Kugghjulsklocka
Re: Kugghjulsklocka
Inte vet jag. Vet inte ens vad du snackar om. Jag bara kör på med förbundna ögon. 

Hej
Ser ut att bli en kul klocka
Pos
Kan du tänka sälja ett kugghjulskit. Har ingen fräs pris
M.v.h
Chaf

Ser ut att bli en kul klocka

Pos
Kan du tänka sälja ett kugghjulskit. Har ingen fräs pris

M.v.h
Chaf
Snyggt!!!
Den snurrar ju på fint.........det verkar att vara ett inte allt för "tidskrävande"- projekt
Mvh,
/Markus
Den snurrar ju på fint.........det verkar att vara ett inte allt för "tidskrävande"- projekt

Mvh,
/Markus
Hej
Köpte ett kugghjulskit av Pos blev bra
En fråga till LaRdA kan du fixa en krets till mej kostar
M.v.h
Chaf

Köpte ett kugghjulskit av Pos blev bra

En fråga till LaRdA kan du fixa en krets till mej kostar

M.v.h
Chaf
Programmerade kretsar åt POS och passade på att göra ett par extra.
Så jag har två PIC'ar över om det är någon som inte kan programera själv.
Ska även kolla om jag kan plocka ihop resten av komponenterna men är osäker på om jag har några 20Mhz kristaller hemma, använde en 16 Mhz kristall för att se om allt fungerade men klockan går lite väl mycket fel med den....
Så jag har två PIC'ar över om det är någon som inte kan programera själv.
Ska även kolla om jag kan plocka ihop resten av komponenterna men är osäker på om jag har några 20Mhz kristaller hemma, använde en 16 Mhz kristall för att se om allt fungerade men klockan går lite väl mycket fel med den....

Går det att ändra i programmet för att styra en Bipolär motor?
Ev. som ingång till en Bipolär drivare, typ dom jag gjorde förut.
Det är väl inte helt lätt att få tag i lämplig motor annars, hmm...
Eller tar jag helt fel, och att det drösar med lämpliga motorer.
Ev. som ingång till en Bipolär drivare, typ dom jag gjorde förut.
Det är väl inte helt lätt att få tag i lämplig motor annars, hmm...
Eller tar jag helt fel, och att det drösar med lämpliga motorer.

Har man en 6 eller 8 trådig motor så bör även det fungera direkt om man kopplar dom unipolärt.
Men jag "beställde" källkoden nu, så när jag får den kan se om man lätt kan ändra det.
Men jag "beställde" källkoden nu, så när jag får den kan se om man lätt kan ändra det.
Hmm.... Blir nästan lite sugen på att köra fram en variant i Akrylplast i olika färger på Ponoko...
Synd att dom bara har röd, blå och klar transparent plast. Men alla delar behöver ju iofs inte vara transparenta. Botten och mittenhjulet kan ju t.ex. vara ogenomskinliga kanske.
Är någon sugen på att göra ett "samköp" från Ponoko för att nyttja skivorna bättre?
//B1N4RY
Synd att dom bara har röd, blå och klar transparent plast. Men alla delar behöver ju iofs inte vara transparenta. Botten och mittenhjulet kan ju t.ex. vara ogenomskinliga kanske.
Är någon sugen på att göra ett "samköp" från Ponoko för att nyttja skivorna bättre?
//B1N4RY
Är det nån som ritat upp ett kort som man kan fräsa ut? eller kommer rita ett.
Chaf har väll nått schema på gång tror jag.
Chaf har väll nått schema på gång tror jag.
Nu har jag källkoden och har kollat lite, ska inte vara något problem att modifiera så man kan använda en vanlig drivare med step/dir ingång istället om man känner för det.
Jag kan göra ett försök på det men det blir isåfall när jag kommer tillbaka hem den 25'e eller 26'e.
Jag kan göra ett försök på det men det blir isåfall när jag kommer tillbaka hem den 25'e eller 26'e.
Det önskas eg. inga microsteg alls. Varför inte göra till 1:1? Det kan alla använda.
Om man använder typ mitt kontrollerkort, så kan man välja mellan 1:1, 1:2, 1:4 och 1:16.
Om man använder typ mitt kontrollerkort, så kan man välja mellan 1:1, 1:2, 1:4 och 1:16.
Har nu fixat kod så att man kan ansluta en "vanlig" step/dir drivare till klockan.
Den har följande utgångar:
RB5 - Dir
RB6 - Dir-inv (för att välja viket håll motorn ska gå utan att behöva koppla om kablarna till motorn från drivaren.)
RB7 - Step
http://hv4all.com/EF/gear_clock/step_dir_gear_clock.hex
Den har följande utgångar:
RB5 - Dir
RB6 - Dir-inv (för att välja viket håll motorn ska gå utan att behöva koppla om kablarna till motorn från drivaren.)
RB7 - Step
http://hv4all.com/EF/gear_clock/step_dir_gear_clock.hex