Varför Arduino?
Re: Varför Arduino?
janerik: vaddå färdiga IO ? det är ju bara obuffrade logiknivåer precis som på en lös MCU, och att man kan fokusera på funktionen utan att hålla på med detaljer under skalet gäller ju vilken lös MCU som helst om man väljer att använda ett högnivåspråk att programmera den med.
An aurdino är en MCU på ett väldigt spartantsk, men standardiserat (nåja) labbkort, där man har ersatt programmeraren (hårdvaran alltså) med en speciell bootloader, ingenting mer.
An aurdino är en MCU på ett väldigt spartantsk, men standardiserat (nåja) labbkort, där man har ersatt programmeraren (hårdvaran alltså) med en speciell bootloader, ingenting mer.
- Krille Krokodil
Hårdvaran är ingen rymdraket, så det är inte där det ligger. Aurdino är främst siten aurdino.cc och det jobb man har gjort att kratta ihop programvara, bibliotek och information från nätets alla hörn, sålla ut bara det nödvändigaste och strukturera och förpacka det snyggt och pedagogiskt.
> Aurdino är främst siten aurdino.cc
Ja, det tror jag är på rakt på spiken!
Det är exakt det det är...
Ja, det tror jag är på rakt på spiken!
Det är exakt det det är...

Grejen är väl också de tillbehör som finns, shields eller vad kallas.
Läste om en filur som bygger en egen gräsklipparrobot. Beställde några motorer, en Arduino och en motorshield och så lite snickrande på en låda (minns inte om han gjorde pickuperna själv dock) i vilket fall, sakerna rör på sig snabbt och lätt.
Läste om en filur som bygger en egen gräsklipparrobot. Beställde några motorer, en Arduino och en motorshield och så lite snickrande på en låda (minns inte om han gjorde pickuperna själv dock) i vilket fall, sakerna rör på sig snabbt och lätt.
Fast det finns iofs PIC-baserade kort som är kompatibla med samma shields också om man nu ska vara sådan.
(Själv är jag dock lite emot shields i allmänhet, men det är ju jag det.)
(Själv är jag dock lite emot shields i allmänhet, men det är ju jag det.)
Jo fast det var väl inte pic vs avr det handlade om, utan konceptet med "färdiga" moduler vs bygga själv. Trodde jag.
Jo, men det beror ju på vad man anser ingår i arduinokonceptet iofs. man kan ju även använda shieldsen utan arduinobootloadern eller utvecklingsmiljön, det är ju typ bara en standardiserad kontaktlayout.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Och tvärtom, använda miljön med lösa AVR:s. Det är så jag jobbar mest. En färdig modul som används för prototyper. När jag sedan ska bygga in det så löder jag fast en Atmega168, ett par kondensatorer och ev en kristall på en bit experimentkort (efter att ha laddat Arduinobootloadern på MCU:n via den färdiga modulen).
Och givetvis är det så att jag kan klara att skriva en rutin som styr mitt servo. Men varför göra det som någon redan har gjort? "include servo.h", "myservo.attach(pin)", och sedan "myservo.write(servoPos)" så rör sig servoarmen, lagom jobbigt
Och givetvis är det så att jag kan klara att skriva en rutin som styr mitt servo. Men varför göra det som någon redan har gjort? "include servo.h", "myservo.attach(pin)", och sedan "myservo.write(servoPos)" så rör sig servoarmen, lagom jobbigt