Strömbrytare nybyggt hus, Ok montering?
- 13th.Marine
- EF Sponsor
Re: Strömbrytare nybyggt hus, Ok montering?
Ju fler som inte accepterar sådana lösningar, desto mindre benägen till att göra dem kommer hantverkarna vara.
Intressant det som någon skrev att standard är att sätta dosan direkt mot dörregeln.
Det tar jag som bevis på mitt påstående att alla hantverkare måste övervakas, annars blir det "fel".
Det må vara att någon annan gjort regelverket.
Men det blir inte som jag vill ha det.
Jag är inte behörig elektriker, men har varit med vid flera husbyggen där både elektriker och jag, jag menar, en annan elektriker
, alltid monterat en regelbit på dörregeln så dosan kommer ut 45 mm på väggen. Det trodde jag i min enfald var standard.
Det tar jag som bevis på mitt påstående att alla hantverkare måste övervakas, annars blir det "fel".
Jag är inte behörig elektriker, men har varit med vid flera husbyggen där både elektriker och jag, jag menar, en annan elektriker

- Klas-Kenny
Jag kan inte svära på att det är standard, jag är inte heller behörig elektriker men de dosor jag monterat på jobbet har jag blivit instruerad att sätta dem direkt i dörr-regeln, och antagit att det är standard
Det har i och för sig inte varit i hem, gör man olika måhända?

Det har i och för sig inte varit i hem, gör man olika måhända?
Det beror väl på hur tjock regel man har och hur tjock dörrkarmen är? Elektrikern kanske tänkte "jaha, här var det en tunn regel, då ska det nog vara tjock karm i dörren som kompensation" och satte direkt mot regeln?bit96 skrev:Intressant det som någon skrev att standard är att sätta dosan direkt mot dörregeln.
Jag är inte behörig elektriker, men har varit med vid flera husbyggen där både elektriker och jag, jag menar, en annan elektriker, alltid monterat en regelbit på dörregeln så dosan kommer ut 45 mm på väggen. Det trodde jag i min enfald var standard.
Enda lagliga fullösningen här är väl att göra fula urtag i dörrfodret så att strömbrytarna passar direkt i dosorna... Fast dessa dosor lär väl vara skadade för att kunna förskjuta brytarna såpass mycket?
Riv upp väggen, byt hela gipsskivan, annars lär det väl bli sprickor kring skarver, speciellt på ett ställe där man kommer att slå i en dörr...
En annan fullösning är att såga lite i ramen som nu inte riktigt får plats, tunna av den på den trånga sidan. Behöver egentligen inte bli så jättefult, även om det inte blir helt original förstås.
Råkat gjort samma sak själv någon gång pga, felaktiga uppgifter. Vi löste oftast det genom att skära ut en lämplig halvmåne brevid dosan, försiktigt bryta dosan åt sidan så spikarna gled ut lite ur regeln. Då gick det att få fast ramarna hela och skruva apparaten i dosskruvarna, det blev visseligen en öppen halvmåne närmast dörren men det täckte ju ramen.
Detta går ju bra att göra om dosorna är spikade, är dom skruvade blir det lite svårare.
Ang. extra regel eller inte så tog vi reda på i förväg om det behövdes och spikade en extra bräda vid behov och nu var det några år sedan jag gick på rörläggning men har för mig att oftast blev det en 1" eller mer vid dörrkarmar, tycker själv det ser bättre ut om inte apparaten ligger dikt mot fodret.
Detta går ju bra att göra om dosorna är spikade, är dom skruvade blir det lite svårare.
Ang. extra regel eller inte så tog vi reda på i förväg om det behövdes och spikade en extra bräda vid behov och nu var det några år sedan jag gick på rörläggning men har för mig att oftast blev det en 1" eller mer vid dörrkarmar, tycker själv det ser bättre ut om inte apparaten ligger dikt mot fodret.
Var hemma hos syrran igår och checkade detta lite nogrannare, nu när strömmen är på i resten av huset. Då upptäckte jag en rolig grej. Det såg lite slugt ut vid dosan så kollade lite närmare på det, och det visade sig att dosan är lite urklippt för att få dit dimmern på detta sättet, är inte helt säkert på att det är urklippt lika mycket som min illustration, Eftersom vi inte ville plocka bort dimmrarna, för då hade väl elektrikerna klagat på att vi hade vart där och pillat. Detta kan väl ändå inte vara ett ok tillvägagångssätt.

- Klas-Kenny
Att klippa upp dosor på det viset är allt utom godkänt!
Jamen då så, då är det ju klarlagt att det är Eddie Meduzas elektriker som kopplat. 

Det var ju på sätt och vis bra. Då är det solklart att dom får öppna upp gipset och göra om och rätt.
Nej det är inte solklart alls, det beror på besiktningsmannen och vad han anser.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Om det nu är en besiktningsman värt namnet så lär inte detta 'hyss' godkännas.
Det är en annan sak, man får väl hoppas att husägaren valt rätt.
Annars är det nog läge att anmäla den besiktningsmannen..