steppen7:
Prova att ändra tröskelspänningen (Vt eller Vt0) för vardera FET i värsta riktningen enligt specifikationen i databladen. N-FET till lägsta och P-FET till högsta, har för mig att just tröskelspänningen kan variera ganska kraftigt mellan olika FET-exemplar.
Förresten, hur mäter i distorsionen efter simuleringen, FFT på utsignalen?
EDIT:
4kTRB:
I integreradekretsar ja, där man kan skapa lika exemplar, men med diskreta är jag tveksam.
Tips på bra switchar för audio?
Re: Tips på bra switchar för audio?
Iom. att jag styr med +-12V så finns marginal. N-kanalen kan behöva -5V Vgs som mest och P-kanalen +4V så jag kan hejda en insignal på upp till 7Vp som mest.
Jsg simulerar med NI Multisim, där finns en enkel distorsionsmätare som man bara behöver ställa in testsignalens frekvens på så får man ut i % eller dB direkt. Säkert inte att lita så jättemycket på med den ger säkert en god fingervisning.
Jsg simulerar med NI Multisim, där finns en enkel distorsionsmätare som man bara behöver ställa in testsignalens frekvens på så får man ut i % eller dB direkt. Säkert inte att lita så jättemycket på med den ger säkert en god fingervisning.
Mäter man bara upp dom innan man monterar borde det fungera.psynoise skrev:steppen7:
EDIT:
4kTRB:
I integreradekretsar ja, där man kan skapa lika exemplar, men med diskreta är jag tveksam.
Fast JFET är nog att föredra.
Jaha då har man testat lite praktiskt nu då. Fick justera kopplingen en aning men resultatet blev ju fantastiskt bra! Minst lika bra som det jag mäter med...
http://manhoven.se/audiotest/
Dock får jag ett litet knäpp vid från- och tillslag. Det hörs inte med hörlurar på switchens utgång, men om jag spelar in signalen med ljudkortet och sen spelar upp så hörs det. Man kan se i soundforge att det blir en liten släng upp vid frånslag och en släng ner vid tillslag. Provade med en 100n konding på basen till Q6 men det gjorde inte mycket nytta. Nån som har en idé vad man kan göra för att förbättra?
Dämpningen i off-läge mätte jag upp på den inspelade signalen i soundforge till 81dB. Duger gott tycker jag nog men jag ska se om det går att optimera med värdena på resistanserna.
http://manhoven.se/audiotest/
Dock får jag ett litet knäpp vid från- och tillslag. Det hörs inte med hörlurar på switchens utgång, men om jag spelar in signalen med ljudkortet och sen spelar upp så hörs det. Man kan se i soundforge att det blir en liten släng upp vid frånslag och en släng ner vid tillslag. Provade med en 100n konding på basen till Q6 men det gjorde inte mycket nytta. Nån som har en idé vad man kan göra för att förbättra?
Dämpningen i off-läge mätte jag upp på den inspelade signalen i soundforge till 81dB. Duger gott tycker jag nog men jag ska se om det går att optimera med värdena på resistanserna.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Du menar att amplituden ökar precis vid frånslag? Eller ser det ut som om man har klippt bort en bit av vågformen?
Om det är som i det sistnämnda alternativet så kommer knäpp-ljudet av från D/A-omvandlaren som skickar ut ytterst lite likspänning (eller fyrkantvåg om man så vill).
(När man redigerar lågfrekventa ljud så märker man fenomenet om man inte klipper precis mellan varje period.)
Men vad man gör åt det... Hm, ännu mindre konding kanske. Eller ett högpassfilter.
Om det inte hörs så kan man ju låta det vara som det är.
Om det är som i det sistnämnda alternativet så kommer knäpp-ljudet av från D/A-omvandlaren som skickar ut ytterst lite likspänning (eller fyrkantvåg om man så vill).
(När man redigerar lågfrekventa ljud så märker man fenomenet om man inte klipper precis mellan varje period.)
Men vad man gör åt det... Hm, ännu mindre konding kanske. Eller ett högpassfilter.
Om det inte hörs så kan man ju låta det vara som det är.

Vid frånslag blev det en mycket kort spik upp med mycket högre amplitud än musiken, sedan en mjuk halvvåg neråt typ med samma amplitud som musiken var.
Vid tillslag började det med en lika kort och stark spik fast neråt, följd av att musiken blev biaserad på en positiv halvvåg.
Jag ska prova med ingångskondingen igen och se vad som händer.
Vid tillslag började det med en lika kort och stark spik fast neråt, följd av att musiken blev biaserad på en positiv halvvåg.
Jag ska prova med ingångskondingen igen och se vad som händer.
Blev lite bättre vid frånslaget med konding men tillslaget ser ut som tidigare: