Trimma in UHU-servodrivare.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
H.O

Re: Trimma in UHU-servodrivare.

Inlägg av H.O »

> Grafen går inte alltid ner när den stannar, den går ner när motorn snurrat åt ena hållet och upp när den snurrat åt andra hållet (Var kanske så du tänkte först?).
Precis, det var så jag tänkte först....fast det jag tänkte då går inte ihop så....

Fler slumpmässiga ideer: Sätt en 100nF konding över matningspänningen på UHU chippet, rakt på kretsen. Gör samma sak på enkodern, så nära enkodern det bara går. Testa att köra utan de differentiella signalerna, dvs plocka bort 26LS32 kretsen och skicka in A och B kanalen som dom är.

Som sagt, bara ideer...
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor

Inlägg av Forsgren »

Tror inte det är fel på signalen från enkodern, borde inte det synas på grafen i så fall?
Tycker även UHU-chippet borde fungera som det ska, annars hade den väl startat om. Möjligtvis störningar på ingångarna, men då skulle ju det också synas på grafen.

Upptäckte en sak till! Om jag har T på max och sliter i "motorn" så kan jag rotera motorn över ett varv (5000 pulser), om jag roterar den åt rätt håll. Sliter jag motorn åt andra hållet så dör den direkt! Måste hänga ihop med att motorn oftast stannar när jag kör den åt ett visst håll, men det är ju lite underligt att den ibland även stannar åt hållet den funkar bäst.

Ska lägga lite krut på att få klar maskinen mekaniskt, så jag kan testa den andra motorn på riktigt där den skall sitta..
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor

Inlägg av Forsgren »

Nu har jag fått dit den andra motorn, nästan samma sak där fast i mindre skala. Dvs det fungerar bättre men inte bra. :evil:
Fick även ett O med denna motor, enkoder och drivare.
Skulle vara intressant att testa med andra drivare, är Viper 95 något att ha?

Märkte även att det var lite svårt att få motorn att gå fint. Kan det vara så att jag behöver växla ner motorn mer? Just nu är den bara nedväxlad 2:1 och så är det remdrift, portalen väger uppskattningsvis ca: 50 kg med en rem på var sida. Rörelse längden är 2000mm.
Remmarna fjädrar ju inte märkbart i alla fall men dom lär ju inte vara helt stumma, och så går det ju "ganska tungt" med fyra långa lätt förspända skenvagnar.
Ingen fara att motorn inte orkar men tänkte ändå att det måste vara lättare att trimma in motorn om den vore nedväxlad ytterligare 5:1 (växellåda), eller tänker jag fel?
H.O

Inlägg av H.O »

Irriterande...
Jag har ingen erfarenhet av Viper drivarna, har läst både ris och ros. Jag funderade själv på Viper200 men la ner det av flera skäl.

Att ha motorn korrekt anpassad till lasten är ganska viktigt. Det gäller att anpassa lastens reflekterade tröghetmoment till motorns eget tröghetsmoment och det gör man genom utväxlingen. Det går att räkna en hel massa på det där men jag kan inte det så bra, det jag vet är att det reflekterade tröghetsmoment som motorn "ser" minskar med kvadraten på utväxlingen. Kör du med 2:1 så "ser" eller "känner" motorn 1/4 av lastens verkliga tröghetmoment, kör du med 5:1 så är siffran 1/25.

Har du möjlighet tycker jag definitivt du ska prova med 5:1, det hjälper dig nog att få maskinen att gå jämnare/mjukare men jag tror inte att det löser problemen med O-counts och störningar (eller vad det nu är.)

Fortfarande ingen hjälp från leverantören?

Det skulle vara mycket intressant att prova en ett sånt där kort....
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor

Inlägg av Forsgren »

Utväxlingen blir i så fall 10:1, behåller remutväxlingen 2:1 och sätter en växellåda på motorn med 5:1. Har inte möjlighet, men får skaffa mig.. ;)
Som det verkar nu så KÄNNS det som om det hade varit bra med mer utväxling. Hastigheten blir nog att räcka ändå.
Ne O och error blir inte bättre av nedväxling. Men det hade varit intressant att testa med ett annat kort..
Om man vill bygga sig ett eget (HP )UHU kort, är det lätt att få tag på själva kretskortet? (Orkar inte etsa)

Jag har faktiskt pratat med leverantören men han hade inte mycket mer att komma med än det jag redan testat, förutom det att det var viktigt att 5V:en var bra och inte för låg. Så jag kikade på den och den såg fin ut och var på 4.97V så den borde duga.

Prova mitt kort eller Viper?
H.O

Inlägg av H.O »

Testa absolut med den extra utväxlingen!
Kort till HP-UHU kan du köpa från Paul Harshman, PM:a mig om du vill så får du hans e-mail. Han har även kompletta kit (ex UHU-chip) vilket jag nog rekomenderar då induktorerna är rätt svåra att få tag i. Kort till "vanliga" UHU har jag ingen koll på...

Jag har en G320X som du kan få låna om du vill, (om jag hittar den bland alla flyttkartonger). Tyvärr har den inte differentiell enkoder-ingång... Sen har jag som du kanske vet utvecklat en "ersättningsmodul" för UHU-chippet, tyvärr är den fortfarande tämligen otestad men jag skulle kunna skicka en sådan till dig, gratis till att börja med, så kan du testa. Den har ett inbyggt digitalt filter på enkoder-ingången som man kan ställa på lite olika max-frekvenser. OM det trots allt är störningar på enkodersignalerna så kanske det hjälper. Härär lite info, inklusive datablad och manual, och här är en Youtube-video på den "in action" på bänken (inte speciellt upphetsande).

>Prova mitt kort eller Viper?
Både och, men det var ditt kort jag tänkte på i första hand.
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor

Inlägg av Forsgren »

Ja en G320X hade varit intressant att testa, differentiell ingång lär jag nog klara mig utan. I alla fall till ett test, men sen när plasman är monterad vill man nog ha differentiell ingång kan jag tro.. Hittar du den och du vill så får du gärna skicka den, betalar givetvis för lånet!
Å du kan få låna mitt kort om du vill.
Vad tar Paul för ett komplett kit?
H.O

Inlägg av H.O »

Ge mig ett par dagar så ska jag leta upp rätt kartong, jag återkommer.

Jag har för mig att jag betalade $400 för tre kit men det är ett bra tag sen så det kan vara fel - och priserna kan ju ändrats.
H.O

Inlägg av H.O »

Hej igen, jag kom just på att G320X kräver en minimum induktans på 1mH och din motor har 0.7mH. Normalt sett brukar lägsta induktans vara i specificerad i förhållande till matningspänning men Geckodrive specar bara 1mH. Jag har själv testat att köra en motorn med 0.47mH på 40V matningspänning och det funkar inte alls, den löser ut för överström "direkt" så det är inte säkert att en G320X är speciellt lämplig att köra din motor med. Men du får som sagt gärna låna den ändå och testa, går det så går det. Ska gå ut o leta nu...
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor

Inlägg av Forsgren »

Oki, men min andra motor som har samma problem med mina drivare har 2.5mH. http://kelinginc.com/index.php?main_pag ... ucts_id=40
Så jag kan ju testa med bara den.
H.O

Inlägg av H.O »

Absolut, det där är ju en motor som många använder ihop med Geckodrive så det SKA fungera. Jag grävde fram en G320X så PM:a din adress så skickar jag den ASAP.
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor

Inlägg av Forsgren »

Kanske ska uppdatera er om hur det gick! Leverantören av servodrivarna kunde inte hjälpa mig mycket, han sa väl i princip att det var fel på antingen encodrarna eller motorerna eftersom alla kort var testade med dom motorerna som han sålde. Men nu hade jag andra större motorer, och jag skulle vilja påstå att det är korten som inte är gjorda för så höga strömmar som jag kör dom med, även om det står att dom skall klara det och mer därtill. Räddningen för mig blev H.O:s UHU-ersättningsmodul, en modul som ersätter UHU chipet och som han vidareutvecklade lite för att fungera för mig. Genom att lägga till ett mjukvarufilter på en av ingångarna blev inte kretsen lika känslig för störningar utifrån, borde antagligen inte ha behövts om kortet var riktigt gjort från början.
Måste även säga att H.O:s modul gjorde det lättare att få motorerna att gå mjukt och fint, mindre brum å burr helt enkelt.
Tack H.O för all hjälp! Många mail har det blivit fram och tillbaka.
Skriv svar