Alla dessa led's

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Re: Alla dessa led's

Inlägg av Walle »

Du är vaken! ;)
Användarvisningsbild
Volny

Inlägg av Volny »

Strömskena? Jag kallar det grenuttag...

1802, du har nog missuppfattat lite vad det finns för LED's, här kommer lite info från min hjärna:

indikeringslysdiod - används som indikering i tex datorer, LCD osv.
Själva lysdiodskapseln är färgad.

högintensiv - Används oftast för att lysa upp andra föremål. Tex i ficklampor, e27 lampor osv. Oftast används kanske 20st dioder tillsammans.
Själva lysdiodskapseln är genomskinlig.

highpower - I princip samma som en högintensiv men behöver kylas och är mycket kraftigare.

Jag håller med 1802 att man ska försöka spara in på onödiga saker även om de inte drar så mycket. Dock håller jag inte med om att lysdioderna är onödiga :)

Edit: Min dator drar ca 100w i idle och 160w när jag spelar grafikkrävande spel.

edit2: Har för mig att min skärm ( 32" TV) drar ca 180w :)
xxargs

Inlägg av xxargs »

v-g skrev:Drar en 1W led egentligen 1W eller hur är det? Tex om man tar en potentiometer och kopplar till en vanlig lysdiod och sen "vrir på" så händer ju först inget sen händer allt och styrkan är mycket svår att kontrollera. Jag ser sällan någon större skillnad på 5mA eller 20 mA vad gäller ljus.

Kan man alltså lika gärna köra en 1W på säg 0,3W och ändå få nästan samma ljus? Kanske spar på livslängden också?
Beror mest på dina ögons logaritmiska egenskaper att du inte ser någon större skillnad även om du ändrar strömmen genom lysdioden ganska mycket.
du får variera strömmen en faktor 10 ggr för upplevd fördubbling/halvering av ljusstyrkan - precis på samma sätt som öron och ljudstyrka kontra effekt på förstärkaren.

Naturen har stoppat in detta logaritmiska egenskaper i våra 'sensorer' för att just kunna hantera väldigt stora dynamikomfång som dagljus/natt, åskknall/lätt prassel i löv etc.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Ja, jag säger då det...den dagen vi får logaritmiska kamerasensorer så är fotografernas lycka gjord! Sensorernas linjäritet är en PITA! (Pain In The Ass) :D
bmn

Inlägg av bmn »

För stationära datorer på 500W och med billig el är den här diskussionen tämligen ointressant. Men på laptops med batteri vill man verkligen kunna klämma ut varenda minut ur batteriet.

Min laptop t.ex har 14(!) leds tända hela tiden - ingen utav dem som tillför någon funktion egentligen, snarare tvärt om, de bara sticker i ögonen när man har släckt ner och ska kolla på film. På nätagget står det 90W, kör man på batteri lär väl datorn dra hälften av detta, då kanske alla lysdioder bidrar till någon procent av detta...
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Mizzarrogh skrev:Jo, kan ju vara en god början... Tänkte vi skulle sno forsatrollet någon mörk natt, det har jag länge velat göra, men det blev aldrig något bra tillfälle då det stått obevakat... :twisted:
Ajabaja Mizzarrogh så får man inte göra ...... :ajabaja:
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

orvar-e, :lol: Antar det inte var en slump att det sitter folk runt det hela dygnet då det står ute, gissar att fler tänkt samma tanke...
Tusan vad mycket kul man hade på tiden det begav sig. :)

Edit: Har ni inte hört talas om trädgårdstomtarnas befrielsefront?

-----------

Ahh... men vadf... jag som trodde hade fått bort allt hett smältlim jag spillde på armarna... Måste tusan hämta något redskap att ta bort smörjan med när det stelnat... :oops:

Edit2, vaför ligger inte denna "shit chat tråd" tråd under "övrigt" där den hör hemma istället för här under "allmänt"?
Skriv svar