Testa geigerräknare

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Re: Testa geigerräknare

Inlägg av Oblivion »

ja det gör dem, för att demonstrera detta har jag här en liten bärbar geigerräknare som detekterar enbart beta och gamma, i lådan har jag en liten mängd radium, väl inkapslat i zipbags och plastpåsar.

som synes så klarar den att detektera detta utan problem :)

ursäkta den sunkiga videon :/
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Hur mycket Americium 241 är det i moderna brandvarnare då? För det är ju fortfarande Americium (i alla fall i mina brandvarnare).
mueller

Inlägg av mueller »

Det var svårt att se mätresultatet p.g.a dåligt ljus,men ljudet gick fram.
Var finns mätaren att köpa?
Kommer radiumet från 1 st brandvarnare?
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

näe mätvärdena va inte det primära i denna illustration, utan snarare att det faktiskt gick att detektera, radiumet i detta fallet kommer ifrån en urtavla så det är inga högstrålande grejer direkt

kolla runt på ebay, eller kolla min tråd om geigermätare

http://elektronikforumet.com/forum/view ... %C3%A4tare
joharohl

Inlägg av joharohl »

mueller skrev:I Gävleområdet= tjernobylområde.
Har läst ett SSI dokument nu om brandvarnare mm.
Brandvarnare från 1950-talet innehåller radium Ra-226 ca 700kBq
Brandvarnare från 1973 i sverige innehåller Americium Am-241 ca 2700kBq
Jag har inte tillgång till så gamla.
Min fråga nu:Ska en geiger-räknare som klarar beta reagera på dessa styrkor?
Geiger-räknare som är gjorda för beta/gamma skall generellt inte reagera på alfa-partiklar. Alfa-partiklar har extremt kort räckvidd. De når bara några centimeter i luft och stoppas av ett vanligt papper.

Vad Oblivion detekterar med sin geigermätare är de gamma och röntgen fotoner som sänds ut av dotterkärnan. Alternativt sönderfall av döttrar men jag har inte kolla på sönderfallskedjan.

Som folk sa tidigare så är det väldigt enkelt att se om din geigermätare funkar. Du bör alltid storleksordningen 1 Hz bakgrund var du än är. Om din geigermätare är knäpptyst funkar den förmodligen inte.
mueller

Inlägg av mueller »

Den räknar digitalt till ca 10 på 30 sekunder.
Man det är ju ingen garanti att den fungerar för det.
Nu har jag även lånat självlysande punkterna från en gammal väckarklocka och testat.Ingen reaktion.
Men om det bara är alfa-strålning så är det väl normalt.
Det finns thorite (th) att köpa på ebay för geiger-räknar test,den avger alfa,beta och gamma enligt annonsen.
Men var kan jag hitta en smula i Sverige som åtminstone avger beta?
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

Om du testar med thorium-legerade elektroder för TIG-svetsar då?
De ska vara svagt radioaktiva, de säger ju att man inte ska
andas in dammet då man slipar dem.

Pottaska ska vara något man kan testa med också.

1 gram Americium räcker till 5000 brandvarnare så
det är inte några stora mängder det handlar om.

Vissa urladdningsrör (överspänningsskydd) har haft
radioaktivt material i sig, hur mycket är oklart.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Jag skulle vilja ha tag på en billig och relativt känslig geigerräknare för att identifiera radioaktiva mineraler, uranglas etc.
Helst mellan 500 och 1000:- men det är kanske att var lite väl optimistisk?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Att bygga själv är billigast men det dyraste är röret för HV elektroniken är väldigt lätt och billig att göra själv. Det bästa stället att leta på skulle jag väl gissa är Ebay och då kanske efter alfa, beta och gamma rör för att verkligen kunna ta allt det brukar dock även finnas apparater där med men om det går att få en som klarra av alla strålningtyper för som max 1000:- vet jag ej.
mueller

Inlägg av mueller »

http://www.amdrocks.com/a-geiger-counter-measures

På denna hemsida finns en youtube video som visar att ett vanligt armbandsur ger
starkt utslag med rätt mätutrustning.
Någon som har en sådan eller liknande till salu?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Om någon har radiumbaserade lystavlor på sina armbandsklockor så är de nog inte medvetna om detta om de inte själva har en mätare.
mueller

Inlägg av mueller »

Vill bara meddela att jag till sist hittade ett tips på testobjekt som den reagerade på.
En liten punkt på gammal SILVA kompass (antagligen radium).
Användarvisningsbild
snubber
Kontakt:

Inlägg av snubber »

Köp några gamla fickur som lyser i mörkret, jag behövde ett par radioaktiva preparat för att testa lite utrustning och sökte div tillstånd för inköp. Men det var enklare att besöka ett par loppisar och handla lite trasiga fickur. Vissa av urtavlorna är det verkligen fräs i. Kolla även med de gamla (riktiga) urmakarna som lagar äldre ur om de har några gamla visare liggande.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

För att se om en gammal klocka eller annat är radioaktiv eller inte så testa om den lyser då den tas fram i mörker *utan att först ha belysts*. Är det äkta självlysande så finns det radium eller tritium i färgen. Det där är verkligt otrevliga saker, kommer det in i kroppen t.ex. genom inandning av damm är det extremt cancerogent. Tag aldrig bort det från där det är applicerat. Skall det användas så använd klockan som den är och öppna den inte.

Skall någon köpa en gammal geigermätare så tro inte att den är bättre och känsligare om den uppges mäta alfastrålning. Tvärt om är den antagligen kass om det är gammal surplus. Alfadetekterande rör har ett bäst före-datum eftersom fönstret är så extremt tunnt att luftens gaser genom diffusion tränger in och degraderar funktionen.

GM-rör har även en begränsad livslängd i antalet pulser det kan detektera. För att få bästa livslängd på röret så skall kapacitansen som urladdas genom det vara så liten det någonsin går för att ändå kunna registrera pulserna.

Det går att drägligt mäta även ganska svaga saker om det görs på rätt sätt. Räkna först bakgrunden under en given tid. Räkna därefter under samma tid med preparatet på plats och dra sedan ifrån bakgrunden. Sedan kan en tredje räkning göras för att se så värdet återgår till bakgrundsnivå.
Skriv svar