fräsproblem - sabbar fräsar
Re: fräsproblem - sabbar fräsar
Om du absolut måste köra torrt, sänk skärhastigheten så att spånorna inte tar färg.
Tar spånorna färg är snabbt slut med pinnfräsen.
Tar spånorna färg är snabbt slut med pinnfräsen.
Om spånorna blir halmgula precis som vid anlöpning av rakknivar så är det nog max, vill minnas 225 grader. Är det inte kul att vara lite antik och tänka tillbaka? Har vi någon som känner sig antik här? Dom är rätt få!!!!!!!!!!!
I så fall får vi fira men lite the. Man kan väl inte enbart snöa in på elektroner och skärhastigheter, få har sig lite annat till livs också.
I så fall får vi fira men lite the. Man kan väl inte enbart snöa in på elektroner och skärhastigheter, få har sig lite annat till livs också.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Är detta en bra hjälp i detta fall?
http://www.cnccookbook.com/CCGWizard.html
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
hummel skrev:Är detta en bra hjälp i detta fall?
Svar ja
Satsrom: Jag kör LinuxCNC och CamBam för koden.
Ang matning mm med mitt trochoidal milling test.
Nu har jag ju ingen som helst erfarenhet att luta mig mot utan måste försöka läsa mig till det.
Om jag förstår det rätt så faller trochoidal inom nichen "high speed milling" (även om man som jag har låg spindelhastighet).
Jag körde med 0.7 "cutover" vilket är ca 12% ingrepp.
Och strålbiten är nog ett vanligt "plattjärn" (HB 170 kanske)
Med den datan så får jag en skärhastighet på 44m/min i FSWizard.
2300rpm och 410mm/min i matning.....
Och allt jag hittils hitta rekommenderar att man kör torrt i stål. Både yotube klipp och frästillverkares info
Ang matning mm med mitt trochoidal milling test.
Nu har jag ju ingen som helst erfarenhet att luta mig mot utan måste försöka läsa mig till det.
Om jag förstår det rätt så faller trochoidal inom nichen "high speed milling" (även om man som jag har låg spindelhastighet).
Jag körde med 0.7 "cutover" vilket är ca 12% ingrepp.
Och strålbiten är nog ett vanligt "plattjärn" (HB 170 kanske)
Med den datan så får jag en skärhastighet på 44m/min i FSWizard.
2300rpm och 410mm/min i matning.....
Och allt jag hittils hitta rekommenderar att man kör torrt i stål. Både yotube klipp och frästillverkares info
Är det svårt kyla fräsen nu när ni kör i styrda maskiner, har oljan tagis slut så i värsta fall får ni dricka en bira och köra lite senare.
Folk är för jäkla roliga
Man kan undra vad det är för träskallar på nätet som rekomendrar??? Dom kanske inte vill skita ner sina vita bumullsvantar ? För det är väl inte så att fräsen är hårdmetall för i så fall kan det finnas en anledning.
Snabbstål anlöpen vid över 600 grader, det är väl inte så svårt att se till att denna anlöpning inte bli av genom kylning eller att köra så piano.
Har du förbannat brådis? Det är inte liemannen som väntar så du måste bli färdig innan har "slår ner" får man hoppas!!!!
Sen av tillverkana framhåller verkar rätt blåst så är det bara när det gäller snabbstål. Dom vill säkert att sådanansom du skall har ett visst svinn till nytta för försäljningen. (Bara bränn på med en svetslåga också så det blir riktigt varmt, det är till nytta för tillverkaren av lilla pinnfräsen.)
Folk är för jäkla roliga

Man kan undra vad det är för träskallar på nätet som rekomendrar??? Dom kanske inte vill skita ner sina vita bumullsvantar ? För det är väl inte så att fräsen är hårdmetall för i så fall kan det finnas en anledning.
Snabbstål anlöpen vid över 600 grader, det är väl inte så svårt att se till att denna anlöpning inte bli av genom kylning eller att köra så piano.
Har du förbannat brådis? Det är inte liemannen som väntar så du måste bli färdig innan har "slår ner" får man hoppas!!!!
Sen av tillverkana framhåller verkar rätt blåst så är det bara när det gäller snabbstål. Dom vill säkert att sådanansom du skall har ett visst svinn till nytta för försäljningen. (Bara bränn på med en svetslåga också så det blir riktigt varmt, det är till nytta för tillverkaren av lilla pinnfräsen.)
Ska man köra såna "high speed" fräsbanor utan kylvätska så är det alltid hårdmetall pinnfräsar som gäller.
Som många innan mig i tråden påpekat.
Vanliga snabbstålsfräsar funkar aldrig nån längre stund utan kylvätska.
Som många innan mig i tråden påpekat.
Vanliga snabbstålsfräsar funkar aldrig nån längre stund utan kylvätska.
"Och allt jag hittils hitta rekommenderar att man kör torrt i stål. Både yotube klipp och frästillverkares info"
Märkligt.
Kan du länka till de frästillverkare som rekomenderar körning torrt i stål med HSS-verktyg?
Kom ihåg att de värden på skärhastighet som anges i tabeller och liknande, gäller under optimala förhållanden.
En tumregel är börja med 50% av dessa värden.
Märkligt.

Kan du länka till de frästillverkare som rekomenderar körning torrt i stål med HSS-verktyg?
Kom ihåg att de värden på skärhastighet som anges i tabeller och liknande, gäller under optimala förhållanden.
En tumregel är börja med 50% av dessa värden.
För min del har jag aldrig behövt ha så mycket eld i baken så jag räknat på skähastigheter, har sett på biten och kört, det skall kännas mysigt som när en spåna lämnar en kipphyvel. Eller ett evigt smattrande av spånerna från krabban på en Michigan horisontafräs av större modell.