vad brukar ni tycka är det jobbigaste med era projekt?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
DeeJayPA
EF Sponsor
Inlägg: 1384
Blev medlem: 4 december 2004, 21:17:57
Ort: Luleå

Inlägg av DeeJayPA »

Det är ju just det dära med att man inte har företag.
Nu kan jag inget om företagande eller vad det är,
Men skulle inte vi på elektronikforumet kunna ha någon form av "företag"
Så att man kan beställa från företag som man normalt inte kan handla ifrån.

Eller det kanske är för avancerat, ??
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 7057
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: vad brukar ni tycka är det jobbigaste med era projekt?

Inlägg av lgrfbs »

Greensilver skrev:
grym skrev: [...] lådor, kontakter och övrigt halvmekaniskt av rätt kvalitet och rimligt pris [...]
Just precis så är det för mig, även om det kan vara kul att surfa runt lite och beställa kataloger, kika i produktblad med mera. Utan ett organisationsnummer kan det dock vara svårt att få riktig service.
Låter myckewt bekant, kanse ett frö till affärsidé för någon av de
små elektronik affärer som säljer till privatpersoner mot 50% insats
på det man vill köpa, vad tror ni?

Får addera detta till mitt förra inlägg om jobbiga delar i ett projekt.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 7057
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

DeeJayPA skrev:Det är ju just det dära med att man inte har företag.
Nu kan jag inget om företagande eller vad det är,
Men skulle inte vi på elektronikforumet kunna ha någon form av "företag"
Så att man kan beställa från företag som man normalt inte kan handla ifrån.

Eller det kanske är för avancerat, ??
www.modellrallaren.com har ett företag bakom sig som står på
webmaster/redaktören för att kunna sälja reklam på sidan så
kanse ett liknade aranskeman (rätt stavat?) för att kunna köpa
elektronik komponenter kanse till och med ett sammarbetae med
Jocke på modellrallaren med en huvud ansvarig från
Elektronikforumet, för att folk som håller på med mj behöver
också elektronik komponeter & olika kit.

Kanse dax för en ny tråd?
DeeJayPA
EF Sponsor
Inlägg: 1384
Blev medlem: 4 december 2004, 21:17:57
Ort: Luleå

Inlägg av DeeJayPA »

Ja enklast är ju att slänga upp en ny tråd..
Fixa en ny tråd du så får vi se vad folk tycker.
Användarvisningsbild
Xerxes
Inlägg: 248
Blev medlem: 25 januari 2004, 22:55:05
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Xerxes »

Det jobbigaste och tråkigaste är helt klart pcb-layouten.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Inlägg av ensten »

Jag tycker det jobbigaste är när veckors (månaders) slit med att göra kretskort, beställa grejjor som som man får vänta på, för att sedan upptäcka att projektet inte fungerar. :evil: :evil:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det jobbigaste är när man väntar på grejjerna. Om man sedan behöver en liten extra pryl så går ytterligare massa dagar åt till att vänta.
Om man byggt något åt ett företag (som i mitt fall då jag bygger till radiostationer) så är det sedan en låååång väntan tills man får bekräftelsen att det fungerade. Trots att man testat apparaten och vet att allt fungerar... men ett bygge känns aldrig slutfört förrän det där "tack, det fungerar!".

En annan ordentlig jobbig sak är om man vänt på OH-filmen när man gör kretskort! Det har bara hänt två gånger i mitt liv, men det är inte lite jobbigt! -Kan tillägga att jag gör kretskorts-ritningarna i Photoshop. (Det känns inte så begränsat och jag har mallar för alla avstånd mm..)

Lödarbetet känns kul igen. Ett tag var det riktigt tråkigt. Vet inte varför, men det varierar. Beror väl lite på kvaliten på lödtenn och hur ofta man bränner sig... :lol:


Men: Det roligaste är allt planeringsarbete. Dvs från första idén tills färdig ritning med noga utvalda komponenter. Dokumentationen (om den behövs) är också kul att göra.
benring
Inlägg: 900
Blev medlem: 18 januari 2005, 19:35:25

Inlägg av benring »

Jobbigaste med projekten: All design och likn, både programmvarumässigt (jag kör enbart PC) och hårdvarumässigt.

För min del så börjar jag projekten i liten skala och jag *håller mig till det* tills det funkar :wink:
Efter det bygger jag ut stegvis.

En kollega till mig har en förmåga att planera väldigt mycket, en bra egenskap, absolut men för min del så lägger jag ner projektet redan när han kommit till del 3, där del 3 är månader från nu hehe.

Jag måste få göra allt stegvis, tänkte jag för långt från start verkar det så jobbigt, men en viss planering måste jag ha, dock har jag en bild på det som är klart, vad jag vill uppnå, sen improviserar jag och det funkar fint för mig, har inga ofärdiga projekt:)


/B
Pitbull_dog
Inlägg: 88
Blev medlem: 3 oktober 2005, 03:03:27

Inlägg av Pitbull_dog »

För mig är det jobbiga att inte kunna bearbeta metall, då jag bor i lägenhet. Det vill säga lådor osv.
Tyvärr för den biten skulle annars vara en av dom roligare.

Sedan är det alltid brist på pengar då jag inet har råd att köpa dom optimala prylarna.

Sist av problemen kommer bristande kunskap. Men det är å andra sidan
lättast att lösa och lite av vitsen med hobbyprojekt. Att göra något där
man redan behärskar alla moment är tråkigt.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Det jobbigaste är att få tiden att räcka så att det blir klart och bra..
jeda007
Inlägg: 250
Blev medlem: 27 september 2003, 14:55:18
Ort: Marks komun
Kontakt:

Inlägg av jeda007 »

Hej!
Håller helt klart med om att tiden inte räker till när fru,barn,hus,bil,trädgård,jobb,vara trevlig och social har tagit ut sitt är det inte mycket kvar!

Förr blev jag alltid frustrerad av att jag inte blev klar det gör mig inte så mycket numera,det är pillandet och funderandet som är skoj!

Skulle underlätta lite om man inte var intereserad av så mycket olika saker!

Mvh jeda007
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor
Inlägg: 1341
Blev medlem: 1 oktober 2005, 23:58:43
Ort: Torestorp

Inlägg av baron3d »

Hej

Jag har slutfört många projekt.
Men varje gång har jag lika svårt att sätta på strömmen första gången. Jag har ångest flera dagar innan jag till slut vågar. Sen är det inga problem.

Felsökningen, som man i bland behöver utföra, är ju inte precis inte det roligaste.
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

baron3d: verkar inte direkt som om vi har samma approach när vi pysslar med elektronik :D

jag löder på några komponenter i taget och testar hela tiden, samma sak med koden, skriver lite och testar. mina projekt skulle aldrig fungera om jag försökte göra klart allt i ett svep :?
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor
Inlägg: 1341
Blev medlem: 1 oktober 2005, 23:58:43
Ort: Torestorp

Inlägg av baron3d »

Hej Strombom
Det roligaste är att konstruera och planera.
Att sitta och pussla med PCBn är en konstart.
Programmeringen är kul.
"några komponenter i taget", där är vi olika.
pagge
EF Sponsor
Inlägg: 933
Blev medlem: 15 juni 2004, 00:15:08
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av pagge »

strombom skrev: jag löder på några komponenter i taget och testar hela tiden, samma sak med koden, skriver lite och testar. mina projekt skulle aldrig fungera om jag försökte göra klart allt i ett svep :?
Jag försöker också alltid att testa några komponenter i taget, och succesivt arbeta mig framåt. Lättare att felsöka så. Man blir så deprimerad när man lött ihop allt å strömbegränsningen slår i, var skall man börja?

Samma med kodningen. Varenda funktion som går att testa för sig själv skall även testas för sig själv. Man slipper så väldans många skitbuggar på det sättet. Ser alltid till att ha nåt sätt att få ut debugutskrifter i större projekt oxo. printf är en lifesaver när man kodar. :)

Det jag alltid fastnar på är PCB. Först suckar man i en halvtimme över alla komponenter som inte finns i eaglelibrary som man måste tillverka. Även om det är enkelt är det oxo jättetrist. När man väl fixxat alla komponenter skall det layoutas... *huurk* efter nån dag är det klart (jag är mkt kass på å layouta). Sen skall man få en vettig utskrift på papper och lyckas belysa det precis lagom länge (eftersom utskriften alltid är kass och UVt lyser igenom även svärtan) och till råga på allt UV rören åldras så tiden ändras. Allt detta för att kanske få en bra framkallning.

Nånstans där i mitten brukar mina projekt stanna. Jag nöjer mig med att det var kul att tänka ut ritningen iaf. Det är det helt klart roligaste. Porrsurfa komponenter på elfa och sitta å kladda förhand i ett block.

Kodningen brukar jag tycka är kul oxo. Då har man bara sig själv å sin kod. Inget rackel med OH eller mekaniska maskiner man inte behärskar med sin tumme som sitto mitt i handen :)
Skriv svar