Problem med Niigata verktygsmagasin
Re: Problem med Niigata verktygsmagasin
Vad jag fiskar efter är att det verkar vara ett Reed-relä och det har inte så stor brytförmåga, så lite som 250-500mA verkar inte vara ovanligt.
Om det är fel på kabeln till Fanucsystemet eller någon kortis inne i maskinen i andra änden så kanske strömmen på strobeledaren genom reläet blir så stor att reläet inte klarar att bryta den?
Om det är fel på kabeln till Fanucsystemet eller någon kortis inne i maskinen i andra änden så kanske strömmen på strobeledaren genom reläet blir så stor att reläet inte klarar att bryta den?
swesysmgr:
Det där resonemanget köper jag.
Jag tycker det låter mer troligt, än att två relän på raken skulle vara defekta.
Det där resonemanget köper jag.
Jag tycker det låter mer troligt, än att två relän på raken skulle vara defekta.
I telefonsamtal med Säter är det sannolikt att det ser ut så här:
Det skulle kunna vara så att det flyter för hög ström genom reläkontakten men det är troligen väldigt svårt att mäta den utan att göra åverkan på kabeln eller pinnarna 1 och 4 på reläet. För hög ström kan bero på trasig kabel mellan kontakten (47) och PLC:n eller att PLC:n drar för hög ström. Drar PLC:n för hög ström behöver det inte betyda att den är trasig. Det kan också vara ett konstruktionsfel som innebär att det borde ha varit ett annat relä.
Det går att nypa av pinne 4 och mäta strömmen och sedan löda ihop den igen om reläet är helt och felet ligger i kabeln eller i PLC:n. Det går givetvis att dela ledningen på kretskortet också och mäta strömmen där. Ett annat alternativ är att löda bort reläet och koppla 24V där pinne 4 sitter via mätinstrumentet och mäta strömmen.
Det är inte helt omöjligt att bägge reläerna kan vara defekta ty de får jobba väldigt mycket varje gång ett NC-program körs. Är det underdimensionerat kan det skapa problem. Nya reläer är på väg så det kan ändå vara idé att byta reläet och då går det samtidigt att mäta strömmen då reläet är borta.
Om du byter reläet kanske du kan prova med att sätta en sockel så det är enkelt att ta bort reläet. Jag tror att det går att använda en sockel för en vanlig 8-pinnars DIL-kapsel.
Det skulle kunna vara så att det flyter för hög ström genom reläkontakten men det är troligen väldigt svårt att mäta den utan att göra åverkan på kabeln eller pinnarna 1 och 4 på reläet. För hög ström kan bero på trasig kabel mellan kontakten (47) och PLC:n eller att PLC:n drar för hög ström. Drar PLC:n för hög ström behöver det inte betyda att den är trasig. Det kan också vara ett konstruktionsfel som innebär att det borde ha varit ett annat relä.
Det går att nypa av pinne 4 och mäta strömmen och sedan löda ihop den igen om reläet är helt och felet ligger i kabeln eller i PLC:n. Det går givetvis att dela ledningen på kretskortet också och mäta strömmen där. Ett annat alternativ är att löda bort reläet och koppla 24V där pinne 4 sitter via mätinstrumentet och mäta strömmen.
Det är inte helt omöjligt att bägge reläerna kan vara defekta ty de får jobba väldigt mycket varje gång ett NC-program körs. Är det underdimensionerat kan det skapa problem. Nya reläer är på väg så det kan ändå vara idé att byta reläet och då går det samtidigt att mäta strömmen då reläet är borta.
Om du byter reläet kanske du kan prova med att sätta en sockel så det är enkelt att ta bort reläet. Jag tror att det går att använda en sockel för en vanlig 8-pinnars DIL-kapsel.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ett inflikande om socklar bara... Det är inte nödvädigtvis en bra ide(inte permanent i varje fall), har varit med om flera maskiner där program lagrats i socklade eprom där man då och då måste ta ut och sätta i för att de ska fungera efter ett tag. Nu är detta i ganska ooptimal miljö med en hel del fukt och lite frätande ämnen inblandade, så det är möjligt att det inte blir något problem här...
Socken är nog ingen fara i din miljö Säter så du kan sätta en sådan om du tycker det är enklare att byta den ifall det är hårt slitage på reläet som är orsaken.
Jag gjorde ett försök igår att kontrollmäta 24V, men jag är lite fundersam var jag har motsvarande 0V.
Det kanske är så, att 0V ska tas från PLC'n i elskåpet? Jag börjar hamna i tidsknipa, så jag har beslutat att göra ett försök att köra med öppen styrsystemsdörr.
Det handlar om ett par tre dagars jobb, sedan är det lugnt i denna maskin.
Fungerar det, kan men sedan fortsätta felsökningen i lugn och ro.
När man är amatör tar det lite lång tid, allt måste sjunka in lite mellan varven.
Det kanske är så, att 0V ska tas från PLC'n i elskåpet? Jag börjar hamna i tidsknipa, så jag har beslutat att göra ett försök att köra med öppen styrsystemsdörr.
Det handlar om ett par tre dagars jobb, sedan är det lugnt i denna maskin.
Fungerar det, kan men sedan fortsätta felsökningen i lugn och ro.
När man är amatör tar det lite lång tid, allt måste sjunka in lite mellan varven.

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Vad hindrar att man sätter strömmätaren från pinne 1 till pinne 4 då reläet är öppet och på så sätt mäter vad PLC:en tar åt sig?Det går att nypa av pinne 4 och mäta strömmen och sedan löda ihop den igen om reläet är helt och felet ligger i kabeln eller i PLC:n
Det går bra att mäta strömmen så men då är det inte helt säkert att mätningen blir rätt eftersom det kan finnas andra delar som påverkar. Ja, man får en viss indikation om man mäter så men det bästa är att mäta då felsymptomen är så att säga aktiv.
Ett av problemen är att Säter inte är så van att varken mäta eller dra slutsatser av mätresultaten. Han är istället superduktig på andra saker som exempelvis maskinbearbetning där han är näst intill outstandning. Det gör saken lite svårare och tyvärr bor jag lite för långt bort annars hade jag farit dit och hjälpt honom.
Ett av problemen är att Säter inte är så van att varken mäta eller dra slutsatser av mätresultaten. Han är istället superduktig på andra saker som exempelvis maskinbearbetning där han är näst intill outstandning. Det gör saken lite svårare och tyvärr bor jag lite för långt bort annars hade jag farit dit och hjälpt honom.
#Vad hindrar att man sätter strömmätaren från pinne 1 till pinne 4 då reläet är öppet och på så sätt mäter vad PLC:en tar åt sig?#
Smart idé.
Jag kan ju till och med strömmäta mellan +24V och pinne (47) i multikontakten. Med reläet öppet.
Jag kan inte se varför det värdet skulle bli missvisande?
Smart idé.
Jag kan ju till och med strömmäta mellan +24V och pinne (47) i multikontakten. Med reläet öppet.
Jag kan inte se varför det värdet skulle bli missvisande?
Börja med att fotografera ledningen mellan den blå kontakten och PLC:n så vi får se hur det ser ut.
Det bästa är att mäta så nära den misstänkta felkällan som möjligt och i detta fall är denna felkälla reläet som inte klarar att bryta den ström som rinner genom kontakten. Det kan som framgått tidigare finnas två orsaker till att det går för hög ström. Antingen är det PLC:n som drar för mycket ström eller så läcker kabeln ström till något. Är det kabeln som läcker även om det är väldigt ovanligt så blir mätresultatet fel om du sätter mätstickorna mellan +24V och ingången på PLC:n och mäter ström.
En annan sak som är väldigt märkligt, varför fungerar systemet när dörren är öppen på styrskåpet? Förklara det den som kan!
Det bästa är att mäta så nära den misstänkta felkällan som möjligt och i detta fall är denna felkälla reläet som inte klarar att bryta den ström som rinner genom kontakten. Det kan som framgått tidigare finnas två orsaker till att det går för hög ström. Antingen är det PLC:n som drar för mycket ström eller så läcker kabeln ström till något. Är det kabeln som läcker även om det är väldigt ovanligt så blir mätresultatet fel om du sätter mätstickorna mellan +24V och ingången på PLC:n och mäter ström.
En annan sak som är väldigt märkligt, varför fungerar systemet när dörren är öppen på styrskåpet? Förklara det den som kan!
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Det går väl inte kablar inifrån skåpet till något (PLCn?) som sitter på dörren? Går kablarna sönder lär det vara där de belastas mest med fram- och tillbakavridning. Dock motsägs detta av kylsprayens effekt ...
Det är spännande med sådant här, i alla fall för oss som slipper slita våra hår över det. Lycka till i alla fall
Det är spännande med sådant här, i alla fall för oss som slipper slita våra hår över det. Lycka till i alla fall

#Är det kabeln som läcker även om det är väldigt ovanligt så blir mätresultatet fel om du sätter mätstickorna mellan +24V och ingången på PLC:n och mäter ström.#
Nja, jag hade inte tänkt mäta vid PLC'n, utan mellan +24V på kortet och pin(47) även den på kortet.
Egentligen samma sak som Hesabon föreslår, lite mera "vingelmån" för mätspetsarna bara.
+24V måste då bli det som på bilden kallas 24V COM?
Nja, jag hade inte tänkt mäta vid PLC'n, utan mellan +24V på kortet och pin(47) även den på kortet.
Egentligen samma sak som Hesabon föreslår, lite mera "vingelmån" för mätspetsarna bara.
+24V måste då bli det som på bilden kallas 24V COM?
Nu har jag mätt mellan 24V COM - pin(47) på kortet.
Multimetern inställd på 200m, då får 0.2, ställer jag om till 20m får jag 0.02.
Jag har aldrig mätt ström med multimetern tidigare, jag tycket en siffras noggranhet var lite lågt.
Jag förstår inte hur jag ska tolka siffrorna på instrumentet riktigt.
M-func-lampan på maskinpanelen tänds vid vid mätning, precis som förväntat.
Multimetern inställd på 200m, då får 0.2, ställer jag om till 20m får jag 0.02.
Jag har aldrig mätt ström med multimetern tidigare, jag tycket en siffras noggranhet var lite lågt.
Jag förstår inte hur jag ska tolka siffrorna på instrumentet riktigt.
M-func-lampan på maskinpanelen tänds vid vid mätning, precis som förväntat.
Nu har jag mätt strömmen igen.
Jag hade mätkabeln till multimetern i 20A-uttaget, och det fungerade inte på lägre områdena.
Därav de konstiga värdena.
Nu får jag 16mA mellan pin(47) - 24V COM.
Som jämförelse mätte jag även mellan pin(44) - 24V COM, samma ström där 15.5mA.
Jag vet inte hur hög strömmen ska vara, men med tanke på det är lika som på pin(44), borde det vara korrekt.
I morgon ska Sund hjälpa mig byta relä.
Ev. testar jag det 3:e kortet under tiden.
Jag hade mätkabeln till multimetern i 20A-uttaget, och det fungerade inte på lägre områdena.
Därav de konstiga värdena.
Nu får jag 16mA mellan pin(47) - 24V COM.
Som jämförelse mätte jag även mellan pin(44) - 24V COM, samma ström där 15.5mA.
Jag vet inte hur hög strömmen ska vara, men med tanke på det är lika som på pin(44), borde det vara korrekt.
I morgon ska Sund hjälpa mig byta relä.
Ev. testar jag det 3:e kortet under tiden.