bara plocka bort den. Inte utan att ändra config, och
det brukar (osäker på AVR här) kräva en "erase all". Om du vill
köra med intern oscillator (d.v.s utan extern kristall) så misstänker
jag att det blir svårt att köra en USB-baserad bootloader.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Okej!
Tackar!

Jag antar att man ska bevara själva installationen på breadboard efter man har brännt bootloadern, dvs man ska inte ta bort 16 mhz kristallen, 10 kOhm motståndet och de två 22pF kondensatorerna.

Men man måste väll bränna in ett program också? Då måste man väll flytta den nybrända ATmega328 processorn på Arduino UNO Rev 3 för att bränna in programmet. Sen..kan man motera tillbaka ATmega328 processorn tillbaka där den satt på breadboard. Då har man en bara bones arduino?

Typ så här:
Bild
Borre

Inlägg av Borre »

Atmega328 har ingen usb utan det sköts av externa kretsar, så kristallen behövs inte av den anledningen.
Enklast är om du bara kör vidare med kristallen. Men det går att köra med den interna oscillatorn om man vill, googla på tex Arduino internal oscillator.
Skriv svar