Strömbrytare nybyggt hus, Ok montering?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Re: Strömbrytare nybyggt hus, Ok montering?

Inlägg av 13th.Marine »

Ju fler som inte accepterar sådana lösningar, desto mindre benägen till att göra dem kommer hantverkarna vara.
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

Intressant det som någon skrev att standard är att sätta dosan direkt mot dörregeln.

Det tar jag som bevis på mitt påstående att alla hantverkare måste övervakas, annars blir det "fel".
Det må vara att någon annan gjort regelverket.
Men det blir inte som jag vill ha det.

Jag är inte behörig elektriker, men har varit med vid flera husbyggen där både elektriker och jag, jag menar, en annan elektriker :roll:, alltid monterat en regelbit på dörregeln så dosan kommer ut 45 mm på väggen. Det trodde jag i min enfald var standard.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Jag kan inte svära på att det är standard, jag är inte heller behörig elektriker men de dosor jag monterat på jobbet har jag blivit instruerad att sätta dem direkt i dörr-regeln, och antagit att det är standard :waving:

Det har i och för sig inte varit i hem, gör man olika måhända?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

bit96 skrev:Intressant det som någon skrev att standard är att sätta dosan direkt mot dörregeln.

Det tar jag som bevis på mitt påstående att alla hantverkare måste övervakas, annars blir det "fel".
Det må vara att någon annan gjort regelverket.
Men det blir inte som jag vill ha det.

Jag är inte behörig elektriker, men har varit med vid flera husbyggen där både elektriker och jag, jag menar, en annan elektriker :roll:, alltid monterat en regelbit på dörregeln så dosan kommer ut 45 mm på väggen. Det trodde jag i min enfald var standard.
Det beror väl på hur tjock regel man har och hur tjock dörrkarmen är? Elektrikern kanske tänkte "jaha, här var det en tunn regel, då ska det nog vara tjock karm i dörren som kompensation" och satte direkt mot regeln?

Enda lagliga fullösningen här är väl att göra fula urtag i dörrfodret så att strömbrytarna passar direkt i dosorna... Fast dessa dosor lär väl vara skadade för att kunna förskjuta brytarna såpass mycket?

Riv upp väggen, byt hela gipsskivan, annars lär det väl bli sprickor kring skarver, speciellt på ett ställe där man kommer att slå i en dörr...
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

En annan fullösning är att såga lite i ramen som nu inte riktigt får plats, tunna av den på den trånga sidan. Behöver egentligen inte bli så jättefult, även om det inte blir helt original förstås.
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Råkat gjort samma sak själv någon gång pga, felaktiga uppgifter. Vi löste oftast det genom att skära ut en lämplig halvmåne brevid dosan, försiktigt bryta dosan åt sidan så spikarna gled ut lite ur regeln. Då gick det att få fast ramarna hela och skruva apparaten i dosskruvarna, det blev visseligen en öppen halvmåne närmast dörren men det täckte ju ramen.

Detta går ju bra att göra om dosorna är spikade, är dom skruvade blir det lite svårare.

Ang. extra regel eller inte så tog vi reda på i förväg om det behövdes och spikade en extra bräda vid behov och nu var det några år sedan jag gick på rörläggning men har för mig att oftast blev det en 1" eller mer vid dörrkarmar, tycker själv det ser bättre ut om inte apparaten ligger dikt mot fodret.
Mstandar

Inlägg av Mstandar »

Var hemma hos syrran igår och checkade detta lite nogrannare, nu när strömmen är på i resten av huset. Då upptäckte jag en rolig grej. Det såg lite slugt ut vid dosan så kollade lite närmare på det, och det visade sig att dosan är lite urklippt för att få dit dimmern på detta sättet, är inte helt säkert på att det är urklippt lika mycket som min illustration, Eftersom vi inte ville plocka bort dimmrarna, för då hade väl elektrikerna klagat på att vi hade vart där och pillat. Detta kan väl ändå inte vara ett ok tillvägagångssätt.

Bild
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Att klippa upp dosor på det viset är allt utom godkänt!
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

Jamen då så, då är det ju klarlagt att det är Eddie Meduzas elektriker som kopplat. :)
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Det var ju på sätt och vis bra. Då är det solklart att dom får öppna upp gipset och göra om och rätt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nej det är inte solklart alls, det beror på besiktningsmannen och vad han anser.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Om det nu är en besiktningsman värt namnet så lär inte detta 'hyss' godkännas.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Det är en annan sak, man får väl hoppas att husägaren valt rätt.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Annars är det nog läge att anmäla den besiktningsmannen..
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

För vad?
Skriv svar