Enkel fräsning plast -20 bitar
Re: Enkel fräsning plast -20 bitar
Jag menar typ som Boris skriver, lite övning!
46 min låter länge!
Hur lägger ni upp fräsningen?
Jag har funderat på ett par olika versioner...
En är:
Först borra hålen för 2-4 st plattor bredvid varandra, med 3mm fräs.
Jag har ju 6mm materialtjocklek så jag tar ett 1mm pass på den runda delen och sen en ovala delen och slutligen ytterkonturen med tre 2x2 mm holdingtabs.
Jag kör med 6mm 2-skärs så man kan dra på lite, minst 3000mm/min 20krpm borde gå i det skummade materialet. Jag tar hela djupen i ett pass, om det behövs så kanske ett 0,5mm finishing pass.
Jag är ju helamatör så jag är säker på att det finns bättre metoder!
Inget test idag dock, VAB!
46 min låter länge!
Hur lägger ni upp fräsningen?
Jag har funderat på ett par olika versioner...
En är:
Först borra hålen för 2-4 st plattor bredvid varandra, med 3mm fräs.
Jag har ju 6mm materialtjocklek så jag tar ett 1mm pass på den runda delen och sen en ovala delen och slutligen ytterkonturen med tre 2x2 mm holdingtabs.
Jag kör med 6mm 2-skärs så man kan dra på lite, minst 3000mm/min 20krpm borde gå i det skummade materialet. Jag tar hela djupen i ett pass, om det behövs så kanske ett 0,5mm finishing pass.
Jag är ju helamatör så jag är säker på att det finns bättre metoder!
Inget test idag dock, VAB!
Personligen skulle jag ta allt i ett pass jag med, 5mm är inte mycket.
Skulle lagt upp det så här:
-Borra hålen.
-"Planfräsning" på övre delen. Endast ett omgång. Även ut över ytterkonturen för att slippa gå genom hela 6mm där senare.
-Finish på övre konturen(Cirkeln).
-Ytterkontur av hela biten.
Hade kört med 8mm fräs(ändrat radien till 5mm) efter att ha borrat hålen om jag haft ATC, utan kört med 4mm för allt.
Skulle lagt upp det så här:
-Borra hålen.
-"Planfräsning" på övre delen. Endast ett omgång. Även ut över ytterkonturen för att slippa gå genom hela 6mm där senare.
-Finish på övre konturen(Cirkeln).
-Ytterkontur av hela biten.
Hade kört med 8mm fräs(ändrat radien till 5mm) efter att ha borrat hålen om jag haft ATC, utan kört med 4mm för allt.
Senast redigerad av zeus 15 november 2011, 11:34:47, redigerad totalt 2 gånger.
Jag ska göra ett försök, får jag det att fungera så ska jag nog kunna fixa dina 20st
Jag tänkte köra allt med ett 1/8" stål, mest för att jag har ett gäng såna som jag vet fungerar bra i plast,
men då jag utgår från 5mm skiva så skulle jag först borra hålen, sen fräsa ner ytan som ska vara 3mm och
avsluta med att köra profilfräsningen och ha kvar 4st "bridges" på 3x2mm, lätta att kapa bort med brytbladskniv sen.
Gjorde en snabb-CAMning och körde i NCSim, fick tidsuppfattning på typ 6-7min/bit eller så.
Jag tänkte köra allt med ett 1/8" stål, mest för att jag har ett gäng såna som jag vet fungerar bra i plast,
men då jag utgår från 5mm skiva så skulle jag först borra hålen, sen fräsa ner ytan som ska vara 3mm och
avsluta med att köra profilfräsningen och ha kvar 4st "bridges" på 3x2mm, lätta att kapa bort med brytbladskniv sen.
Gjorde en snabb-CAMning och körde i NCSim, fick tidsuppfattning på typ 6-7min/bit eller så.
Börja med att borra hålen med 3 mm fräs är bra ty då går det att fästa alla bitar med en bult i mitten så riskerar de inte att flyga iväg när man fräser ytterkonturen.
Eftersom ytterkonturen har en konkav radie på 3 mm kan man inte använda större fräsdiameter än 6 mm för denna. Men väljer man att byta verktyg innan ytterkonturen körs så går det bra att använda 8 mm som Zeus skriver.
Är den någon som känner för att köra Boris g-kod i Mach3:s simulering för att se hur lång tid den tar att köra?
NCSim, är den gratis eller nästan gratis?
By the way, vad använder du för CAM-beredningsprogram?
Eftersom ytterkonturen har en konkav radie på 3 mm kan man inte använda större fräsdiameter än 6 mm för denna. Men väljer man att byta verktyg innan ytterkonturen körs så går det bra att använda 8 mm som Zeus skriver.
Är den någon som känner för att köra Boris g-kod i Mach3:s simulering för att se hur lång tid den tar att köra?
NCSim, är den gratis eller nästan gratis?
By the way, vad använder du för CAM-beredningsprogram?
Senast redigerad av labmaster 15 november 2011, 11:57:08, redigerad totalt 1 gång.
Uppskattar verkligen all hjälp!
Hoppas du får det att funka Meduza.
Hoppas du får det att funka Meduza.
Nu testade jag, här kommer lite data:
Material: Skummad PVC 6mm
Spindelhastighet: 20.000 RPM
Matning: 4000mm/min
Verktyg: 6mm 2våskärig fräs
Det var väldigt lättfräst, kunde nog ha kört 6000mm/min om jag ville!
Dock så sprutade det kopiösa mängder spån, jag har ingen dammsko så det var (och är) överallt! Jag hade en slang till en industridamsugare ca 3 cm från frässtålet men det hjälpte föga och det krävde 15 minuters dammsugning för att få bort det värsta i rummet, det var grymt statiskt och satte sig på allt, var tvungen att dammsuga dammsugarslangen!
Mina holding tabs (2mm breda, 2mm höga) räckte inte till för hålla i materialet så den flög i väg på sista varvet, de behöver nog vara minst dubbellt så tjocka och höga. Jag hade borrningen sist så det blev inga hål i denna.
Finishen är ok, klart målningsbart efter en snabb strykning med 400-papper.
Jag lyckades även med konststycket att sabba ett frässtål torts att materialet är som smör, var trött och körde i en gammal skiva som hade en försänkt skruv med spån i hålet...lärpengar!
Körningen gick mycket snabbt, jag tippar på under två minuter utan borringen då så klart.
Så här ser materialet ut:

Köps t.ex hos:
http://www.grizzly.se/imagedetails.php?imgId=1678
Slutresultat (ignorera hålet, det är en gammal offerskiva):
Material: Skummad PVC 6mm
Spindelhastighet: 20.000 RPM
Matning: 4000mm/min
Verktyg: 6mm 2våskärig fräs
Det var väldigt lättfräst, kunde nog ha kört 6000mm/min om jag ville!
Dock så sprutade det kopiösa mängder spån, jag har ingen dammsko så det var (och är) överallt! Jag hade en slang till en industridamsugare ca 3 cm från frässtålet men det hjälpte föga och det krävde 15 minuters dammsugning för att få bort det värsta i rummet, det var grymt statiskt och satte sig på allt, var tvungen att dammsuga dammsugarslangen!
Mina holding tabs (2mm breda, 2mm höga) räckte inte till för hålla i materialet så den flög i väg på sista varvet, de behöver nog vara minst dubbellt så tjocka och höga. Jag hade borrningen sist så det blev inga hål i denna.
Finishen är ok, klart målningsbart efter en snabb strykning med 400-papper.
Jag lyckades även med konststycket att sabba ett frässtål torts att materialet är som smör, var trött och körde i en gammal skiva som hade en försänkt skruv med spån i hålet...lärpengar!
Körningen gick mycket snabbt, jag tippar på under två minuter utan borringen då så klart.
Så här ser materialet ut:
Köps t.ex hos:
http://www.grizzly.se/imagedetails.php?imgId=1678
Slutresultat (ignorera hålet, det är en gammal offerskiva):
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ska man köpa lite större mängder än en kvadrat eller två så är det dock bättre att vända sig till:
http://www.scandraft.se eller http://www.textman.se som jag skulle tro är billigare än Grizzly,
och köper man som jag gör i jobbet (kanske tio skivor åt gången) så är det http://www.vink.se som gäller.
Låter bra att det gick bra, jag ska testa att köra så fort jag lyckas få någon timme över!
http://www.scandraft.se eller http://www.textman.se som jag skulle tro är billigare än Grizzly,
och köper man som jag gör i jobbet (kanske tio skivor åt gången) så är det http://www.vink.se som gäller.
Låter bra att det gick bra, jag ska testa att köra så fort jag lyckas få någon timme över!
Ser kanon ut!
Om någon bara har tid att fräsa ut någon eller några i första omgången är det helt okej!
4st skulle vara utmärkt att testa med.
Kan nog bli kanon det här!
dar303: Kanske ska byta jobbet mot en riktigt grym nilfilsk-dammsugare?
Om någon bara har tid att fräsa ut någon eller några i första omgången är det helt okej!
4st skulle vara utmärkt att testa med.
Kan nog bli kanon det här!
dar303: Kanske ska byta jobbet mot en riktigt grym nilfilsk-dammsugare?
Vilket dilemma, för att fräsa mer sånt här behöver jag tillverka en dammsko. Det material jag har är den plasten... 
Skicka ett PM med din adress innan 16.30 så fixar jag med den jag gjorde idag i posten så du kan kolla, du får borra hålen själv dock!
Till maskinen har jag en bra dammsugare men en till andra verkstaden skulle så klart vara fint...tor dock inte att jag hinner men tack för erbjudandet!
Förresten, vad är det jag har fräst?

Skicka ett PM med din adress innan 16.30 så fixar jag med den jag gjorde idag i posten så du kan kolla, du får borra hålen själv dock!
Till maskinen har jag en bra dammsugare men en till andra verkstaden skulle så klart vara fint...tor dock inte att jag hinner men tack för erbjudandet!
Förresten, vad är det jag har fräst?
Det är en hållare till ett larm.
Behöver vara med alla hål och exakta mått för att jag ska kunna testa, men tack iaf!
Behöver vara med alla hål och exakta mått för att jag ska kunna testa, men tack iaf!
Nu har det här blivit en väldigt lång tråd och en massa krångel... Ber om ursäkt för att jag har krånglat.
Men jag behöver verkligen några bitar i början på nästa vecka. 4st skulle räcka och material är inte så noga, bara det är plast.
Här finns en måttsatt ritning:
http://dl.dropbox.com/u/4287881/Hallare_plast_74mm.pdf
Och här en fil från solidworks:
http://dl.dropbox.com/u/4287881/Hallare ... 4mm.SLDPRT
Om någon kan göra det erbjuder jag något av följande:
-Fallskydd/rep/sele.
-Hörselkåpor, finns med radio och aktiva.
-LCD 17" eller möjligen 19".
Grejerna är demo-grejer och jag får de i min hand först om två veckor(Så har inte exakt spec. endast en enklare mobil-bild), men lovar första tjing när jag lägger ut en säljtråd.
Värde upp till 5000:- om man har nytta av grejerna.
I så fall behöver jag 4 st i början av nästa vecka och resterande inom 2 veckor.
Eller så erbjuder jag pengar som krävs.
Men jag behöver verkligen några bitar i början på nästa vecka. 4st skulle räcka och material är inte så noga, bara det är plast.
Här finns en måttsatt ritning:
http://dl.dropbox.com/u/4287881/Hallare_plast_74mm.pdf
Och här en fil från solidworks:
http://dl.dropbox.com/u/4287881/Hallare ... 4mm.SLDPRT
Om någon kan göra det erbjuder jag något av följande:
-Fallskydd/rep/sele.
-Hörselkåpor, finns med radio och aktiva.
-LCD 17" eller möjligen 19".
Grejerna är demo-grejer och jag får de i min hand först om två veckor(Så har inte exakt spec. endast en enklare mobil-bild), men lovar första tjing när jag lägger ut en säljtråd.
Värde upp till 5000:- om man har nytta av grejerna.
I så fall behöver jag 4 st i början av nästa vecka och resterande inom 2 veckor.
Eller så erbjuder jag pengar som krävs.
Jag kan fräsa det, tyvärr har jag väldigt uselt med material att fräsa av.
Det som finns är plexiglas som tyvärr är svårfräst av bara f_n samt att det har fel tjocklek MEN jag kan åka ner och kolla på glasmästeriet om de har något imorgon dock har de ju (såklart) bara genomskinligt material.
Alternativet är att rycka en skärbräda från köket, där vill jag veta om du kräver att baksidan är slät för isf måste det planfräsas innan.
Isf ritar jag om grejjen i autocad så jag vet hur det blir.
Skicka svar innan imorgon bitti så jag vet.
OBS att jag inte är expert som vissa andra här men jag brukar få till det hyffsat, har du väldigt höga krav så är inte jag rätt man för jobbet.
Det som finns är plexiglas som tyvärr är svårfräst av bara f_n samt att det har fel tjocklek MEN jag kan åka ner och kolla på glasmästeriet om de har något imorgon dock har de ju (såklart) bara genomskinligt material.
Alternativet är att rycka en skärbräda från köket, där vill jag veta om du kräver att baksidan är slät för isf måste det planfräsas innan.
Isf ritar jag om grejjen i autocad så jag vet hur det blir.
Skicka svar innan imorgon bitti så jag vet.

OBS att jag inte är expert som vissa andra här men jag brukar få till det hyffsat, har du väldigt höga krav så är inte jag rätt man för jobbet.
Jag kan ordna 4st bitar frästa i kväll, har varit på tjänsteresa i två dagar så har inte varit hemma men borde kunna ordna det i kväll!
Har rätt material och CAM osv klart.
Har rätt material och CAM osv klart.
Nu har jag fått några erbjudanden, mycket tacksam!
Jag har inte några höga krav direkt, +-0,5mm ungefär.
Så du v-g skulle absolut kunna klara det tror jag.
Har 4 på väg med posten, garderar upp med 4 från Meduza(Hämtar i helgen eller början på nästa vecka).
Sen kan v-g fräsa resten utan stress när jag vet hur många som behövs.
Skickar PM.
Jag har inte några höga krav direkt, +-0,5mm ungefär.
Så du v-g skulle absolut kunna klara det tror jag.
Har 4 på väg med posten, garderar upp med 4 från Meduza(Hämtar i helgen eller början på nästa vecka).
Sen kan v-g fräsa resten utan stress när jag vet hur många som behövs.
Skickar PM.
Skriver här istället för PM, om Meduza fräser kan jag ju "knycka" hans .dxf eller .tap så kan jag ändra om dem efter de fräsar jag tänkt köra med.
Duger skärbrädematerial eller hur ville du ha det?
Duger skärbrädematerial eller hur ville du ha det?