Rostfri-Gurus Se Hit! Behöver råd att köra i SS2333

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Re: Rostfri-Gurus Se Hit! Behöver råd att köra i SS2333

Inlägg av CNC Viking »

Lite uppdatering på rostfri-affären.

Fått lite feedback nu, och då jag inte hade lägst pris bland de offererande, ser det ut som det sprack denna gång. :( Kanske mina ämnen var för dyra i inköp, eller jag tog i för bra i min CNC-kalkyl. Om jag får reda på hur mycket fel jag låg, återkommer jag.

Den här tråden har iaf givit mig en rejäl dos av know-how om borrning, gängning och fräsning i rostfritt.

Förresten, jag var och snackade med en CNC-kollega i trakten häromdan (en mindre firma med 5-10 anställda) och vi kom att tala om gängning. Han körde enbart med gängtappar i såväl stål som rostfritt. Samma HSS-gängtappar till allt och det var ingen större skillnad att köra i rostfritt (SS 2333 iaf). Glömde fråga vilken olja han använde dock. Har han haft tur hittills, eller är det bara vi som gör det värre än vad det är?

Håller i alla fall på att offerera ett antal alu-jobb nu.
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

"Har han haft tur hittills, eller är det bara vi som gör det värre än vad det är?"

Jag tror bara det är din säljare som velat pracka på dig gängfräsar för M6. Jag ser inte någon finess med att köra gängfräsning på små dimensioner.

Att någon annan var billigare betyder oftast att de har räknat "bort sig". Men i ett som första "referensjobb", om man kan använda den till det, så är det värt även om timlönen slutar på en femtiolapp ifall inte tiden är massiv. Det är min inställning iaf.
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

Nja, det rörde sig om 8000st M10-gängor med väldigt liten marginal till hålets botten (max 14mm djupa hål inkl. borrspets och minsta gängdjup skulle vara 10mm) , så vanlig gängtapp skulle behöva vända väldigt tajt och ingen plats för spånor.

Men om man konfronteras med ett rostfri-jobb igen med lite mer gynnsamma gängtappsförhållanden så bör man kanske pröva det, då jag har en underbar SynchroTap-funktion som vänder exakt där den blir tillsagd.

Eftersom det rörde sig om 2000 detaljer iaf, så var det nog lite hungriga vargar med i spelet. Jag räknade så rakt jag kunde, inte fläska-på, inte dumpa. Men det är ett annorlunda klimat därute nu än innan krisen kom.

Som sagt, det är bara att bryta ihop och ta nya tag... :wink:
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Sorry, glömde bort att det var svåra bottenhål. Ja, 2000 detaljer vill man ogärna räkna för lågt på...
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

CNC Viking skrev:Som sagt, det är bara att bryta ihop och ta nya tag... :wink:
Ärligt talat så är det väldigt svårt att räkna hem ett jobb, när seriestorleken är så stor som i detta fall.
Sen skulle jag kunna tänka mig att prisbilden ligger extra lågt i "ditt" distrikt.

I början när jag höll på, hade jag också enbart en gammal vertikal flerop, slavade med enkla jobb i stora serier. Det vart man inte rik på!
På senare tid har jag slagit in på lite tyngre jobb. 50kg och uppåt. Serier på 2-20st. Betydligt bättre lönsamhet.
Dessutom behöver man inte ha hypermoderna maskiner för att hänga med prismässigt.

En sak som slår mig, i början när bara hade vertikalfräsen, uppstod snabbt behov av en styrd svarv också.
Dom flesta fräsjobben inkluderade svarvning och där hade man bara en supportsvarv att tillgå.
Snart kommer du kanske att uppleva samma behov?
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

"En sak som slår mig, i början när bara hade vertikalfräsen, uppstod snabbt behov av en styrd svarv också.
Dom flesta fräsjobben inkluderade svarvning och där hade man bara en supportsvarv att tillgå. Snart kommer du kanske att uppleva samma behov?"

Jag är redan där kan jag säga! Men tror (fingers crossed) att jag kan få hjälp lokalt. Sitter långt inne fn att köpa en själv.

Ja, lätta jobb i stora serier under stenhård konkurrens är inte lätt.

För närvarande ser projekt-profilen från industrikunderna ut som så: Prototyper / små serier av medelsvåra detaljer i alu. Möjlighet att ta betalt både för programkostnad och ställkostnad för varje detalj. Ganska OK!

Skall skaffa 4:e axel så fort businessen får lite klöver att röra sig med.
persa

Inlägg av persa »

Jag skulle nog ta steget fullt ut på en gång och satsa på ett 2-axligt rundbord förutsatt att systemet kan hantera 5 axlar

Dyrt :shock: Jag vet, men om du är ute i god tid kanske du kan hitta något bra begagnat för en rimlig penning. Ju mer avancerat desto mindre konkurrens. Kanske även möjligt att få en lite större serie med lönsamhet om det är svårare bearbetning och beredning. Fordonsindustrins underleverantörer med tomma/halvtomma maskiner har ofta personal som
inte klarar den här typen av jobb
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

Tyvärr, min maskin's kontroll är bara förberedd för 4 axlar. Ett bra steg på vägen iaf. Skall skaffa en som går att använda både horisontellt och vertikalt. Det är främst den horisontella axeln jag vill åt.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

En kompromiss är att skaffa ett rundbord med manuell manövrering på tiltrörelsen.
Ännu bättre ansluta 5-e axeln till en separat styrbox som aktiveras med M-kod.
Det är sällan man behöver köra tilten simultant med övriga axlar.
AndreasL

Inlägg av AndreasL »

Håller helt med Säter om att iaf ha manuell tiltmöjlighet om man kan och då vet vi alla hur mkt novis jag är inom detta skrå.

Jag har ju lite annorlunda 4:e axel på min maskin jämfört med "standard" då den ska ses som horisontell med vertikalmöjlighet.
Då blir mitt styrda, roterande, bord mer logiskt på ngt vis. En HMC i miniatyr ihop med en liten spännkub om man så vill. (Det måste jag dra nytta av vid tillfälle :humm: )

Vad jag ville komma var att jag redan nu har haft tillfällen då jag velat kunnat tilta bordet i ngn riktning.
Visserligen kan jag vrida min spindel så jag har nog oftast fler möjligheter än jag själv förstår. Iaf så länge jag kör vertikalt. Horisontalspindeln är inte tiltbar som ni säkert förstår. :D

Fick jag välja hade jag dock bytt min B-axel (C-axel på normalspråk väl?) mot en horisontell alla dagar i veckan.
Ännu är det dock långt ifrån där de stora begränsningarna sitter, det är fortf bakom spakarna och lär så förbli ett tag till framöver. 8)

Måste nog leka lite med vridning av spindeln och implementering av bordet på ett smart vis för att bli varm i kläderna på den delen oxå. det hade dock varit betydligt smuttare att kunna veva bordet på en ratt än att snedställa spindelhuvudet genom att lossa 4 klämskruvar och sen mäta upp en exakt vinkel sammtidigt som allt ska hållas/vridas/justeras in för hand.

Tusan vad sugen jag blev på att testa lite "nya" saker i maskinen nu! :doh:
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

Ja, du har väl oanade möjligheter som har både horisontalspindel och 4:e axel i bordet. Utnyttjar du det till max, har du större chans att konkurrera.

Jag fick en förfrågan häromdan att fräsa ett ämne till en utklippsstans (såna som man har till packningar mm) typ hålpipa fast rektangulär. Den skulle ha 10* lutning på alla 4 sidor. Enda chansen var att kolla koniska fräsar med 10* per sida. Med cyl. pinnfräs hade jag väl inte ens klarat det med 4:e axeln då man inte kan tilta den så kortsidorna lutar 10*.
Skriv svar