Hej, nej det är inte så att jag missförstått grejen, jag GÖR så som du säger, dock så körde jag med en kod anpassat för annat som jag sedan tänkt göra om, jag fann ett STORT fel i den koden som jag rättat till och nu får jag en NOLLA på "reset"
Det jag nu får är ettor o nollor så nu e jag nog på rätt spår.
Jag är också intresserad av att få veta hur man får uS-upplösning i Windows. Jag har för mig att den minsta tidsreferens man kan använda under Windows är 1ms, men jag kan ju komma ihåg fel.
Dessutom så har man ju ingen garanti att Windows för för sig att göra annat precis när man vill mäta...
www.maxim-ic.com skrev:Another advantage of the COM object is that it can be used with any Microsoft language that is COM-object aware, such as Visual Basic.
Satt just också och tittade på den sidan, men som jag fattade det så att detta är ett verktyg för att "prata" med 1-wire converters som sitter på USB eller serie porten. Ingenstans sägs det att det är verktyg för att köra en "sneak" lösning där man använder (t.ex) serieporten till något den inte är avsedd för, vilket jag inte heller väntade mig att hitta hos Maxim...
Jag har sett lösningar som baseras på kommunikationstimingen i serieporten, alltså att man använder serieportens bitrate till att skapa den nödvändiga timing. Detta tycker jag är den bästa lösningen, det medför att man kan ha samma program på olika maskiner (prestandaskillnader...) och ändå ha ett välfungerande system.
Det kräver nog något lite mer "kraftfullt" än VB men det kan vara en start iaf. man borde kunne kalla de nödvändiga Windows API på trots av språket.
Edit: Jag vet att i Borland C Builder kan man använda "critical section" och sedan skapa delay baserat på for-to-next loops. Kruxet med detta är att timingen varierar beroende på PC'n prestanda och därmed bara kan användas till ett begränsat antal.
Sen är det ju skitirriterande, när man äntligen har fått ihop till den där värstingen som man har fluktat på länge, att de fina imponatorprylar man ha grejat inte fungerar för 1 mm för att timingen skiter sig, det är sådär lagom imponerande att visa ett coolt system "men tyvärr fungerar det inte på den nya burken, den är för bra".
Jag har fått svar från sensorn, dock är inte svaret korrekt och det hoppar ganska mycket.
Jag skickar mina ettor o nollor rakt av och det funkar tydligen, för på dom ställen som det ska va ms i fördröjning funkar det, å sätter ja mer eller mindre där så får jag bara ettor när jag läser, sätter jag korrekt får jag in ettor OCH nollor på porten. Så det verkar ju funka på NÅTT vis iaf.
Det jag ska testa nu istället är att plocka ut den 64 bitars inbrända serienr(som är familjekod, serienr, crc)
Det jag inte fattar just nu gällande tempen e att, enligt databladet:
"The direct readout of temperature data is 9 bits wide"
9 BITAR står det.
(Här skulle JAG vilja att det stod 9 BYTES wide)
Om så är fallet är det inte konstigt att jag inte fattat.
"and the thermal data is stored in the scratchpad memory in a 16-bit."
16 BITAR står det
kan nån förklara varför det står 9 resp 16 bitar?
den 9 BYTEN innehåller crc för HELA den 8 BYTE långa info man får.
Så, när jag läser tempen o endast vill ha plus-värden, ska jag då hämta in 16 bitar o sen ta ut 9 av dessa?
Eller 8?
EDIT: Jag fick oxå tipset att kolla så jag inte läser in det "baklänges" och på så vis får in byte 8 & 9, får jag det så kommer det nog hoppa en del.
> "(Här skulle JAG vilja att det stod 9 BYTES wide)"
Jaha, och... ?
Spelar nog ingen roll vad du tycker i det fallet, du får nog
accepetera vad det står. Tror du verkligen att en sådan
vanlig komponent skulle ha så fundamentala fel i databladet ?
> "kan nån förklara varför det står 9 resp 16 bitar?"
Hur då "varför" ???
Förklara vad de menar. Vad skulle det stå istället ??
1: det är skillnad på BITS & BYTES ? Ja, 8 bitar på en byte
2: finns temperaturen i dom två första byte:en?
3: kommer dom först eller sist när jag läser in alla 72 bitarna?
4: crc, om den är på 9 byten, kommer den då först eller sist i min läsning?
Om det står att hela tempen finns i 9 BITS så e det väl en jäkla skilnad mot 9 BYTES??
Sen behöver man inte va så nonchalant som vissa är i denna tråd, varför har vi denna tråd? Jo för att jag vill VETA saker o jag upplever konstigheter i detta som jag vill ha klarhet i!