HEX-överföring. Eller: Felsökning av PIC-programmerare.

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
jensa

Inlägg av jensa »

Sådär, då har man fått den att blinka, prata LCD (tog ett tag att fatta att flaggorna ska vara resta ;) , lite iButton (som gick kasst då den inte kunde bestämma sig för vilket id den hade samt prata USART (trevlig lite mojäng den där RS-Linken).
Så 2 lyckade och en misslyckad idag =)
imorrn får det bli fortsatt ibutton och i^2c-minne, kanske t.o.m. en DS18s20.
Skönt att äntligen ha lite medvind i programmeringen av µprollar, även om jag kör mikroBasic :oops:
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Notera att ingen PIC har hårdvarustöd för 1-Wire (är det inte det som iButon kör !?). Så du lär få köra protokollet i programvara. Kanske att mikroBasic har något inbyggt ?
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Jepp mirkoBasic har ett "OneWire Library" (fanns under menyn "Built-in Routines") så det borde gå,
om jag inte minns fel så använder mikroBasic, mikroC & mikroPascal samma bibloteks struktur så
finns en funktion hos en av kompilatorn så borde man kunna flytta över den till den som inte har
funktionen, lite osäker på detta :?

mikroElektronika kompilatorer
mikroElektronika tillbehör
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Hej.

Vill bara nämna att Rob Hamerling har lagt ut en rättad version av XWisp2 på www.robh.nl. Den heter 1.7.1 nu. Dessutom skall alltid de två föregående versionerna finnas tillgängliga, ifall det skulle råka vara något problem med den senaste (som det var nu). Jag har inte kollat, men det var vad Rob skrev i alla fall...
jensa

Inlägg av jensa »

xwisp2 1.7.1 funkar som en klocka för mig :)
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Perfekt ! :-)
Hoppas att ni kommer igång med själva programmeringen nu...
Skriv svar