Har just ropat in en Migatronic MTE 220 Dialog AC/DC TIG

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Viper

Re: Har just ropat in en Migatronic MTE 220 Dialog AC/DC TIG

Inlägg av Viper »

Tjo!

Angående svetshjälm så säger jag bara en sak, SPEEDGLAS! Dom har jag kört med och anser dom vara grymt sköna samt när dom är inställda är dom riktigt smidiga och bländar av ordentligt.

3M är det nog som tillverkar dom om jag inte är helt ute och cyklar så dom bör inte vara svåra att få tag på och finns i diverse olika utförande med lufttillförsel och en hel djungel olika tillbehör.

Har en Speedglas 9000 hos farsan som han fått ut genom Volvo när det var dags för nya hjälmar hos dom då dom var tvungna att köra med hjälmar med luftfilter och syretillförsel enligt några nya bestämmelser på den avdelningen. :) Dock kostar Speedglas 9000 en hel del slantar tror det ligger runt 3000 kr eller över det dock är den ganska lätt att hitta på Ebay, Tradera samt Blocket där folk säljer av sådana som säkerligen kommit dom i händerna på samma sätt som min far. Brukar ligga från 1000 kr och uppåt när dom säljs där så då kan man göra ett klipp.

Finns även mängder med reservdelar och sådant till dessa hjälmar så brukar inte vara så farligt att köpa dom begagnade heller faktiskt.

Mvh,
Viper
Användarvisningsbild
ylle

Inlägg av ylle »

Speedglas är guld, ända nackdelen som jag har märkt är att dom vill blända av när man slipar. Finns modeller där du kan fälla upp kassetten men dom är lite dyrare/tyngre. Kör själv med en Euromask när jag punktar/slipar och Speedglas när jag svetsar.

För hobbybruk kan jag annars rekommendera en Kempi Alfa, billiga och smidiga.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Skulle satsa på huva av läder med mörka brillor jag. TIG är ju ett måste med heltäckande annars kommer du få en solbränna utan dess like :shock:

Svetsade själv kanske 5-10 minuter TIG i RF med enbart brillor och tjofräs så var man röd i plytet. :doh:

Speedglas är grymt när man MIG:ar och det finns kineskopior långt under tusenlappen och vad jag vet så duger dessa mer än väl för hemmamicklaren.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Jag kan bara hålla med om Speedglas överlägsenhet.
Jag började med en kineskopia men bytte upp mig till en 9002 FlexView Svetshjälm den stora siktytan (9002 istället för den mindre 9000) är mycket bra, och att kunna fälla upp när man skall slipa kan varmt rekommenderas.
En rätt fånig orsak var att i stort sett varje gång jag skulle svetsa så var jag tvungen att byta bateri på kinesen, jag har aldrig bytt batteri på Speedglas hjälmen.
Men det är ju klart det kostar på att ligga på topp...
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Finns ju de med solceller som enligt uppgift ej ska behöva batteri alls. Men såklart är det väl också en fråga om att få vad man betalar för :humm:

Tex denna har ju solcell, funktion okänd men finns ju bytesrätt/öppet köp :vissla:
http://www.biltema.se/products/product. ... mId=133505
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

Snårigt detta här med 3M's Speedglas. Om jag färstår allt rätt, skall man först välja själva hjälmen och där är FlexView tydligen rekommenderad. Sedan skall man välja värstingglas också och då skall det vara stor siktyta, variabel styrka 9-13, långt batteriliv mm, alltså 9002X. :shock:

Är det nån som testat Biltema's hjälm för 1.249:- ? Priset verkar OK i alla fall. :tumupp:

Någon som har en beg. pedal att sälja? :mrgreen:
Användarvisningsbild
ylle

Inlägg av ylle »

Den kan nog funka bra, men prova att sätta den på huvet o känn efter hur tung den är och hur bra balansen är.
Man kan få rätt ont o nacken efter ett tag annarsmed dålig hjälm.
Försök att alltid fälla ner visiret med handen och inte genom att nicka till med huvet, har också en tendens att ge nackvärk.

Pedal underlättar men är inte livsviktigt, har för mig dom är rätt dyra.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Som jag ser det behövs pedal bara om man skall köra TIG i lite tjockare eller större ytor av aluminium, koppar, silver eller annat kraftig värmeledande material då man behöver öka effekten precis i början för att få upp värmen i godset då det suger bort för mycket värme, annars är det lite onödigt tycker jag. Men svetsar man olika tjocklekar hela tiden så kan det absolut vara bra att ha så man slipper ändra strömstyrkan på svetsen stup i kvarten.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

På en modern TIG kan man väl dessutom ställa så startströmmen är högre en stund, vet dock inte hur länge denna stund kan vara (testade aldrig gränserna).

När jag TIG:ar brukar jag bara värma med lågan lite runt så sprider sig värmen snart nog. Egentligen är det enda viktiga att man "får igång" smältbadet och sen fyller på detta lämpligt hela tiden.

Finns också hög/låg läge på de TIG:ar jag kört med dock brukar jag använda låg som typ "paus" medan man fipplar med iläggsämnet eller liknande. Men det kan ju lika gärna användas som uppstart.

Kör också 4-takt när jag TIG:ar det tror jag också nästan alla proffesionella svetsare kör med (har inte träffat på en som inte gör det).

Pedal är nog smidigt om man bara sitter men tyvärr så är inte detta alltid fallet för min del.
Användarvisningsbild
cobree
Kontakt:

Inlägg av cobree »

Jag har en hög av begagnade hjälmar av diverse modeller kan lägga upp lite bilder om intresse finns, köpte en pall med svetshjälmar, bla friskluft, och speed glas det funkar suveränt, har även en standard med stort fönster din 11 också suverän, friskluft känns bra funkar enligt övertryck, bara koppla in tryckluft.
Har ingen användning av 15st hjälmar .... :D
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

Hej,

Jag har en fråga till, det gäller vattenkylda slangpaket. Jag kollade i manualen, och där står det att man skall använda 25% glykol med antibakteriemedel och 75% vatten.

De säger att om man inte använder antibakteriemedel, så förstörs vätskans kylförmåga snabbt. Det skulle alltså inte vara bra att bara köra med vanlig bil-glykol.

Vid fråga till tillverkaren svarar de att det är OK med bil-glykol vid svetsning inomhus !!!??? Samtidigt säger De att deras koncentrat kostar 1200 kr/10L. Detta är ju löjligt!!

Detta luktar båg lång väg. Ungefär som när bastutillverkarna säger att man skall behandla lavarna (Abachi-trä mm) med speciell bastuolja av "deras märke" som kostar 100-tals kronor för en liten flaska. Ha, de använder 100% ren paraffinolja som kostar några 10'or i färgaffären.

Vad använder alla Ni andra? Vad står det i Era manualer ( Ni som har andra märken).
Användarvisningsbild
cobree
Kontakt:

Inlägg av cobree »

Enligt ESAB
Använd endast rent vatten fritt från kemikalier och fasta partiklar, och endast etylenglykol blandning.

Lite billigare.... kanske ska sälja kylvätska ... endast 1000kr/L
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

cobree skrev:Enligt ESAB
Använd endast rent vatten fritt från kemikalier och fasta partiklar, och endast etylenglykol blandning.

Lite billigare.... kanske ska sälja kylvätska ... endast 1000kr/L
Tack för svaret cobree,
Är det OK med kranvatten? Hur många % etylenglykol skall det vara?
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Köp batterivatten det är iaf lite bättre.
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

Lite uppdatering,

Fick idag svetshjälmen som jag köpte på Tradera för 1500kr. Det är en sprillans ny 3M Speedglas 9002, med 9002X insats. Insatsen har solceller som laddar batteriet vid svetsning, har den stora siktytan på 55 x 107mm, ställbar styrka mellan 9-13 samt sidofönster. Det följde också med självhäftande täcklappar att klistra på insidan av de gröna sidofönstrena. Är det någon som vet när dessa täcklappar skall användas?

Speedglas 9002. Tomt hjälmskal räknas nog som Speedglas 9000. Kolla in solcells-raden under siktytan!
Bild

Interiör visande 9002X-insatsens inställningsmöjligheter mm.
Bild

Det följde med manual och självhäftande täcklappar att klistra på insidan av sidofönstrena.
Bild

Bild
Skriv svar