Det blev en beställning från JB, 3st 6A-drivare och ett 48V 10A nätagg.
En ny stegmotor till Z passade jag på att köpa också, dom på X&Y hoppas jag funkar till att börja med.
Så nästa vecka ska jag försöka få fart på maskinen!!
Det är bara att dyka upp, jag kommer skruva mycket nästa vecka.
Ska försöka hitta en bra låda att montera sakerna i, stor nog att rymma drivarna och liten nog att få plats i portalen.
Det ingick ett enklare bob-kort med drivarna så jag kopplar nog in allt med det först, sen är nog tanken att byta till nått bättre bob.
Senast redigerad av POS 29 maj 2011, 20:19:33, redigerad totalt 1 gång.
Vad tror ni om en sån här setup?
Det har jag velat prova länge men min andra fräs är för låg.
Kanske blir svårt med att generera G-kod till?
Läga att sätta in en stegmotor i svarven?
Det måste provas i alla fall!!
2011-05-29 11.19.24.jpg
2011-05-29 11.20.48.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Det ska prövas i alla fall, först utan indexering men de vore kul att prova med det också.
Jag har faktiskt en liten produkt som jag ska prova att göra/
sälja som det här borde funka perfekt till.
"makervall" var förbi nyss och vi kollade på lösningar till Z.
Jag hade i stort sett plockat i ordning en Z-axel av den gamla motoriserade axeln men jag blev ganska snart övertalad om att sätta stegmotorn direkt på den manuella axeln.
Det är nog rätt väg att gå tror jag, den är superstabil och går lätt och fint, inget kännbart vändglapp och att sätta axel på axel ökar ju risken för glapp och instabilitet.
Dessutom får jag 200mm Z vilket är mer än nog!
En möjlig nackdel är kanske att stigningen är ganska låg på skruven så det kanske blir problem med farten, nu blir det iofs en ny 3Nm motor med en 60V drivare så det borde finnas gott om både fart och kraft.
Jag tror jag monterar den med direktkoppling och ser hur det funkar, går det för sakta så får jag prova att växla den med remhjul i stället.
Det går väll att fixa om jag får bort den undre delen av skalan. (10mm axel passar det på)
Vi kan nog göra nått byte, du har säkert nått jag kommer att behöva under ombyggnaden.
Ska börja med z-motorfästet i morgon om jag hinner mellan några jobb.
jo det kan vara bra att kunna göra lite bitar.
Får jag tag på remmar som passat så tänkte jag prova med det annars får det bli direktdrift.
Jag är lite sugen på att prova att växla upp farten men det är kanske smartast att se om det går bra med 1:1 först