Om dom annars behöver en bra motor så har jag en splitter ny Bosch Rexroth spindelmotor på 5,5 / 7,5Kw. Går att köra på vanlig frekvensare om man.
Kanske kan vara av intresse?
grym skrev:5kw effekt är ganska mycket , kommer inte ihåg men fanns det inte modellflygsmotorer i det dom effektern?
Det finns rejält stora modellflygplansmotorer >15kW, men jag tror inte att de är lämpliga att använda som fräs-spindel
Jag har gjort en enkel frässpindel som klarar ca 25krpm och ca 500W av en borstlös modellflygplansmotor där jag bytt motoraxeln mot en ER11-chuck (video: http://www.youtube.com/watch?v=DjwhXfqWKls)
Det finns även öppen källkod för att programmera om vissa fartreglage så om man moddar den lite så kan man dessutom få varvtalsstyrning (fast det har jag inte gjort än...)
Jag ska bara testa lagringen, för att se om det fungerar.
Kanske testa vilket maxvarv man kan köra.
När testet är klart hamnar den i skrotburken.
Det är utopi att tro att man ska kunna bygga en helt färdig spindel utan föregående prov.
Därav anledningen till att jag vill hålla det så enkelt och billigt som möjligt.
Nu har jag varit på Biltema och inhandlat en billigt överhandsfräs. Jag tycker den ser riktigt hyffsad ut för några hundralappar.
17-221_l.jpg
Jag har tänkt mig flatremsdrift till spindeln, eller finns det något vettigare alternativ?
Jag behöver även en lämplig oljepump.
Jag ska försöka ta mig till soptippen och kolla efter avdankade oljebrännare.
En sådan pump med motor borde bli lämplig.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nu kanske jag har missat poängen, men jag är nyfiken så jag frågar.
Varför inte använda rullningslager? Blir det inte dyrt med oljepump och alla andra delar?
Eller är det mer som test?
Det ska iallafall bli intressant vad du kommer fram till.
#Varför inte använda rullningslager?#
Jag skulle gärna vilja komma upp i 30k r/m.
Det är ingen enkel match med rullningslager om man vill ha hyffsad diameter på axeln.
#Blir det inte dyrt med oljepump och alla andra delar?#
Jag tror inte det. För test räknar jag med att använda en oljepump från en oljebrännare.
Lagerbanor får bli innerringar till nållager, det är billiga grejer.
Resten kan jag nog fixa till själv av lite skrot.
#Eller är det mer som test?#
Till en början är det ett test. För att utvärdera om det överhuvudtaget fungerar med simpla komponenter.
#Det ska iallafall bli intressant vad du kommer fram till.#
Det tycker jag med..
Det ska bli intressant att testa "stål mot stål" i lagren.