Leddrivare-val av komponenter

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
ghost_rider

Re: Leddrivare-val av komponenter

Inlägg av ghost_rider »

ah smart, tack för tipset.
Löste det i alla fall, fick lägga om designen helt, men det är väl det som är det svåra med just pcb. Att lösa garnnystan :)
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

Kom precis på at jag hade glömt att lägga in några saker och de får inte plats med nuvarande konfig.
Bör man lägga alla komponenter på ett kort, eller kan man spalta upp mitt kort i två som jag tänkte tidigare?
Altså en sandwitch layout där drivkretsen är ovanpå atmegan och det andra? Dessa två kort kopplas ihop av någon form av smd stift som enkelt kan plockas isär genom att sära på de två korten.
förslag, tips o länkar mottages på de dära smd stift grejorna ;)

Nuvarande layout-
compl1.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

ghost_rider skrev:hm ok.
Men hur funkar detta med PWM vid 3v?
Jag vet hur PWM signalen är uppbyggd, men 'peaken' blir bara vad man ger den, dvs 5v vid 5v osv.
Om min drivkrets är specad till 5v @100% då kommer jag aldrig upp i 100% med 3v?
Eller är det low/active signalen som är det viktiga?
Du beräknar strömbegränsningsresistorn precis som vanligt. Ska du ha 3V, 10mA så beräknar du efter det. Sedan kan du köra pwm 0-100%.
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

ok, det är ju såklart :)

Nu under testfasen så hade det varit bra med en ersättare för dioderna när jag testar. Jag har kollat lite på några effektmotstånd @10W 100 Ohm, hur vet jag om tre sådana klarar av 3A @ 10v ? http://www.electrokit.com/motstand-10w-100-ohm-5.46758
Tänkte att ett motstånd skulle efterlikna en diod (typ scc p7 eller xml) och mäta på dessa istället för att ev. ta sönder 3st dioder pga spikar eller höga strömmar.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

En nackdel med resistorer för att testa strömbegränsning är ju att de har en strömbegränsande verkan i sig själv. Har du en 10 ohms resistor måste du över 30V för att få 3A genom den, till exempel.

Du ska då ha en väldigt låg resistans på resistorn för att vara säker på att den inte inför någon strömbegränsning.

Istället för att testa med resistorer brukar jag testa med vanliga dioder istället för LED när jag provkör. Nackdelen då det är höga spänningar involverade är ju att det behövs ett skapligt gäng vanliga dioder för att åstadkomma samma framspänning som LED har.

Ska du ha 3 * 3,6V = 10,8V över LED

så får du ta till 10,8V / 0,7V = 15 st dioder med 0,7V framspänningsfall. Nu behövde du visst dioder som ska klara 3A vid så höga strömmar blir dioden framspänningsfall högre, och du kanske bara behöver 10st dioder. Du får titta på data för de dioder du väljer.

Strömtåliga dioder blir ju dyrare men jag tycker ändå att du bör välja denna metod för att testa. När det gäller dioder för små strömmar så kostar de just ingenting. Du måste även tänka på att du behöver marginaler och kylning för dioderna.
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

Kopplade in drivaren idag och....... ingen rök!
.. men inget annat hände heller :humm:
superx

Inlägg av superx »

Posta foto och schema!
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

Jag sitter inte vid datorn så jag är lite begränsad ang bildmaterial.
Här är schemat !
erf2.png
IMAG0499.jpg
IMAG0507.jpg
Det ser lite kladdigt ut på bild, det ser bättre ut i verkligheten. Inga bryggor eller liknade.

Anledningen till att dioden o drosslen är upphöjda är att någon caddade fel footprint :vissla:
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

Sådäraja!
Petade bort en kondensator så hoppade den till liv. I morrn blir det lite pill att få till rätt värden, men det lyser i alla fall!! :mrgreen: :tumupp:
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

hm :humm:
Testar lite nu och jag har i nuläget tre olika lägen styrd av PWM
steg1 15%
steg2 50%
steg3 100%
Ljuset flickar vid full belasting, för att sedan slockna helt. Bara att klicka på brytaren för att återgå till steg 1 så funkar den igen. Kan det vara drosslen som inte hänger med i svängningen? Jag läste lite och kom fram till att det minsta jag kan köra med är en 4,7uH drossel, den är såklart specificerad med god marginal.

[edit]
4,7uH var nog lite för snabb :) nu funkar det bra

[edit2]
4,7uH drosslen borde ha funkat då kretsen skall funka upp till 20MHz, kan det vara så att min schottydiod inte hänger med?
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

Skrämde upp drivaren i 1,9A (hade inga mindre motstånd för sens pinnen) .
Lite 'lustigt' är att jag räknade fram att jag borde ha haft ett 0,075Ohm motstånd på sens för att få ut 2,8A, fick snarare ut 1,9A. Hur kan det skilja så pass mycket?
Räknade ut skillnaden i Ohm mot verkliga o det beräknade värdet, fick att skillnaden blev ~0,041Ohm.
Kan detta vara pga den inre resistansen på t.ex ledningsbanor osv?

[edit]
Man lär sig saker varje dag :)
i och med att mitt fina 0,075Ohm motstånd inte hade rätt foot print fick jag göra en fullösning mha en bit kabel (ca 30mm lång), satt o tänkte på hur motståndet ändas med längden på kablen då jag tyckte det var rätt uppenbart att den lade på en del motstånd. Hursom, ja klippte av den och satte en bit ben ifrån en led ca 3mm lång, bara precis att den räckte till motståndet. Fick då ner resistansen lite och mina ampere steg, är nu uppe i 2,35A. Dock är det en bit kvar till de teoretiska 2,8A och den sista 3mm biten kan nog inte rädda det.

[edit 2]
Fixade till en kraftigare ben till resistorn, fick upp den till 2,5A. Jisses vad det 'lilla' bygger på.
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

Fortsätter min monolog i 10000 frågors tråden :)

För att få till önskad Iout dvs 2,8-3A så behöver jag ett 0,068Ohm motstånd, men eftersom att ett 0,065 är billigare tänkta jag nog gå på det. Frågan är då, vid 100% bör jag få 3,2A, vilket är för mycket. Detta kan jag själv reglera via PWM signalen, men borde det inte vara bättre att hitta ett motstånd som passar mina specifikationer vid 100%?
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Pinnade motstånd är bra, för dom kan man "finjustera" med nålfil :tumupp:

Men nu är det ju ytmonterat :humm:

Borde det inte vara lättare med motståndstråd som kapas till du är nöjd ?
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

Tänkte att en uppdatering kunde vara på sin plats.
Såhär blev kortet till slut eller i alla fall v1.0 :)
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Stiligt värre!
Skriv svar