Spindelprojekt
Re: Spindelprojekt
Ironbills rundremmar verkar vara hyggligt billiga, men hur mycket tål de i dragning? Även om det inte blir några jättemoment så kan man nog tänka sig ~180N i drag (800v/min, radie 50 på remhjulet, 750W), hm... får fundera vidare på det. I väntan på slutsats så roade jag mig i garaget. Var det inte en sådan POS var ute efter för ett tag sen? 

Re: Interpolering
Synd att du inte kör Haidenhein.DW skrev:Såg att du tänkte fräsa en kona och funderade
på hur man kan göra.
12Block
Klart!
CCX0Y0
Q1=100
Q2=1
LBL1
LX0Y0
LZ-Q2
LXQ1RL
CPI360DR+
LX0Y0RO
Q1=Q1-1
Q2=Q2+2
CALLLBL1/99
Konans koncentritet verkar ligga under 0.005mm, på fastspänt verktyg, efter mätning. Exakt vet jag inte eftersom jag inte kunnat mäta upp min slipade kona i spindeln eftersom jag saknar vippindikator och kommer inte åt med min "raka" klocka.idiotdea skrev:OT: Hur verkar kvaliteten på konan? Jag har själv funderat på att köpa från Arc Euro Trade, men de ovanligt låga priserna gör att man tvivlar på kvaliteten. Man förstår att det inte är någon toppkvalitet man får, men verkar det "användbart"?
Senast redigerad av Fräsen 9 mars 2011, 20:17:33, redigerad totalt 1 gång.
Nu har jag efter mycket om och men kommit en bit. Konan är slipad, på plats, och allt verkar frid och fröjd...
Jag har en dragstång som jag drar åt för hand men funderar på en "autorelease-"funktion. Hur många newton kan man tänka sig att man behöver för moderat bearbetning med morsekona 3? Tänkte bygga upp en setup med tallriksfjädrar och en pneumatisk cylinder som trycker ner stången vid släpp. Till skillnad från "vanliga" BT-konor osv så är det väldigt liten vinkel på MK-3 så för att få loss den krävs det lite mer kraft, därför tänkte jag att det nog inte behövs lika feta fjädrar som till en "vanlig" fräs...
Bilder och filmer kommer så fort jag hittar min kamera.
Jag har en dragstång som jag drar åt för hand men funderar på en "autorelease-"funktion. Hur många newton kan man tänka sig att man behöver för moderat bearbetning med morsekona 3? Tänkte bygga upp en setup med tallriksfjädrar och en pneumatisk cylinder som trycker ner stången vid släpp. Till skillnad från "vanliga" BT-konor osv så är det väldigt liten vinkel på MK-3 så för att få loss den krävs det lite mer kraft, därför tänkte jag att det nog inte behövs lika feta fjädrar som till en "vanlig" fräs...
Bilder och filmer kommer så fort jag hittar min kamera.

Enligt farbror "Hoss", på Hossmachine.info, så behövs inte alls mkt tryck, han kör med 4st 0.60mm slags tallriksfjädrar.
Morsekonan du har valt producerar cirka 1500lbs när den är korrekt inspänd.
Måste säga detta spindel bygget e imponerande, som vanligt med dina tilltag. =)
Morsekonan du har valt producerar cirka 1500lbs när den är korrekt inspänd.
Måste säga detta spindel bygget e imponerande, som vanligt med dina tilltag. =)
Ur http://www.hossmachine.info/projects_7.html fick jag denna länk: http://www1.mscdirect.com/CGI/NNSRIT2?P ... 8&PMT4NO=0 som säger 1.5mm på tallriksfjädrarna... Varifrån fick du 0,6mm? 1500lbs är väl runt 800kg? Antar att det inte är "realese" kraften utan kraften som den spänner mot verktyget...minst!
Jag har för mig att jag läste på den där sidan att luftkolven tryckte med 600-1000lbs.
Jag kan komma ihåg fel dock.
Jag kan komma ihåg fel dock.
Fräsen, ja blanda ihop det med ett BF20 bygge här på forumet.. Där (hmm vem de nu var) som använde 0.6mm fjädrar ist.
Och ja, 1500lbs är inspänningstrycket över verktyget.
Jag har för mig det har snackats om cirka 6bar i en kolv för o pressa konan.. Det är inte mkt kraft eg.
Och ja, 1500lbs är inspänningstrycket över verktyget.
Jag har för mig det har snackats om cirka 6bar i en kolv för o pressa konan.. Det är inte mkt kraft eg.
6 bar säger inte så mycket om man inte vet kolvdiameter. Det kan vara en väldigt stor kraft.
Vi får fråga Lenny. =)
http://elektronikforumet.com/forum/view ... &start=360 << han som byggde en verktygsväxlare i denna tråden jue.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... &start=360 << han som byggde en verktygsväxlare i denna tråden jue.