Bygga vedklyv

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
v-g
EF Sponsor

Re: Bygga vedklyv.

Inlägg av v-g »

Problemet med flera maskiner är att man får lyfta kubbarna mellan maskinerna det är vikt det om man räknar samman allt.

Med tex en pilkemaster är det inga problem att hiva i och klyva färdigkapat det gjorde vi hela tiden när jag körde pga att det blev för grovt med bara en klyvning.

Den klyvkniven som sitter på pilken måste vara nåt jävulskt i bra-stål-väg för den böjer sig åt alla håll men blir aldrig sned (eller slö) den liksom följer stocken men ändock viker den sig inte, svårt att beskriva.

Tvåstegsklyv är väldigt trevligt iaf man blir ju tokig om man ska stå och vänta på den också.

Gjorde en liten video från ovan på min vedhög, tyvärr tog ju naturligtvis batteriet slut när jag skulle filma på distans så det var inte mycket att göra:
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

Meningen är att man inte ska behöva lyfta kubbarna, även om man har flera maskiner efter varandra.
Nu har jag transportören ståendes efter vedklippen.
De är inte hopkopplade på något sätt, utan veden från klippen ramlar ner på transportören.

Ställer jag en klyv efter klippen skall den naturligtvis vara så utformad att veden ramlar ner i den.
Antagligen får klyven vara vara riktad lite uppåt så ett de klyvna bitarna kan ramla ner på transportören.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Vilken klassisk kliff hanger, precis när man trodde att man skulle få se nått annat än ved så....The End......

Jag ska börja rita och räkna på en vedklipp med matning och vedklyv.....
Användarvisningsbild
Ulf

Inlägg av Ulf »

Moduluppbyggnaden gillar jag. modulerna ska naturligtvis kopplas samman elektriskt med ett vedinterface och kommunicera med ett vedprotokoll!

Sedan är det där med transport, alla modulerna ska ju kunna transporteras som en enda enhet eller var för sig.

När du räknar på, framför allt klippen, där returarean pga grövre kolvstång, är mycket mindre är pressarean, håll koll på returflödet och dimensionera rör och slangar därefter.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

bit96 .... kan inte du ta några närbilder på din vedklipp så skulle du vara väldans hygglig tycker jag. Jag är mest intresserad av hur man gjort med fastsättning av klippkniv samt hur styrrullarna är monterade och hur de ser ut (i färg).

Jag har en klippcylinder på väg, likvärdig den på hammars, fast till halva priset om vad dom tar.
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

orvar-e:
Visst skulle jag kunna ta bilder, men klippen är inställd för vintern i ett förråd.
Ovanpå den ligger transportören i tre delar.
Så tyvärr blir det nog inga bra bilder.

Men visst, vid tillfälle kan jag kanske ta någon bild på nån detalj om du vill.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Okej, jag förstår. Tack iaf .... :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

En sak som slår mig efter att ha sett trådens alla filmer från befintliga apparater: Vilka små bitar de gör!
Och det ser mest ut som flisor än staplingsbar ved....

Visst, ska man bara ha lite till kakelugnen så är det väl fint, men annars är det bara slöseri med sådär små bitar.
I en vanlig villa-vedpanna så bör inte bitarna vara speciellt mycket under 10cm i diameter för att få effektiv förbränning.

Sedan är det lite kul att se de kommersiella apparaterna där de matar en smala och spikraka stockar utan minsta lilla skavank.
Man skulle kunna tro att de har odlat träden just för sin maskin-demo. :D

Maskinen med den roterande yxan var ... intressant. Man kan nästan se tankegångarna:
"Oh dear, I took the last of the moonshine! What to do?! Hey, a wheel and an axe! Let's see..." :wacko:

Vår vedklyv (köpt, men omgjord) består i princip av en hydraulcylinder med pump och en spak för att byta riktning.
Man drar spaken bakåt och så åker kolven ut. Sedan petar man till spaken och så åker kolven tillbaka.
När kolven är hemma igen så drar den spaken i andra riktningen, som då är neutralläge och kolven stannar. :)

Jag hade tveklöst valt en sådan lösning, även om jag skulle komplettera med ett sågmoment.
Klyvmekanismerna i trådens filmer är långsammare och ger sämre resultat än vår klyvmodell.
(Jag demonstrerar gärna med en film någon vacker dag.)

Lite bildinspiration:

Vår vedklyv:

Bild

En vedklyv som en fiffig farbror har gjort:

Bild
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Jimmy är tillbaka........ :bravo: :whoho: :happy:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

:mrgreen:
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Re: Bygga vedklyv

Inlägg av orvar-e »

Jag han inte skriva mer in förra inlägget, min sambo stod och morrade bakom min rygg. Hon ville åt datorn och då är det bara att dela med sig.

Jaha du har dykt upp igen efter att haft några månaders semester från forat. Hmm kanske skulle pröva det ..... näää!

On topic

Visst blir det mycket flisor, och det blir på en gång mycket mer flisor så fort man kryssklyver eller mer. Men det är väl smällar man får ta om man vill effektivisera arbetet.

Ska hämta klipp kniven i veckan ska bli intressant att se hur stor den är. Sedan har jag fått reda på att det räcker med L-profil i 100x100 och 10 mm tjock, vad använder hammars för profil?
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

Nu minns jag inte exakt hur Hammarsklippen var uppbyggd.
Men det är stående L-profiler har jag för mig, men inte så grova som 100x100x10.

Däremot är tvärstyckena längst upp, som kolven sitter fast i, väldigt grova.
Det är plattjärn ca 20 mm tjocka.
Det är ju de som tar upp krafterna.

Jag skall försöka ta några foton nån dag snarast. Bara jag kommer hem innan mörkret faller.
Det är ju älgjakt nu. :)
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

100x100 kanske är i grövsta laget just därför att det blir ju faktiskt 4 st profiler i samma rikting, och kniven går emellan dem. Jag har haft så ont om tid annars så hade jag kunnat rita upp hur jag tänker det så det går att justera funderingarna lite allt efter som. Har hållit på att klyva ved den här veckan, har äntligen fått tillgång till marken där jag brukar ha ved efter att kommunen har haft ett omfattande grävarbete hela sommaren.
För varje ved bit som lyfts upp och klyvs manuellt desto mer övertygad blir jag att det är helt fel sätt att hantera ved. Varför jobba hårdare än vad man behöver.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Nu har jag skaffat lite godis till klyven. :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

10mm godstjocklek är klent , jag har böjt mina kanter på min Hbalk som är , hm, 140x140x10 eller så
ska du bygga nytt så skaffa lite kraftigare :doh: :tyst:
Skriv svar