Gammal goding-svarv- Norrhult
- ghost_rider
Re: Gammal goding-svarv- Norrhult
Det ska ligga shims mellan från början, som man sedan kan minska
ghost_rider skrev:Vart ser du det?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- ghost_rider

Ett stort shims låg där under varje bult. Provade lite lätt att spänna utan och glappet är borta

[edit]
Tittade mer noggrant på shimsen nu, grova tillyxade plåtbitar. Knappast original 1.5mm tjocka

Ta reda på hur mycket spel det skall vara, det får inte vara för tajt heller. Det sista tas upp av oljan. Några hundringar brukar det väl vara vara tror jag, har för mig att man brukar mäta med varm maskin. Och det skall nog shimsas in riktigt, jag tror inte man bör bara reglera med överfallens moment.
- ghost_rider
ok, ska se om jag kan få tag i nya shims i olika tjocklekar.
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Härligt att se att även slika maskiner kan renoveras och få ett nytt liv.
Men i min värld får en chucknyckel ALDRIG sitta i en chuck utan att minst en hand håller i den!
Men i min värld får en chucknyckel ALDRIG sitta i en chuck utan att minst en hand håller i den!

- ghost_rider
svarven har nu gått i ett antal timmar och jag är så nöjd. Lite mer kraft i motorn hade dock varit önskvärt.
Gick över 'växellådan' i helgen och justerade glappen mellan kuggarna för att minska ljudnivån. Finns det något sätt att ställa spelet på lågväxeln? eller avståndet blir vad det blir när man vrider över armen?
Skulle nog tyvärr även vilja byta lagerna till spindeln, det är inte akut men det får stå på min att göra lista :=)
Den är har även fått nya digitalskalor och en DRO för att kunna läsa av y och z. Tänkte fixa till en graderad mätring till dubbdockan också, den som finns nu är näst intill oläslig.
Gick över 'växellådan' i helgen och justerade glappen mellan kuggarna för att minska ljudnivån. Finns det något sätt att ställa spelet på lågväxeln? eller avståndet blir vad det blir när man vrider över armen?
Skulle nog tyvärr även vilja byta lagerna till spindeln, det är inte akut men det får stå på min att göra lista :=)
Den är har även fått nya digitalskalor och en DRO för att kunna läsa av y och z. Tänkte fixa till en graderad mätring till dubbdockan också, den som finns nu är näst intill oläslig.