Hastighetsmätare till hojen

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Hastighetsmätare till hojen

Inlägg av Icecap »

Att börja bygga utan att ha löst allt med sensorer osv. är dömt att misslyckas!

För att spara alla uppdaterade värden (odometer, trippmätare osv) behövs kanske 1 sekund som mest.

Jag förstår att du vill ha utläsning i text, det fungerar alldeles utmärkt för odometer och den sorts men för hastighet & varv blir det inte snabbt avläst. Men det är ett val du gör, det fungerar rent teknisk.
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Icecap: Jag håller med, jag får helt enkelt börja med att hitta sensorer för de jag inte har och sedan göra någon liten krets som bara mäter så att dessa funkar som de ska.

Är dock osäker på hur hastigheten mäts, i värsta fall är det en vajer.

Hade digitalmätare med text på moppen minns jag, det funkade fint för mig. :)

RDX*: Tror jag lägger ner det där med Arduino. Jag kör helt enkelt på PIC eller dylikt.

Designen är givetvis viktig men jag har inga regelrätta krav på hur stor den ska vara. Dock vill jag att den ska va ungefär lika hög som skärmen och ca 3cm bredare än skärmen på varje sida.

Bra att du nämnde det där med skärmval, det hade jag inte en tanke på dock vill jag i största mån undvika skärmar som sitter på PCB för att slippa ha dubbla kort.
Berör solen vissa skärmar mer än andra?
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Jag kom på en sak, skulle man inte kunna ta en skärm från en mobiltelefon eller dylikt? Visst man får räkna med att göra styrelektroniken också men jag vet inte hur svårt det är?
Användarvisningsbild
Bosen
Kontakt:

Inlägg av Bosen »

Jag tycker du verkar fokusera för mycket på skärmen...
börja du med alla andra saker och ta skärmen sist..... ;)
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Ja det är väl en baggis i jämförelse med det andra. Lånade förresten två böcker på bibblan idag, digitala kretsar A och B. Hoppas dom kan vara till någon hjälp :).
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Är det någon som vet vart jag kan få tag på en tryckgivare för att mäta trycket i bränsleslangen likt skissen nedan? En tryckgivare för att mäta oljenivån känns jobbigare, så pass jobbigt att jag funderar på att skita i det. Hojen slukar inte olja precis, den går väldigt snålt vad det gäller det. Jag lär märka om den får för lite, men det är klart att ett larm för detta skulle vara trevligt!

Bild

Elfa tar typ 2k för en givare och det känns helt absurt. Temperaturgivaren lutar åt att bli en liten pt100.

Edit: Kanske den här sensorn skulle funka: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... =54-545-26 eller http://www.esska.se/esska_se_s/trycksen ... et-1-.html dock fortfarande dyrt men det kanske inte finns så mycket att välja på...
Användarvisningsbild
Bosen
Kontakt:

Inlägg av Bosen »

Att mäta nivå med tryckgivare känns fel. Att däremot mäta oljetryck hade jag använt en oljetrycksgivare till bil. Finns billiga och bra på biltema. Även oljetempsgivare köper du där. Tanknivån blir mer avancerad. I vanliga fall brukar man använda en flotör.

Edit: felstavat
Senast redigerad av Bosen 3 februari 2012, 09:31:42, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Trycket i bensinledningen beror alldeles för mycket på om (och hur) du kör eller inte, lutning osv. för att det ska kunde vara en tillförlitlig källa. När du gasar på dras det mer bensin per tidenhet varför trycket sjunker = mindre bensin i tanken...

Nej, tänk om, tänk rätt.

Skärmen till mobiltelefoner kan man använda, då ska man ha en display-driver i, t.ex. en SSD1906. Men den blir ganska plottrig och liten, det vill man inte ha när man kör.
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Man skulle ju kunna ha en tryckgivare som känner av trycket vid start och sedan har man en flödesgivare som berättar hur mycket bränsle som används och på det sättet få ut hur mycket soppa som finns kvar i tanken, men det känns något långsökt.
Flödesgivare är annars en rolig grej jag kan ha nytta av. Den kan ju berätta hur lång sträcka och tid jag har kvar att köra och bränsleförbrukning :).

Är det mobilskärmen eller drivern som är plottrig? Om du menar drivern så håller jag med, 100pin på en antagligen väldigt liten yta borde vara väldigt jobbig att löda. Menar du skärmen så är ju inte den konstant, skärmstorlek och interface är ju fullt justerbart.

Edit: Använder man flottör så kommer den också variera beroende på hur man kör. Dessutom är den väldigt svår installerad på en hoj.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Jag har flottörgivare på fyrhjulingen. Och den kör man ju med i en del knepiga vinklar i skogen.
Som mest så kan det skilja nåt streck.
Tankens design samt en inbyggd tröghet i mätningen hjälper problemet med skvalp.

Men nån annan lösning än flottör för nivån vetetusan. Ultraljud kanske?
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Asså, jag kan installera flottör på hojen men då får jag jag sätta den i en vinkel på ca 45 grader och sedan ånga ut bensinen ur hela tanken och sedan svetsa om den, men det är ett jätte jobb!
Finns det en annan läsning får någon gärna ta klivet fram och berätta det, för jag har inget mer att komma med.

Edit: Vinkeldifferenser borde man kunna undvika om man kompenserar upp med ett gyro.
Senast redigerad av Thorped 3 februari 2012, 13:45:07, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Ja, hittade man givaren löst och denna går att, i princip, dränka i bensin så vore det klart intressant, så vida priset och storleken är tilltalande.

Man kan iofs använda kapacitiva givare (utan att egentligen veta vad jag säger): http://www.exac.se/produkter/unknown/ni ... ivocap_200
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Som jag skrev tidigare: du är långt ifrån ett klart projekt ;-) Och nej, jag menar inget illa med det, jag har själv varit överraskat många gångar över att det ändå var så mycket som var osäkert.

Det finns ju pulsgivare till bensinmätning, problemet är då att du måste mata in manuellt hur många liter som tankades - och det blir fel då och då!

Med skärmen är det inget problem än, som du själv ser har du inte klart för dig exakt vilka data du kan hämta/mäta varför utläsning i sig är ett mindre problem.

I övrigt är varvtal och hastighet "exakt" likadana att mäta: En puls på en Capture-enhet (var sin såklart) ger tiden mellan vilket kan omräknas till hastighet. Med hastigheten ska en faktor justeras beroende på hjulomkrets, med RPM är det en fast faktor som beror på antal tändpulser per varv.

En utläsning var 330ms har jag upplevd som "bra", den blir inte hysterisk fladdrande och den är inte trög, 1gg/sekund känns för långsamt, sannolikt speciellt på en hoj.

En QFP-100 kapsel är inte så svår att löda men för att det ska bli bra måste man ha bra fluss och ett bra mönsterkort! Och jag tror att projektet blir svårt att packa in i en lämplig liten låda om det hela ska byggas med DIP-kretsar, det kommer nämligen att bli en del...
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Har kommit på en liten flottör som jag kan använda, den lär bli rätt billig också.

Bild

Det svarta är röret som den röda flottören en löper i. Det gröna är en magnet som aktiverar de isolerade hall-sensorerna när den åker förbi. :)
Röret kan sitta fast i tanken med neodym-magneter, för att slippa svetsa något. Skulle detta störa hall-sensorerna kan jag utan större bekymmer göra skruvhål i tanken.
Skriv svar