El-mätare
-
- Kontakt:
Snabelost:
Har du fortfarande mätning med 1-Wire till Elmätaren?
Hur är kopplingen gjord mot mätaren och 1-Wire, läst att du använde en 1-Wire counter och en mätare med pulsutgång. Men mer i detalj hur det ser ut.
Hur funkade programmet som läste av räknaren?
Tittat på din hemsida men de värdena verkar vara stilla.
Har du fortfarande mätning med 1-Wire till Elmätaren?
Hur är kopplingen gjord mot mätaren och 1-Wire, läst att du använde en 1-Wire counter och en mätare med pulsutgång. Men mer i detalj hur det ser ut.
Hur funkade programmet som läste av räknaren?
Tittat på din hemsida men de värdena verkar vara stilla.
-
- Kontakt:
Snabelost skrev:Jepp, den är förtillfället död pga tidsbrist.
Programmet är väldigt enkelt, det läser av räknarens värde med jämna intervall och sparar datat i en databas.
/Magnus
Har du lust att dela ditt kretsshema med DS2423 och programsnutten?
Har nu en lika mätare som du och tänkte försöka få detta i drift.
- Greensilver
- Kontakt:
Greensilver: Hehe... Fjugesta ligger inte vid E20 (det är drygt 2 mil till E20 härifrån) och det finns inte heller någon vägkrog här. Bara ett gäng pizzerior! 
Tedenljung: Skall kolla på programmet. Måste kolla så det inte ligger några lösenord eller annat i koden. Kretsschema har jag inget. Jag kopplade bara ihop DS2423'an med USB-interfacet och körde. Inte en enda ytterligare komponent. Jo, ett pulldown motstånd parallellt med utgången på elmätaren. Tror det är 10kohm.
/Magnus

Tedenljung: Skall kolla på programmet. Måste kolla så det inte ligger några lösenord eller annat i koden. Kretsschema har jag inget. Jag kopplade bara ihop DS2423'an med USB-interfacet och körde. Inte en enda ytterligare komponent. Jo, ett pulldown motstånd parallellt med utgången på elmätaren. Tror det är 10kohm.
/Magnus
- Greensilver
- Kontakt: