Byta 'packning' i hydraulkolv

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
säter

Re: Byta 'packning' i hydraulkolv

Inlägg av säter »

Gavlarna på cylindrar kan sitta nått för j-vligt hårt.
Det var därför jag rekomenderade dig att låta cylindern sitta kvar på maskinen tills man fått loss gaveln.
Försök låna eller göra en lämplig haknyckel som passar i dom radiella hålen på gaveln.
Häfta gärna fast nyckeln med svets på några ställen så den inte kan slita sig.
Förläng sedan nyckeln med ett 3-4 m rör.
Bild

Sedan är nästa problem att få loss kolven från kolvstången, men det blir nästa problem det! :lol:
Tottish

Inlägg av Tottish »

Hmm, äger tyvär ingen "häftapparat" men jag ska se om jag på nåt vis kan bygga en haknyckel som kan funka. Den mekaniska verkstaden här på landet är milt sagt begränsad, både sett till verktygen och materialen.

Det här med att värma då? Är det lönlöst?

MVH
/Tottish
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Du kan testa att värma lite måttligt utvändigt på själva cylinderröret, där gängorna sitter innanför.
Sedan kan det hjälpa att banka hårt med en slägghammare(=yxa :lol: ) radiellt på utsidan av röret. Även det vid gängorna.

Det är en viss tjusning att skruva utan redskap ibland, eller hur? :lol:
Tottish

Inlägg av Tottish »

Har bankat runtom med baksidan av klyvyxan tidigare idag. =)

Får prova att gå på med lite varmluft imorgon då och försöka bygga ihop något lagomt verktyg...

"Det är en viss tjusning att skruva utan redskap ibland, eller hur?"
-Absolut! 8) Tur att man har semester så att man inte behöver känna sig så stressad. Vanligtvis är man ju bara här max fyra dagar i taget och då vill man gärna få lite gjort.

MVH
/Tottish
Norpan

Inlägg av Norpan »

>hur i h-vete skall jag få loss den?
Hehe, med våld, stora verktyg, och värme.
Har du bara en varmluftbössa kan du värma länge, du vill nog ha upp den till 100- 120 grader iallafall.
Änden med skruvarna håller antagligen bara in kolvstångstätningarna, det brukar vara gjort så på äldre grejor så man kan dra åt lite om det börjar läcka och vara lättare att byta.
Den sitter skruvad i ringen med kolstångstätningarna som du måste ha bort för att få ut kolven.
Tottish

Inlägg av Tottish »

Liten uppdatering bara. Har meckat hela dagen med att få ihop någon slags haknyckel och det går framåt trots knapphändiga medel. Nu behöver jag förmodligen bara en rejäl hävarm. Såg en busshållplats-skylt som rivits ner några hundra meter från gården. Blir nog att smyga dit och låna den.

"du vill nog ha upp den till 100- 120 grader iallafall."
Kan man gå på så hårt utan att riskera kolvstångspackningen? Oljan blir väl i och för sig rejält varm en hård sommardag så det ska den väl palla. Man ser ju ibland när det regnar hur det ryker om kolvarna...

Nu har jag kostat på mig en helveckas surf-kort så nu är jag online 7 dagar från idag. Hoppas verkligen att jag fått isär cylindern innan dess.
Uppdaterar imorgon.

Tack för hjälpen och tipsen grabbar (och tjejer?) !!!

MVH
/Tottish
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

När den väl släppt, passa så inte gängorna skär.
Smörja och dra lite fram och tillbaka. Banka med klyvyxan då och då.

Passa så inte bussen förirrar sig fram till grävmaskinen. :badgrin:
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Man kan hoppas att det inte är någon typ av mutterlås på skitet för då lär den sitta som berget men tror dock inte den gör det.

Skulle ta loss en hydraulpump modell större och det var ett med en tryckmutter som var ca 4 cm i bredd som var det sista att ta loss och tänkte att det skulle ju inte vara några större problem att få loss med en 3 dm skiftnyckel. Tji fick jag, att hänga hela sig på skiftnyckel gungande upp och ner eller att hoppa på den hjälpte inte ett dugg, allt annat utom muttern rörde sig. Det slutade med en hydraulisk domkraft under yttersta delen på skiftnyckeln och jag fick ändå pumpa hyfsat hårt, gissningsvis kan det har varit strax under 1 tons tryck, snacka om moment, innan muttern lossnade med en bra smäll. Aldrig varit med om en mutter som suttit så hårt sedan dess men denna visade sig var också fastsatt med mutterlås för de tänkte väl att man aldrig skulle behöva byta pumpen eller ta bort den.
Tottish

Inlägg av Tottish »

Jaha, då har jag tillverkat tre olika haknycklar och haft sönder dem allesammans. Väldigt produktiv dag alltså, den sitter djur å j-vlar!
Ska höra med de lokala firmorna imorgon och på måndag om någon kan låna ut en stor haknyckel eller eventuellt rörtång. Annars får det väl bli att lämna in den för öppning och då gissar jag att det inte är någon vits med att göra resten av jobbet själv... Någon som har en uppfatttning om vad ett packningsbyte skulle kunna gå lös på?

MVH
/Tottish
Norpan

Inlägg av Norpan »

Beror på hur mycket jobb det är för att öppna cylindern men jag kan tänka mig nån knapp tusenlapp plus tätningarna om du kommer in med den till en verkstad.
Det är ju egentligen inte så stort jobb om man bara kommer in dit man vill.
Men finns det nån lämplig verkstad i närheten är det väl bara att ringa och fråga om de kan hjälpa dig och vad de tror det kan kosta.
En enåenhalvmeters rörtång kan göra underverk om du får tag i en. :vissla:
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Kan också rekomendera riktigt stor rörtång. Vet dock om de kolvarna som man har fått spänna upp i speciell hydraulpress och värmt samtidgt som en maskin skruvar åt en.

Vissa äldre kan sitta som berget =)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Annars om du har någon i närheten så kanske du kan ta dig till en sådan firma som renoverar dessa och be de att bara öppna den till dig och sedan sköta resten själv. Bör bli bra billigare.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Hur har det gått med hydraulcylindern?
Semestern borde vara slut nu.
Tottish

Inlägg av Tottish »

Tack för påminnelsen säter! Glömde bort tråden efter internet-bortfallet i sommarhuset.

Det gick i alla fall bra i slutändan. Jag fick tag på en hydraulikverkstad där jag fick vara och jobba med kolven i tre dagar för typ en hundralapp! De hade förstås verktyg (rörtång) av rätt kaliber så det var inga problem att få upp den. Det var sen det blev spännande.
Själva kolven var gängad på kolvstången och satt låst med en låssprint (sådan i typ fjäderstål som ser ut som ett C i profil) som inte var borrad helt igenom så att man kunde knacka ur den från andra sidan. Jag lyckades pilla ur den med en "grispitt" (skruvurdragare kallas det väl för i lite finare kretsar) trodde jag. Det var först när jag gängat av kolven ett halvt varv som den låste fast sig och jag insåg att sprinten gått av på mitten och jag bara fått upp halva! :verysad:
Jag ska bespara er detaljerna men sedan följde två dagar med svordomar och tålamodskrävande övningar som bestod i att gänga av kolven för att kunna byta tätningarna och sedan putsa gängorna tillräckligt fina för att få tillbaks det hela igen. Inte kul men nu är det i alla fall gjort och skulle jag behöva byta i någon annan av cylindrarna så är det nog gjort på en eftermiddag om man bara ser till att vara noggrann med den där sprinten. När tätningarna var bytta så låste jag fast kolven med en svetsloppa i änden istället. Gjorde bedömningen att den loppan är betydligt lättare att ta bort med en vinkelslip än det är att pilla ur sprickbenägna sprintar med grispitt.

Angående tätningarna (som det bara var sk*t kvar av) så kunde de på verkstaden inte få tag på exakt sådana som jag skulle ha. Samma inner- och ytterdimeter var inget problem men de tätningar som de kunde få tag i var ett par millimeter "tunnare" (lägre, om man lägger tätningen platt på ett bord). Detta löstes med hjälp av distansringar och jag litade på deras bedömning att det skulle funka fint.

Allt tillbaks på maskinen så funkade det felfritt från första rörelsen. Några fulla utslag tog det som ni sade innan den svarade helt som den skulle men sedan dess har den gått finfint i kanske 12 timmar.

En tråkig upptäckt var dock att tidigare ägare verkar tycka att det är en bra ide att köra på spillolja eller något dylikt i hydraul-systemet. Tyvär så har jag inte tid att göra något åt det nu utan får hoppas att det håller. Skulle den totalhaverera så är det inga jättepengar och det är väl inte så stor vits med att byta olja i maskinen utan att samtidigt ta isär och rengöra hela systemet och det har jag varken tid eller lust med. :D

Vi gasar tills det rasar, eller tills vi får tid och pengar att lägga på operationen!
Tack igen allihopa för teknisk support!

Klart slut!
MVH
/Tottish
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Grattis till en lyckad renovering.
Allt riktigt kul görs med diesel, hydraulik eller tryckluft.
Elektronik är ju bara "jobb"....

Byt filteren ofta tills du kan göra ett oljebyte.
En rasad hydraulpump är inte billig att byta.
Skriv svar