CNC med digitala skalor i EMC2/Hubbens WarcoCNC konvertering

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
hubben

Re: CNC med digitala skalor i EMC2/Hubbens WarcoCNC konverte

Inlägg av hubben »

Sådär, då var ett drivarkit beställt från cncrouterparts.com . Rätt smidigt att ha allt färdigt med vettiga kablar och allt. Någon som vet hur jag confar EMC2 för 540 drivaren?
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Sådär, nu har jag testkört mina HobbyCNC 130-motorer med HobbyCNC drivare på Y axeln (kablarna nådde inte så att jag kan köra fler axlar, men Y går tyngst så...). Obelastad tappar jag steg till den grad att motorn stallar om jag kör över 5mm/s. Vid 1,5mm/s verkar jag inte tappa steg alls - obelastad. Att tro att man ska kunna fräsa alu med denna setup är ju inte direkt realistiskt. Men i övrigt verkar allt fungera bra, så när som vändglappet då som jag fortfarande spånar på hur jag ska kunna lösa.
ove

Inlägg av ove »

Jag har ingen Gecko 540 själv men i EMC2 stepconf kan du välja driver type Gecko 540 och om du väljer default värden på resten så borde det fungera.

Har funderat på att köpa en Gecko 540 någon gång i framtiden men jojje-drivaren jag har nu fungerar tillräckligt bra för de behov jag har idag.
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Perfekt med existerande conf i stepconf för 540n.

Vad är lämpliga värden på matningshastigheter? Som sagt går spindeln bara i 1250rpm. Jag ska kolla om det går att dreva om den på något vis så man får mer fart på den, vad är vettigt RPM att fräsa i? (Alu/plast/foam)

Nu körde jag med ett 12v psu när jag testade, ska testa köra ett 24v och se om den orkar mer med det, men hursomhelst är denna setup för klen för de behov jag har. Motorfästena verkar dock fungera så lite framåt har man ju kommit, även om man fick ta några steg bakåt igen.
H.O

Inlägg av H.O »

Det är mycket beroende på materialtyp och verktyg men ett väldigt generellt exempel, med skärdata plockade från Verkstadshandboken, 12mm 3-skärig HSS pinnfräs i 6082 (SS4212) aluminium.
Skärhastighet 90m/min. Matning per tand ~0.07mm.

Varvtal = 90000/(12*PI)=2387RPM
Matning = 2387RPM * 3 skär * 0.00007m per skär = 0.5m/min

Om du bara har 1200rpm får du sänka matningen till hälften för att bibehålla spåntjockleken.

Som sagt, ett väldigt generellt exempel, köper man märkesverktyg så har tillverkaren rekomenderade skärdata för olika material men dom är baserade på optimala förhållanden vilket vi hemmapulare ofta inte har så det blir lite att prova sig fram lite.
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Åhå åhå, verkstadshandboken har jag ju ute i garaget! Man kanske skulle försöka förstå sig på vad som faktiskt står i den! Det tipset tackar vi för...

Jag har en massa verktyg, men inga data och jag vet inte märke osv på dem. Så nuffrorna man får ur handboken är nog bra att köra efter.
Men med tanke på exemplet här borde jag kunna fräsa i 1250rpm i stort sett alltid om jag håller fräsdiametern vettig. 50mm planfräsen bör jag sänka hastigheten på, men en 6mm fräs är bara att köra på. Det man får kolla upp är matningshastigheten så man slipper knäcka fräsarna.
ove

Inlägg av ove »

Jag tror att dina stegmotorer blir starkare om du går från 12 volt till 24 volt... det är därför jag funderar på att gå från en 24 volt jojje drivare till en 48 volt Gecko.

Örviken är inte så långt från Ursviken... kan vara bra att veta att det finns någon annan med CNC i närheten :-)
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Jag har ju beställt en 48v gecko nu, så om du vill kan du testa med den innan du köper...

Har inte hunnit ut i garaget och testat med 24v ännu, ska försöka hinna det under dagen.
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Nu lever den!
När jag matade med 24v orkade motorerna med 5mm/s obelastade i alla axlar. Jag gick på säkerhet och körde på 3mm/s. Slängde i en frigolitbit och testade och visst - det fungerar!

Z-axeln går åt fel håll, men det är ju enkelt korrigerat. Sjukt vad coolt att ha en CNC maskin hemma i garaget!

Nu ser jag bara fram emot leverans av nya prylar så att man får lite mer fart på grejjerna. Sen blir det att försöka få tag på en trapetsstång av samma mått som den jag har (17mm tror jag, 2,5mm/varv) för att göra gängtapp till en plastmutter att förspänna skruvarna med.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Härligt!
Risken finns väl att det är en tumbaserad trapets (ACME) med en stigning av 1/10", diametern verkar dock inte stämma då varken 5/8"=15,875mm eller 11/16"=17,4625mm verkar stämma. Men att den skulle vara metrisk med 17mm diameter köper jag inte riktigt, men konstigare skaer har väl hänt.
Du borde ju i och för sig kunna mäta stigningen och på det viset få lite bättre hum om vad det är för skruv. Snurra 10 eller 20 varv och mät förflyttningen.
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Diametern är jag som sagt inte säker på. Det är som vid vanlig M-gänga att man mäter den yttersta diametern på skruven va? Utgående axel genom "veven" är 17mm, så skruven lär ju vara lite grövre än så. Stigningen däremot är jag säker på. 2,5mm/varv, dels för att när jag ställer 5mm körningar i EMC2 så åker den 5mm, och skalorna på skruvarna är märkta från 0 till 2,5mm på ett varv. ;-)

Finns det någon vänlig själ här som kan berätta för mig hur man plockar isär X-Y bordet på en liknande fräs? Vad är viktigt att tänka på etc?
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Kolla lilluffes tråd om Julafräsen, den är ju klenare men säkert uppbyggd på liknande sätt. Rent generellt borde det väl vara så att skruven måste ur muttern, så skruva så långt du kan, lossa "skruvlagringen" och se om du kan skruva ur det sista.

Om du har 17mm axel ut så lär du väl ha minst det som kärndiameter. Visst kan det väl vara specialskruvar som inte är gängade hela vägen, men en inte alltför vild gissning är att utgångsmaterialet har varit gängstång som sedan är nersvarvat. Kollade i Karlebo a la 1936 (den finns på Projekt Runeberg), men då fanns åtminstone ingen vanlig trapets med 2,5mm stigning.
H.O

Inlägg av H.O »

Jag har ingen sådan fräs men principen borde vara snarlik....
Plocka bort den ena gaveln på bordet så att skruven för X-axeln är lös i den änden. Sedan är det bara att "veva" tills skruven inte längre har ingrepp i muttern, då är borden ~halvvägs ut ur mellanbitens styrningar, resten får du dra/skjuta manuellt. Alternativt lossar du bägge gavlarna och skjuter ut bordet ur dess styrning, kvar blir då skruven sittandes i muttern. Om du har "linjaler" så lossa dom innan så att bordet glider lättare. Bordet är nog tämligen tungt så var försiktig när du börjar närma dig änden så du inte skadar glidytor etc. Jag använde en verkstadskran/motorlyft för att hålla balans på det hela men mitt bord är betydligt tyngre.

När bordet är borta borde du se hur mutterfästet för Y-axeln är fäst till mellanbiten. Det kan sitta skruvar som du lossar så att mutterfästet inte längre är "kopplad" till mellanbiten vilket gör att den nu borde gå att skjuta ur styrningen precis som med bordet. Ett annat alternativ är att själva styrningen är delad så man lossar den "undra halvan" av "kilen", gängar ut skruven ur muttern och sedan helt sonika lyfter mellanbiten rakt upp.

Det är inte så komplicerat och ger sig lite av sig självt när du fått bort bordet.
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Har precis mätt vändglapp mha skalorna. Z-axeln har ett glapp på mindre än 0,02mm, vilket jag tycker är OK. Däremot har X ett glapp på 0,320mm och Y ett på 0,300mm så de axlarna måste åtgärdas. Jag ska testa trycka in backlash-compensation i EMC2 och se hur den fungerar medan jag försöker ordna det mekaniskt. Det verkar ju som att jag har någon skum trapetsskruv, ska ta och fota och mäta upp den lite så att man kanske kan identifiera den.

Rätt läckert när man klickar +5mm i EMC2 och skalorna stannar på 5,000mm... ;-)
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Åh vad smidigt med skalor. Jag hade glömt bort att du hade sådana monterade.
Skriv svar