Tack för påminnelsen säter! Glömde bort tråden efter internet-bortfallet i sommarhuset.
Det gick i alla fall bra i slutändan. Jag fick tag på en hydraulikverkstad där jag fick vara och jobba med kolven i tre dagar för typ en hundralapp! De hade förstås verktyg (rörtång) av rätt kaliber så det var inga problem att få upp den. Det var sen det blev spännande.
Själva kolven var gängad på kolvstången och satt låst med en låssprint (sådan i typ fjäderstål som ser ut som ett C i profil) som inte var borrad helt igenom så att man kunde knacka ur den från andra sidan. Jag lyckades pilla ur den med en "grispitt" (skruvurdragare kallas det väl för i lite finare kretsar) trodde jag. Det var först när jag gängat av kolven ett halvt varv som den låste fast sig och jag insåg att sprinten gått av på mitten och jag bara fått upp halva!
Jag ska bespara er detaljerna men sedan följde två dagar med svordomar och tålamodskrävande övningar som bestod i att gänga av kolven för att kunna byta tätningarna och sedan putsa gängorna tillräckligt fina för att få tillbaks det hela igen. Inte kul men nu är det i alla fall gjort och skulle jag behöva byta i någon annan av cylindrarna så är det nog gjort på en eftermiddag om man bara ser till att vara noggrann med den där sprinten. När tätningarna var bytta så låste jag fast kolven med en svetsloppa i änden istället. Gjorde bedömningen att den loppan är betydligt lättare att ta bort med en vinkelslip än det är att pilla ur sprickbenägna sprintar med grispitt.
Angående tätningarna (som det bara var sk*t kvar av) så kunde de på verkstaden inte få tag på exakt sådana som jag skulle ha. Samma inner- och ytterdimeter var inget problem men de tätningar som de kunde få tag i var ett par millimeter "tunnare" (lägre, om man lägger tätningen platt på ett bord). Detta löstes med hjälp av distansringar och jag litade på deras bedömning att det skulle funka fint.
Allt tillbaks på maskinen så funkade det felfritt från första rörelsen. Några fulla utslag tog det som ni sade innan den svarade helt som den skulle men sedan dess har den gått finfint i kanske 12 timmar.
En tråkig upptäckt var dock att tidigare ägare verkar tycka att det är en bra ide att köra på spillolja eller något dylikt i hydraul-systemet. Tyvär så har jag inte tid att göra något åt det nu utan får hoppas att det håller. Skulle den totalhaverera så är det inga jättepengar och det är väl inte så stor vits med att byta olja i maskinen utan att samtidigt ta isär och rengöra hela systemet och det har jag varken tid eller lust med.
Vi gasar tills det rasar, eller tills vi får tid och pengar att lägga på operationen!
Tack igen allihopa för teknisk support!
Klart slut!
MVH
/Tottish