varmvattenvärmare

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: varmvattenvärmare

Inlägg av TomasL »

Värmepump, solvärme i vissa fall, vanliga glödlampor.

Akademisk fråga, vill man spara energi, eller vill man spara pengar, och hur bor man.
Micke_71

Inlägg av Micke_71 »

Det är ju dusch-värmeväxlare tanken är ju att den värmer ingående kallvatten medans duschvattnet rinner. Visst duschar man bara 2minuter så hinner den inte spara mycket. Men efter det så ger den ganska bra effekt tillbaka.

En dusch på 15 minuter med ett 12 liters munstycke förbrukar ca 6,9kwh. Om man får 40% verkningsgrad på dom effektivare efter 2 minuter så får man tillbaka 2,39kwh. Lägg sedan på 4st i familjen så blir det 9,55kwh om dagen eller ca 3487kwh per år. Pay-off tiden för Aymas skulle då bli ca 2år om man inte tar hansyn till installationen.

För mig som då minskat varmvattenförbrukningen i duschen ganska rejält så åker jag på en pay-off tid på ca 8år. Men det är inte hela sanningen för om något enstaka år så flyger väl grabben ut och om kanske 5-7år så flyger flickan ut o då är min varmvattenförbrukning extremt låg eftersom jag duschar på jobbet 200dagar per år och min energiförbrukning i duschen hamnar då på ca 200-300kwh per år. Då kommer en sådan aldrig att betala sig.

Men därför är det så jäkla sjukt med en uselt isolerad beredare som alla av dom är. 1200kwh i förluster och kanske 400kwh i förbrukning. Men man vill ju fortfarande ha kapaciteten om man har gäster eller vill fylla upp ett badkar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Du har inte 40% termisk verkningsgrad på en dylig växlare, ett par % är närmare verkligheten.
Byt beredare, om du har så mycket förluster, ger bättre besparing.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jo det har du. I praktiken kan du nog räkna med 30%. Som jag skrev tidigare.
Solvärme är i allmänhet en sämre investering, men det beror ju på förbrukningsprofil, och förutsättningar.

EDIT: Källor. VVS forum
Jag har för mig att jag läst en bättre undersökning där de loggat några olika installationer, men den hittar jag inte.
Senast redigerad av danei 18 juni 2012, 21:34:48, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nix, med tanke på hur ett avlopp fungerar, dvs max 10-20% av rörets inre diameter är fyllt med avloppsvatten, under max belastning, vilket du inte får i en duch ändå, så är det en omöjlighet.
Högre fyllnadsgrad leder till stopp, och ansamling av diverse oönskade saker.
Dessutom, så får man faktiskt ta i beräkning av alla avlagringar (och annan skit o gör) som omedelebart ansamlas kring en eventuell värmeväxlare.
Dessutom, vad händer den dafgen när rörläggaren kör sin motoriserad avloppsrensare, eller när högtrycksmunstycket fastnar i vvx-rören.

Tro mig, jag har rensat ett antal tusen avlopp genom åren, de värsta är tvättställ och duch/bad.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Om nu verkningsgraden är så usel på avloppsvärmeväxlaren, kanske det vore bättre att ha återcirkulerande system?
Det borde ju ha nästan 100% verkningsgrad.
Avsluta med några liter färskvatten.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nu pratar vi avlopp, med en massa skit i, även duschen.
Det är så långt ifrån ren vatten man kan önska sig, faktiskt jävligare än toaletten, eftesom det förutom en massa champo mm innehåller stora mängder hår, som per natur trasslar in sig i allt.

Hår+schampo=armerad betong, ungefär.
Micke_71

Inlägg av Micke_71 »

Men du har visst inte läst testerna som är gjorda.

I det stora vertikala kopparröret så rinner ju duschvattnet längs med rörets vägg i en tunn film som för över energin ganska effektivt. I de modeller som man sätter under badkar/duschkabin så finns det modeller med lameller och även sådana där vattnet rinner i en film ner över ytan. (recoh tray)

Det finns ju många oberoende tester av dom som säger helt andra siffror än vad du påstår. Undrar vad du har för grund att såga undersökningar gjorda av diverse oberoende testinstitut?

Ett av testerna har du här
http://www.aymaab.com/SP---Test.html

Här har du en enkel billig som kostar ca 1500kr men har lägsta verkningsgraden av alla jag sett
http://www.heatsnagger.com/dwhr_shower_ ... it_eng.pdf

En till test
http://www.cmhc.ca/odpub/pdf/65680.pdf

Bara att googla så finner du fler tester på dom.

Sparavarmvatten.se är en annan modell med nackdelen att man står på växlaren som blir iskall. http://www.sparavarmvatten.se/index.php ... icle&id=35 Men nog f-n ger dom mer än någon enstaka procent tillbaka.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Min erfarenhet som bl.a. rörläggare i 30 år säger nånting helt annat.
Bägge tester är felaktiga, dels är de utförda med rent vatten, och tar ingen hänsyn till nedsmutsning, dessutom, tittar man på SP's siffror, så inser man rätt snabbt att nånting är väldigt fel, eftersom de egentligen inte redovisar nånting.
Så nej, 15KW från en liten växlare, där medierna inte ens har kontakt med varandra, tyvärr rena fantasin.

Samma gäller den kanadensiska, ett rent reklamblad, inget annat.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

I större sammanhang är det lönsamt antar jag. Kommer jag ihåg rätt så tar Borås avloppsreningsverk ut energi
ur vattnet efter det är renat. Vill minnas att värmepumpen finns i det stora grå hus som är mellan Mårtensgatan
och Viskan Har varit därinne för många år sedan. Jag fann inte fakta om Borås men detta:

http://www.energi-miljo.se/aktuellt/sen ... -och-jord/

Nere i källaren binds energisystemen samman. Där finns värme- och kylcentralen med sina många rör. När Energi & Miljö besöker bygget luktar det av lim som används för att sammanfoga bitar av isolering för rören. Kopparrör är virade runt avloppsröret som alltså försetts med en spillvattenvärmeväxlare för att få ut mellan 20 000 och 30 000 kWh/år från avloppsvattnet innan det spolas ut ur hussystemet.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Hur mycket kan ev biofilm från dusch tänkas försämra värmekonduktiviteten i en värmeväxlare?

Apropå hår så kanske man borde montera en "kökskvarn" ?

Finns det effektiva sätt att rena duschvatten såpass att det duger för återanvändning?, t.ex för camping?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

I större sammanhang är det naturligtvis lönsamt, när man pratar om reningsverk för en hel stad, men för de enskilda hushållen, är det att kasta pengarna i sjön, och skaffa sig problem.

Beträffande rening, så finns det naturligtvis små reningsverk på marknaden, dock tenderar de att vara rätt kostsamma.
svanted

Inlägg av svanted »

vi är 4 i familjen och när jag stängde av elberedaren(vedpanna) sjönk elförbrukningen med 25kWh per dag. min idé som jag tyvärr nog aldrig kommer att ha tid med är att med en värmepump kyla första kammaren i 3 kammarbrunnen och sen cirkulera samma vatten upp i avloppsstammen för att ta tillvara värmen som avsätts där ifrån varmvatten som spolas ut.
om man då styr värmepumpen på temperaturen i brunnen så att den hålls konstant på typ 10 grader så man undviker frysning.
så borde man kunna ta tillbaka 20kWh och med ett cop på 4 tjänar man kanske 15kWh.
svanted

Inlägg av svanted »

TomasL skrev: Beträffande rening, så finns det naturligtvis små reningsverk på marknaden, dock tenderar de att vara rätt kostsamma.
dj-ligt kostsamma...
som allt annat vad gäller sånt som har med hus och fastigheter att göra kostar de inte vad de kostar att tillverka utan vad folk kan tänkas vilja betala....
jag håller på att bygga ett eget, om det fungerar kanske jag gör en tråd här om ngn är intresserad...
GFEF

Inlägg av GFEF »

Att förvärma varmvatten med frånluft används ibland.

Restaurang diskmaskiner med inkommande kallvatten kyler frånluften.

Kan detta fungera på frånluft duschkabin ???
Skriv svar