Är Hög ampere kombinerat med låg volt farlig?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Är Hög ampere kombinerat med låg volt farlig?

Inlägg av TomasL »

Där hängde de upp killen, hade två startkablar med våta tvättsvampar på, kopplat till ett bilbatteri. Skulle tydligen vara någon tortyrmetod?
Lethal Weapon.
Ja det var lite löjligt.
Ha aldrig klocka med metallarmband på er om ni jobbar med bil/motorcykelbatterier
Detta gäller givetvis även med arbeten på "högspänning" 230/400 V.
Chicken :D :lol:
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Nerre skrev:Jag har aldrig sett nåt blybatteri märkt med ström. Det brukar bara stå spänning (V) och energiinnehåll (Ah).

Sen kan man eventuellt hitta rekommenderade strömmar i datablad.
Bland annat global märker ut köldstartströmmen på sina batteri, senaste jag lyfte ur var märkt "600A"
danielr112

Inlägg av danielr112 »

De flesta blyackar till bilar idag står det CCA eller annan märkning på med startströmmen.
xxargs

Inlägg av xxargs »

och det är ändå mindre än halva strömmen mot vad som kan blir när man lägger en skiftnyckel över polerna....

CCA- värdet förutsätter att det också finns användbar spänning vid angiven ström och därmed effekt till startmotorn så att den kan arbeta.

gå man under halva vilospänningen vid urladdningen så utvecklas det mer effekt inne i batteriet i form av förluster än vad som hamnar i lasten.
Paxmax

Inlägg av Paxmax »

TomasL skrev:
maDa skrev:Där hängde de upp killen, hade två startkablar med våta tvättsvampar på, kopplat till ett bilbatteri. Skulle tydligen vara någon tortyrmetod?
Lethal Weapon.
Ja det var lite löjligt.
Hmm... Löjligt säger du TomasL. Har du testat att fylla en plastbunke/hink med kranvatten, häv i 1dl salt per 5L, kör ned två stycken metalltrådar i vattnet, på motstående sidor -koppla dessa till 12Vdc aggregat eller bilbatteri. Stoppa ner handen och berätta om du tyckte det var skönt?

Min dykarlampa blåste sin packning och havsvatten rann in. Pga övertrycket ville jag inte öppna den ovanför ytan ifall det skulle spruta ut vatten/upplösta metaller. Till min stora förvåning var det omöjligt pga en stark stickande känsla och ha huden exponerad under vattnet i närheten av lampan pga 12V accet (fortfarande i lampan) som strömsatte allt runtomkring lampan (lampan hade r.fritt-stål i bakstycke för kylningens skull).

Men två saltvattensfuktade svampar, bilbatteri och lite startkablar skulle jag MYCKET väl kunna tänka mig som effektiv tortyrmetod.
Senast redigerad av Paxmax 5 juni 2012, 06:33:23, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

En bra regel när man skruvar bort ett bilbatteri är att lossa jord/minus först. Då händer inget om man kommer emot jord. Sedan tar man bort jordanslutningen från batteriet och skrivar bort plus-anslutningen, kommer man emot jord nu händer inte heller något eftersom minuspolen inte är ansluten till chassiet. Omvänd ordning när man monterar ett batteri.
rawsezx
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av rawsezx »

En svettig sommardag kan det kittlas lite om man håller på och kopplar inne i batterilådan på lastbilar 24V mao.
onilsson

Inlägg av onilsson »

adent skrev:En bra regel när man skruvar bort ett bilbatteri är att lossa jord/minus först. Då händer inget om man kommer emot jord. Sedan tar man bort jordanslutningen från batteriet och skrivar bort plus-anslutningen, kommer man emot jord nu händer inte heller något eftersom minuspolen inte är ansluten till chassiet. Omvänd ordning när man monterar ett batteri.
Rätt!
.. så länge man inte meckar med gamla engelska bilar med plusjordning :vissla:
Nerre

Inlägg av Nerre »

Tjaa, lossar man "jord" på en plusjordad bil blir det ju rätt:)
Skriv svar