Stroboskop (Film+Resultat sid. 5)

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
asbus

Re: Stroboskop

Inlägg av asbus »

Jag ska ta och slänga iväg en beställning på komponenterna nu och se hur det fungerar!

men vill gärna veta om det går att lägga in en potentiometer någonstans i kretsen för att kunna justera hastigheten mellan blinkningarna?

Tack för all hjälp!
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Har du kollat databladet än?

Vilken resistans ändrar frekvensen hos 555:an, lär ju finnas en tydlig ekvation?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> ...för att kunna justera hastigheten mellan blinkningarna?

Ja det går. *Hur* du bör framgår av ett datablad för 555'an.

När det gäller beställning av prylarna. Jag vet inte till vilken grad du
tror/planerar att fortsätta med elektronikbyggen, men notera att det
i många fall kan vara smartare att t.ex köpa motståndssatser än en massa
lösa värden i enstyck. T.ex Clas Ohlsson eller Kjell&Co har motståndssatser
(även ELFA har det, men de är lite åt proffshållet och har ett annan pris).
asbus

Inlägg av asbus »

Jag har bara hållt på med lite små väldigt enkla byggen förr, men visst är det roligt så en sådan resistor-sats kanske är att satsa på. Såg en på Kjell & Company med hela E12 serien för 120kr.

Jag har läst igenom 555:ans datablad, men det är VÄLDIGT komplicerat i mina ögon. Om någon har lite tid över och vill hjälpa mig att lista ut vilken potentiometer jag kan använda mig av så ni välkommna :)

http://www.electrokit.se/download/ne555-1.pdf
Senast redigerad av asbus 20 september 2009, 13:57:02, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Annars är ebay bra på sånt, t.ex den HÄR.
Användarvisningsbild
persika
EF Sponsor

Inlägg av persika »

Ett bra sätt att lära sig elektronik är att ha ett mål. Man vill göra en sak, som i denna tråd ett stroboskop. Det bästa är att läsa om elektronik komponenter och göra en egen konstruktion, det lär man sig mest av. Ta små steg i taget.
Om man skaffar sig en färdig konstruktion, schema eller byggsats, så kanske man inte förstår funktionen och då står man handfallen när det inte funkar. (Har själv råkat ut för det..) Ett genuint intresse behövs för att man ska ha tålamod att pilla med grejerna. Vill man bara ha en sak bara för användning så är det bättre att köpa den färdig.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag var precis inne på att skriva nåt liknande. Det är bara dumt att bygga något som man inte förstår hur det fungerar, det bästa sättet att få det man vill är att lära sig hur alla delar av kretsen fungerar och vad alla komponenter har för syfte. Annars blir det lätt att man sätter dit komponenter som inte behövs eller glömmer nåt som är viktigt.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Som sagt, transistorn är väl felvänd? (Kollektor och emitter förväxlade.) Emittern till jord, kollektorn till högre potential, för NPN?
asbus

Inlägg av asbus »

Hej igen,
felvändningen är tillfixad och kretsen ihopbyggd. Problemet är att dioderna bara lyser fast, allt är dubbelkollat flera gånger och är lödat enligt schemat. Någon som vet vad det kan bero på?
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Hur ser det ut om du sätter in ett oscilloskop på signalen från 555:an i simulatorn?
asbus

Inlägg av asbus »

Det kan jag inte svara på eftersom jag inte har något oscilloskop, däremot när jag mäter spänningen mellan UT-pinnen på 555:an och jord ligger den stabilt på 3,53v.
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

I simulatorn sa jag. De kanske blinkar så snabbt att det bara ser ut som de lyser?
asbus

Inlägg av asbus »

asbus skrev:Det kan jag inte svara på eftersom jag inte har något oscilloskop, däremot när jag mäter spänningen mellan UT-pinnen på 555:an och jord ligger den stabilt på 3,53v.
Hej igen, problemet är nu åtgärdat. Jag bytade ut R1 resistorn mot en 150kohm.

Resultat var minst sagt över förväntan. Dioderna blinkar väldigt snabbt, i takt med mitt 230v xenon stroboskop. Så jag är minst sagt VÄLDIGT nöjd! :)

Tack för all hjälp, hade inte klarat det utan er! Nu återstår bara att stoppa in kretsen i en låda...men som sagt, det har varit ett superkul projekt!
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Det vill vi ha bevis på, i form av bilder & film! :)
asbus

Inlägg av asbus »

Film kommer imorgon! Vill ju inte presentera något som inte är färdigmonterat i en låda ;)
Skriv svar