Hur hårt jobbar bilgeneratorn?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Kjelle

Re: Hur hårt jobbar bilgeneratorn?

Inlägg av Kjelle »

1802 och Andy

Låna eller köp Haynes bok Bilens Elektriska & Elektroniska System
Förträffligt bra bok även om den nu är över 10 år gammal.

Jag nämnde att testen skall utföras en kall vinterdag, alla bilgeneratorers regulatorer
känner av temperaturen och kompenserar genom att höja fältspänningen vid låga temperaturer.

På min Saab 9000 voltmätare kan jag se 14,2 -14,4 V direkt efter kallstart nu på vintern, på sommaren
ligger den på 14,0-14,2 V.

Angående strömförbrukning glömde jag nämna bränslepumpen, insprutningselektronik, ABS elektronik, stereo,
bilar har både halv och helljus tänt vid helljus, inga problem att komma upp i 80 A.

Sen när det gäller shuntar, koppartråd har en hög temperaturkoefficient +0,425 % per C
Så därför är inte kabeln från generatorn till batteriet den bästa shunten.
Riktiga shuntar har lite mer ädelmetaller i sig och är mycket mer temperaturstabila.

Kjelle
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Nästa gång du startar bilen, koppla på en DMM direkt på batteriet och läs av spänningen. Ett startbatteri som är OK har ca 12,7 V i vila, med motorn igång innebär det att allt över 12,7V kommer från generatorn och det är inte troligt att med all den belastning du räknar upp blir 14,4V utan att motorvarvet kommer upp till minst 2500rpm. På tomgång är det uteslutet!

Frågan om "koppar shunten" var hur mycket felvisning man får med givna förutsättningar!
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Andy skrev:
prototypen skrev: Att använda kabeln som shunt går om man inte har stora krav, koppar har lite hög temperaturkoefficient för att det alltid ska visa rätt.

Protte
Nå, finns det något bra svar Protte?

” Hur mycket fluktuerar 0,6 meter 25mm2 kopparledare från -20 till +100C, d v s hur mycket fel får man på mätningar (i A) i området 0 – 130A?”

Eller behöver du fler parametrar?

Ja, temperarurkoefficienten

Wiki som vanligt
http://sv.wikipedia.org/wiki/Temperaturkoefficient

Dubbelkollat mot ett dokument från ABB
<För varje grad Celsius som ledartemperaturen ökar, ökar ledarens resistans med
0,393 % för koppar och 0,403 % för aluminium.>
Arean och längden har ingen som helst betydelse, men detta är ju gymnasiefysik.

För en temperaturhöjning från 20 till 120 grader så ändras resistansen ca 39 %.
Med dina temperatursiffror så blir det ca 47,16 %
Det kunde du hittat själv, bara google

Protte
Senast redigerad av prototypen 15 februari 2009, 10:47:25, redigerad totalt 1 gång.
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

Andy

Jag har inte nämnt något om tomgång, klart att generatorn ger mindre ström på tomgång.
Vi pratar om voltmetern som ett förträffligt instrument för att se generatorn och batteriets kondition
vid en kallstart t.ex. en vintermorgon.
Ingen normal bilförare lägger in alla belastningar som nämnts i denna tråd direkt efter en kallstart, man kanske
skrapar bakrutan ordentligt ren istället för att låta bakrutevärmen göra allt jobb, likadant väntar man med
att slå på helljus(extraljus) tills bilen är varm.

När det gäller shuntar så gå in på nätet och hämta uppgifter, bara för dig att räkna.

Kjelle
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Kjelle, jag gör detta
<Ingen normal bilförare lägger in alla belastningar som nämnts i denna tråd direkt efter en kallstart, man kanske
skrapar bakrutan ordentligt ren istället för att låta bakrutevärmen göra allt jobb, likadant väntar man med
att slå på helljus(extraljus) tills bilen är varm.>

Kan jag värma loss isen på bakrutan så gör jag hellre det och bor man lågt uti tjottahejti så då gäller fullt ljus, och stolsvärme, återladdning får komma i andra hand.

Sedan har Andy fått sina resistanändringar serverade av mig.

Protte
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

Bra prototypen

Då litar jag på att du har generator och batteri i toppkondition :)

Kjelle
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

På min gamla Golf; 2x100W extraljus, 4x55W stolvärme + bakrutan + "igelkotten"=värme i insugningsröret + allt annat, syravikt 1,13 en hel vinter, det gick så bra. Och bara 55A generator.

Protte
xxargs

Inlägg av xxargs »

Prototypen:

Blybatteri kan ger hyffsade startströmma under kort även vid ganska urladdad lägen - det är först vill längre starter (motorn inte vill starta) etc. som man får problem då man inte längre har mer än 2 -3 försök på sig innan den är totaldött.

Kommer ihåg för länge sedan farsan körde med ett batteri där syrahalten var så låg att man nästan kunde skölja munnen med den en hel sommar och halv höst utan problem - och den gick inte att ladda högre även om man försökte då batteriet var svårt sulfatiserat... och som bekant så brukar 'alla' vilja ha nya bilbatterier först vid den riktigt första kalla morronen på hösten, så även här ;-)

---

Tomgången är ofta höjd vid kallstart och generatorn lämnar därmed mer ström i den här behövliga läget i jämförelse med varmkörd tomgång ala 800 rpm.

Det intressanta i dessa lägen är att batterispänningen inte går under 12.7 V för lång tid (mer än några minuter) då polspänning under 12.7 Volt indikerar att ström går ut från batteriet

batteritestare 43-333 för 39:90 på biltema som man sticker in i ciggarettuttaget ger precis lagom snabb överblick om laddningen sköter sig eller inte (jag föredrar klart analog visarinstrument än motsvarande diodvarianter).

visst - detta visar inte exakt batteristatus då det finns lite motstånd i kablarna bakom med viss påverkan av olika strömmar när olika slaker slår på (tex ventilation) - men tillräckligt för att få en uppfattning och se att generatorn gör sitt jobb. Detta säger mer om ladd och batteristatus än vilken ampermeter som helst. under körning så ser man också olika aktiviteter som den stora spänningsdippen när elkylfläkten vid kylaren (vid värme och AC:n startar) drar igång etc. - den har uppenbarligen inga snälla startströmmar... likaså när ABS och elstyrservos oljepumpar drar igång.

Utan batteri som en tillfällig högströmsleveratör och spänningsutslätare så är det inte så mycket i bilen som skulle fungera när det körs enbart på generator...
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

1802 skrev:Så länge man inte hårdbelastar, syns inget på spänningen.
Nej precis, och då vet man att generatorn levererar tillräckligt med ström.
Varför vill du veta hur mycket mer du kan ta innan generatorn går på knäna?
Du vet hur mycket din generator kan ge. Det är annars inte svårt att läsa sig till.
Förhoppningsvis vet du också vad alla dina grejer du kopplar in i bilen drar, och kanske kan dra en slutsats att nu börjar det bli på gränsen.

Exakt vad är det du ska hårdbelasta med?
xxargs

Inlägg av xxargs »

Man ser också att det går inflation i generatorstorlekar.

Förstabilen var en gammal V6 tanus M20 av 65 årsmodell och hade en 50A 6 Volt likströmsgenerator, 7 Volt och 50 A ger max 350 Watt att leka med - efter utbyte från 2-spolregulator (med gemensam ström och spänningsspole - helt totalt värdelöst!) till en 3-spolregulator med separat ström och spänningsspole från en gammal amazon samt lite justering i regulatorn (böja på bleck) så hade jag aldrig någonsin bekymmer med den 6V-systemet, och faktum var att ju kallare det var destå större sannolikhet var det att jag rullade ut från parkeringen först av alla då alla volvo av olika generationer envisades att bara tända på 1-2 cyllindrar under evig startmotormalande när det var riktigt kallt ute... tanusen (V6) startade så snällt efter 1-2 kolvslag efter två snappsar med gasen (accpumpen) även om det var -20 grader.

Därefter har jag ett antal småbilar där generatorstorleken har legat på 35 - 55 A, (35 * 14V = 490W, 55A * 14V = 770W) och nu med hyffsad nya Toyotan så är generatorn på 110 A! vilket ger 1540W och med tanke på att generator har ca 50% verkningsgrad (det är bara att känna på all varmluft den producerar när den laddar tungt) så drar den alltså 3080W eller drygt 4 hästkrafter från motorn, det är nästan 10% av motorkraften på Nissan micra jag hade... - inte underligt att det gnisslar om remmen om den inte är ordentligt spänd...

Ni som funderar att dra bilgenerator med gräsklippar/elmotor för att ladda batterier kanske börja förstå vilka effekter som går åt och att en tvättmaskinmotor på 400 Watt knappast kan få en bilgenerator att ger full ström... redan en 35 A bilgenerator behöver en motor på 1 kW eller runt 1.5 hästkraft.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jo men nu var inte det här tvättmaskinsmotortråden. ;)
1802

Inlägg av 1802 »

Madmodder: Tror det står längre upp i tråden. "batteritankmätare" under färd.

xxargs: Finns ju större 1fasare att ta till. Även större Briggs and Stratton.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

En tankmätare mäter hur mycket som är kvar av en reservoar, i detta fall batteriet. Du kan bara se det med en voltmeter.
En amperemeter som visar vad generatorn laddar är ingen tankmätare. Den visar vad du för tillfället har för hastighet på påfyllningen. Men du vet ändå inte exakt hur mycket du förbrukar, så vad är meningen?
Det vore mer användbart att ha en enda kabel från batteriets pluspol en liten bit innan den delar upp sig till generator samt förbrukare, och över denna ensamma kabel mäta strömmen. Då får du positiv ström när generatorn laddar batteriet, och negativ ström om du drar mer än vad generatorn laddar.
En annan idé är ju att mäta över jordflätan. Om du nu BARA har en jordfläta till minuspolen.
Men jag förstår fortfarande inte varför du ska se strömmen under färd, mer än som en kul grej. Det viktigaste är ju att se ifall spänningen håller sig där den ska.
Till det räcker inte dina 6 lysdioder. Där håller jag med dig. Men strömmen... nja...
1802

Inlägg av 1802 »

Med en spårmejsel kan man känna magnetkraften. Det är den jag vill utnyttja.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Undrar om kraften känns med en kryssmejsel?
Skriv svar