Rörstegs bygge. Hjälp!!
Re: Rörstegs bygge. Hjälp!!
Tack det ska jag helt klart prova. Bygget är som gjort på ett fardigt PCB så just felkoppling är rätt utesluten men jag har i flera omgångar kollat genom efter den typen av fel och inte hittat ngt. Eftersom steget funkar för övrigt bra så känns det mer som att det är ngt som inte är rätt dimensionerat. Ska även kolla med scope exakt hur mycket det skiljer Vpp mellan de olika kanalerana genom hela "kedjan"
Så nu har jag kollat med scopet och det kanske ger en fingervisning om vad som skall moddas. Har lagt en identisk sinuston som signal på båda kanalerna. Den är på 2,5Vpp 1khz.
Efter volympoten har jag ställt så att det ligger 1Vpp in till försteget. Ingången (pinne 2 och 7) på försteget har 1Vpp dvs allt ok.
Sedan börjar det skita sig runt försteget.
Pinne1 ECC82: DC potential= 51V Signal= 15Vpp
Pinne6 ECC82: DC potential= 59V Signal= 12,5Vpp
Har inte kollat vidare i steget då det är rätt troligt att det är här problemet ligger. Vad säger ni? hur ska jag kompensera den ngt lägre förstärkningen. Har inte bytat anod/katod resistor än.
Efter volympoten har jag ställt så att det ligger 1Vpp in till försteget. Ingången (pinne 2 och 7) på försteget har 1Vpp dvs allt ok.
Sedan börjar det skita sig runt försteget.
Pinne1 ECC82: DC potential= 51V Signal= 15Vpp
Pinne6 ECC82: DC potential= 59V Signal= 12,5Vpp
Har inte kollat vidare i steget då det är rätt troligt att det är här problemet ligger. Vad säger ni? hur ska jag kompensera den ngt lägre förstärkningen. Har inte bytat anod/katod resistor än.
Hur ser signalen ut efter försteget om du kollar med skopet? Klipper försteget någonsin om du drar på volymen? Om du har en ren signal på anoden på bägge rören ända upp till max volym så är det troligt att rören ändå arbetar i en riktigt arbetspunkt, men du har haft otur och rören förstärker olika.
Du kan byta anodmotståndet i den kanal som förstärker för mycket (jag kallar den kanal B) mot ett lägre värde, det ger lägre förstärkning. Du kan göra det enkelt för dig och sätta in säg, 47k och sen i serie med det motståndet sätta in en potentiometer med lika stor resistans. Då kan du variera anodmotståndet och därmed förstärkningen gentemot kanal A. Sedan byter du så klart ut poten + 47k motståndet mot ett lämpligt fast motstånd och då skall kanalerna vara balanserade. Eftersom det inte flyter speciellt mycket ström i anodkretsen till ECC82orna kommer du undan med att använda en vanlig audiopot.
En länk till en sida på TubeCad som förklarar arbetssättet och beräkningarna på en jordad-katod förstärkare med en triod av samma typ som används i ditt försteg. Riktigt bra läsning för att begripa hur anod och katodmotstånd väljs! Det är bra träning att räkna ihop ett förstärkarsteg och sedan koppla upp och prova, ofta stämmer det faktiskt mot verkligheten!
Förstärkningen för ett jordat-katodsteg där katodmotståndet avkopplats med en tillräckligt stor kondensator bestäms så här enkelt:
Gain = mu*Ra / (rp + Ra)
Katodmotståndet minskar naturligtvis alltid förstärkningen, men inte speciellt mycket om det är väl avkopplat, som i din förstärkare.
Edit:
Blandat ihop kanaler!
/Oskar
Du kan byta anodmotståndet i den kanal som förstärker för mycket (jag kallar den kanal B) mot ett lägre värde, det ger lägre förstärkning. Du kan göra det enkelt för dig och sätta in säg, 47k och sen i serie med det motståndet sätta in en potentiometer med lika stor resistans. Då kan du variera anodmotståndet och därmed förstärkningen gentemot kanal A. Sedan byter du så klart ut poten + 47k motståndet mot ett lämpligt fast motstånd och då skall kanalerna vara balanserade. Eftersom det inte flyter speciellt mycket ström i anodkretsen till ECC82orna kommer du undan med att använda en vanlig audiopot.
En länk till en sida på TubeCad som förklarar arbetssättet och beräkningarna på en jordad-katod förstärkare med en triod av samma typ som används i ditt försteg. Riktigt bra läsning för att begripa hur anod och katodmotstånd väljs! Det är bra träning att räkna ihop ett förstärkarsteg och sedan koppla upp och prova, ofta stämmer det faktiskt mot verkligheten!
Förstärkningen för ett jordat-katodsteg där katodmotståndet avkopplats med en tillräckligt stor kondensator bestäms så här enkelt:
Gain = mu*Ra / (rp + Ra)
Katodmotståndet minskar naturligtvis alltid förstärkningen, men inte speciellt mycket om det är väl avkopplat, som i din förstärkare.
Edit:
Blandat ihop kanaler!
/Oskar
Nu har äntligen jag fått rätt på förstärkningen oxå. Det fanns monterinshål till extra katod motstånd som jag byglat. Satte in ett 750ohm motstånd i serie med det befintliga motståndet på den kanalen som gav för hög förstärkning. Nu verkar det funka finemang.
Det som kvarstår nu av bygget är att bygga in trafon in en anna låda.
bild på mitt bygge.
http://www.ladda-upp.com/bilder/30802/steegg
Det som kvarstår nu av bygget är att bygga in trafon in en anna låda.
bild på mitt bygge.
http://www.ladda-upp.com/bilder/30802/steegg
Kul att det verkar ha löst sig! Jag hade nog velat justera förstärkningen med anodsmotståndet ändå, men jag har ju svårt att komma med invändningar, dels så funkar det ju
och du verkar ju nöjd med resultatet, sen är jag inte så vass på den teoretiska biten att jag verkligen kan säga att det är bättre att ändra anodmotståndet.
Lådan ser bra ut
/Oskar

Lådan ser bra ut

/Oskar
hehe teori vad är det? ett klädesplagg?? 
Orsaken till att jag körde med katod var att jag dels inte behöver effekt motstånd samtt att det redn fanns plats för det.
Lådan e jag fö helnöjd med. Dock var det till ett annat bygge som hade fyra rör. För att det inte skulle "saknas" ett satte jag bara dit ett som jag inte vet beteckningen på

Orsaken till att jag körde med katod var att jag dels inte behöver effekt motstånd samtt att det redn fanns plats för det.
Lådan e jag fö helnöjd med. Dock var det till ett annat bygge som hade fyra rör. För att det inte skulle "saknas" ett satte jag bara dit ett som jag inte vet beteckningen på
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Jag har aldrig haft din sorts problem. Ett PCB lär ju undanröja en hel del problem (felkopplingar) men jag bygger ju i luften.
Märkligt med rören att de skulle ha olika förstärkning.
Märkligt med rören att de skulle ha olika förstärkning.
Ja jag fattar inget heller jag har ju bytat runt på rören och mätt alla berörda motstånd och inte sett ngn skillnad. Ändå kunde jag som sagt se skillan på DC potentialer. Enda som jag kom o tänka på är om avkopplings kondingarna på katoden är väldigt olika. De har jag inte mätt. Samtidigt finns det ju ordspråket "if it´s not broken dont fix it"