Slitsfräsning i SS1311, tips önskas

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
labmaster

Re: Slitsfräsning i SS1311, tips önskas

Inlägg av labmaster »

Tyckte det skulle vara intressant att se vad det där lilla programmet CuttingSpeedMDF säger så jag testade. Jag valde Slide, 5 tänder, 63 mm diameter och HM. Följande resultat presenteras:

Steel (mild): 1083 RPM, 676 mm/min
Steel (cast): 469 RPM, 351 mm/min
Steel (Tough Alloy det vill säga tuff legering): 433 RPM, 108 mm/min
Stainless Steel: 433 RPM, 81 mm/min
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

labmaster,
Intressant! Vilken fräsmetod säger det att man skall använda då? Medfräsning eller motfräsning?
Swemill

Inlägg av Swemill »

Främst Iscar men har några Sandvik också. Vilka skär har jag inte riktigt koll på... (är på mitt arbete).
cinc

Inlägg av cinc »

Jag skulle nog ha sänkt skärhastigheten till 100-160 skärmeter och ev. höjt matningen per tand.
Det är ju ganska litet radiellt ingrepp...
Kylvatten och medfräsning brukar vara första valet om maskinen tillåter det.
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

Swemill,

OK, när du är hemma igen kan du väl kolla och lista:
Fabrikat -> Diameter/antal skär -> Skärtyp för både Iscar och Sandvik? Tack på förhand! :)

cinc,
Men HM-nissarna avråder ju bestämt från att använda kylvätska.
Spricker inte dina skär?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Problemet verkar ju till huvudsak vara att det skär för varmt, och bränner.

Jag har alltid kört medfräsning, så testa det. Det kanske löser hela problemet.
Testa samtidigt med vatten, rikligt. Dvs. fullt på alla kranar. Kanske även en liten sänkning av skärhastigheten till 150m/min.
Så länge du får den färgen på spånorna och fastsvetsning kan du avbryta testet. Fortsätter du resulterar det bara i utslitna skär.

Övergång till SS1650 tror jag inte hjälper.
Så länge man bara behöver fräsa med HM, och ej gänga, tycker jag SS1312 fungerar bättre.
Ett alternativ till material är att köra med är kalldraget plattstål.
Det är tacksamt att jobba med. Jag vill minnas att det är motsvarande SS1412 i dessa.
Kan vara lite problem med tryckspänningar i ytskiktet i vissa fall.
Användarvisningsbild
Noxin

Inlägg av Noxin »

Regel 1: Medfräsning vid all fräsning. (Några undantag finns såklart)
Regel 2: Inget vatten vid fräsning. (Här finns fler undantag)

_OM_ du behöver använda vatten, tex för spånevakuering eller måttbeständighet, så ska du se till att du får tag i en HM-kvalitet som är gjord att tåla vatten.
Du får en helt annan termisk belastning med efterföljande kamsprickor vid körning med vatten.
Jag har inte riktigt koll på SECO's HM-sorter, men det har försäljaren eller SECO-katalogen.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Den säger inget om fräsmetod, med- eller motfräsning eftersom det inte finns implementerat något sådant i CuttingSpeedMDF. Jag är ju teoretiker med praktisk bakgrund så jag gillar att läsa hyllmetrar med vetenskaplig litteratur inom olika ämnesområden. Skärande bearbetning är ett ganska intressant område att studera men jag har ingen maskinteknisk utbildning på högskolenivå i botten så jag har en hel del kunskapsluckor att täppa till. Men roligt och inspirerande är det att läsa om skärande bearbetning i ett vetenskapligt perspektiv.

Jag stötte på något som kallas "tool chatter" här om dagen som jag tycker verkar vara intressant att läsa vidare om. Det är en vibration som uppstår mellan arbetsstycket och verktyget som skapar väldigt starka skärkrafter och urusel fräsyta. Rent praktiskt betyder det väl verktygvibration, eller hur?

Enligt litteraturen jag läst hittills om "tool chatter" leder detta ofta till verktyghaveri när tool chatter uppstår, antagligen värme också. Detta kanske inte är något nytt för er som är proffs på fräsning men för min något mediokra teoretiska erfarenhet inom området fräsning är det intressant.

När jag följde tub-länken du hade tidigare i tråden så fann jag någon slags frästeknik som verkar undvika chatter. Kunde inte riktigt se på videorullen vad fräsmaskinen egentligen gjorde men jag fick intrycket av att den lämnade arbetsstycket en kort stund i snabba intervaller under fräsningen. Enligt en rapport från Boeing så är kombinationen spindelhastighet och skärdjup två parametrar som används vid minimering av tool chatter och det gäller att hitta den optimala kombinationen.

Nåväl detta kanske inte är relevant men kanske ändå kan ge någon form av input att fundera vidare på.
Senast redigerad av labmaster 6 september 2011, 11:18:37, redigerad totalt 1 gång.
cinc

Inlägg av cinc »

CNC Viking skrev:Swemill,

OK, när du är hemma igen kan du väl kolla och lista:
Fabrikat -> Diameter/antal skär -> Skärtyp för både Iscar och Sandvik? Tack på förhand! :)

cinc,
Men HM-nissarna avråder ju bestämt från att använda kylvätska.
Spricker inte dina skär?
Jag fräser i stång+gjutet ss2343 och stång ss2324 samt olika konstruktionsstål mer eller mindre varje vecka.
Kör i manuella och styrda maskiner.
Har aldrig haft problem med sprickor i hm-skär av den anledningen.

Någon gång har jag försökt köra torrt för att det skvätter så mycket i manuella maskiner.
Då brukar skärförbrukningen öka märkbart.

Jag kör mest i maskiner med 40-kona d.v.s lite klenare maskiner.

Det brukar nog bli lite annat när man kör stora borrverk eller fräsmaskiner med 50-kona där man kan fläska på lite..
Swemill

Inlägg av Swemill »

CNC Viking skrev:när du är hemma igen kan du väl kolla och lista
Nejnej... SKÄREN är på jobbet och jag är inte där på ett tag. I mina små maskiner hemma hade jag inte kört denna körningen. Detta är i en maskin som väger 16ton och är "hyfsat" stabil!
Angående skär så är det väl lämpligast att ta detta med teknisk support hos din leverantör...

Själv så brukar jag köra med kylning på klingan men mer tekniska råd överlämnar jag till experterna.
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

Säter,
"Övergång till SS1650 tror jag inte hjälper.
Så länge man bara behöver fräsa med HM, och ej gänga, tycker jag SS1312 fungerar bättre.
Ett alternativ till material är att köra med är kalldraget plattstål.
Det är tacksamt att jobba med. Jag vill minnas att det är motsvarande SS1412 i dessa.
Kan vara lite problem med tryckspänningar i ytskiktet i vissa fall."

Jag funderar i så fall på att prova Stena Stål's Kalldragna plattstång S235JRG2+C (SS1312-06). Vad tror ni om att gänga i det materialet med M12 rullgängtapp? Den biten gick någotsånär i nuvarande material.

Återkommer till att kommentera/fråga om de andra inläggen senare....
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Rullgängning går nog fint. Det kan vara värre med skärande gängtapp.

Se upp med tryckspänningarna i ytskiktet bara.
Har du otur, nyper dessa ihop 2.5mm-spåret när du kommer mot slutet av fräsningen.
Då blir nog klingan att gå tungt.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Då får jag komma med ett förslag till vad gäller material. automatstål SS1914 (11SMnPb30)
Blylegerat stål, utmärkt skärbarhet. Jag svarvar ofta i denna. Används bl.a när man vill kunna slipa o hona till fina ytor.
Jämför man SS1312 som har skärbarhet 1, så har SS1914 5 med skala på 1--5,5 det sista enl handböcker ang. bearbetning.
Sen är ju frågan om det finns i annan form än stång. http://www.bxs.se/index.php?id=5893

säter en fråga, ss1312-06 är ju ett konstruktionsstål med god svetsbarhet men har ju den sämsta skärbarheten av alla stål, sen att det går att fräsa i är ju en annan sak. Kalldraget är ju klart bättre tycker jag.
cinc

Inlägg av cinc »

säter skrev:Rullgängning går nog fint. Det kan vara värre med skärande gängtapp.

Se upp med tryckspänningarna i ytskiktet bara.
Har du otur, nyper dessa ihop 2.5mm-spåret när du kommer mot slutet av fräsningen.
Då blir nog klingan att gå tungt.
Men...brukar det inte vara så att spår av Vikingens sort "gäspar" lite vid fräsning,d.v.s.öppnar sig lite? Det blir så på ett jobb som jag gör ett par gånger om året.
Visserligen i ss1914 och bredare spår.

Och Boxholm kan nog valsa fram önskad dimension i ss1914 om man köper 1ton eller liknande varje gång.
Det kommer ju Vikingen upp i ganska snabbt verkar det som.

Men det räknas ju inte som svetsbart....
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Kalldraget har ju den tendensen att det inte håller måttet efteråt. Körde några meter mässing 4x6 o var hypernoga när jag indikerade mtlrét på bordet. -skit med allt när jag var klar.
Skriv svar