Jag flög bort mitt FPV flygplan

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Kontakt:

Re: Jag flög bort mitt FPV flygplan

Inlägg av EPG »

Vilken historia!

Har du skrivit nån tråd om det på SMF eller RCFF?
ansu2723

Inlägg av ansu2723 »

Globalsat har en Tracker som arbetar med GPS och ett vanligt mobilabonnemang skickar position via SMS eller GPRS (billigast med GPRS förståss). Väger visserligen 128 gram. Den plottar ut position samt höjd så ofta man vill (max 1 ggr per sekund) på Google maps. Har precis testat en och är väldigt nöjd. http://www.globalsat.com.tw
Användarvisningsbild
dadde
Kontakt:

Inlägg av dadde »

Här är tidningsartikeln jag lovade er:

Jag kom t.o.m med på förstasidan :doubt:
Bild

Bild

Jag är onekligen kungen av nördar här iaf Bild

Bild Åhh vad jag skämms!

Ni har min tillåtelse att skratta...
Användarvisningsbild
dadde
Kontakt:

Inlägg av dadde »

Henry: Jag visste inte ens att det fanns olika typer av 6EX:an :D
Detta är sändaren jag kör med
Jo du behöver helimixing för att kunna progga samma som mig iaf.
Användarvisningsbild
Rossen
Kontakt:

Inlägg av Rossen »

Jisses vad ostig deras rubriksättare måste vara...
Användarvisningsbild
jonnorberg

Inlägg av jonnorberg »

Haha stenhårt!
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Hoppas bara att du inte får SMFF efter dig, efter den artikeln. Jag vet att det pågår ganska heta diskussioner om föreningarnas ansvar, i.o.m. att mycket kring modellflyg är oreglerat i lag idag. Det dom vill är att föreningarna skall sköta allt kring regler och juridik kring modellflyg, istället för att det blir reglerat i lag.
Just i samband med den diskussionen har dom påpekat att stor vikt ligger på att modellflygare har ett bra säkerhetstänk och sköter sin hobby snyggt.

Kan tänka mig att ett par av formuleringarna i artikeln kan väcka deras agg.

Edit: Jag mailade Transportstyrelsen för ett par dagar sedan, med några frågor om regler kring modellflyg. Nu fick jag svaret:
Hej Christoffer,

Det finns inga officiella regler för modellflyg framtagna av Transportstyrelsen (eller tidigare motsvarande myndighet) och det krävs heller inget tillstånd. Vi hänvisar istället till de modellflygförbund som finns, t.ex. Svenska Modellflygförbundet (www.modellflygforbund.se) och Svenska RC-Flygförbundet (www.rcflyg.se). Detta under förutsättning att du med modellflyg menar flygning med radiostyrda obemannade luftfartyg för rekreation, sport eller hobby. Om verksamheten istället är kommersiell eller det handlar om forskning eller utprovning, då måste du ha tillstånd. Ett regelverk för sådan verksamhet är under utveckling och ett förslag ligger just nu ute på externremiss och går att läsa på Transportstyrelsens hemsida. Enligt förslaget på regelverk kommer det även krävas tillstånd för att flyga ett obemannat luftfartyg utom synhåll för piloten, oavsett om verksamheten kan betecknas som modellflyg eller inte.

Med vänliga hälsningar

Erik Bergdahl
Luftfartsavdelningen
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Jag visste inte ens att det fanns olika typer av 6EX:an

Hehe, jo det finns 3 st som jag känner till, 6EXA för flyg 6EXH för heli och då 6EXP som du har som är för både och. Har dock for mig jag sett en fjärde typ men kommer ej ihåg exakt vad skillnaden var men tror att det var något annorlunda utstyrsel på den med en vridknapp istället för en switch, kommer dock ej vad det var man kunde använda den till. Men det var i princip ändå en EX6P grunden och att kunna styra kameran med ena sidans spak är ju helt perfekt.

Enligt förslaget på regelverk kommer det även krävas tillstånd för att flyga ett obemannat luftfartyg utom synhåll för piloten, oavsett om verksamheten kan betecknas som modellflyg eller inte.

Låter ju lite trist fast man kan komma rätt långt bort ändå och ändå se det, det står visserligen inte om det samma gäller om man har kikare med sig.. :vissla: Fast det handlar ju säkert givetvis utan hjälpmedel. Man förstår dock varför det förslaget tillkommit med dessa FPV som börjat komma.
Senast redigerad av Henry 23 januari 2009, 22:38:10, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Precis, det är nog nödvändigt med någon form av reglering.

När jag nu skriver följande hoppar jag att inte trådskaparen tar åt sig, för han verkar ha bra koll trots olyckan, men det är inte nyttigt nu när varenda nisse med internet och ett kreditkort kan köpa sig ett plan och utrustning och börja flyga kilometrar (eller ännu längre!) från flygfältet. Då och då får dom också för sig att bygga rätt stora kärror som kan bära ganska tung nyttolast, såsom systemkameror. När de planen helt plötsligt löper amok vill inte jag stå ivägen. Tänk er en kärra på 20-30 KG som kommer dundrande i backen..då kan det gå riktigt illa. Som tur är har de kärrorna knappt dykt upp i sverige än, men dom kommer.

Så helt klart vore det bra med en reglering med tillstånd. Däremot vore det ju bra med olika undantag, exempelvis för flygplan med en flygvikt på under X gram och maxfart (terminal hastighet vid fullgas) Y.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Nej min diskussion är inte heller riktad mot någon utan är bara allmänt menat.

En annan anledning till att det förslaget kanske kommit upp är att man ju kan ta foton och filmer över vad som helst från en förhållandevis hög höjd och att detta sedan läggs upp med till 99% säkerhet utan att ha blivit godkänt för detta. Man får så vitt jag vet inte heller ta foton från ett trafikflygplan har jag för mig. Detta förslag hindrar visserligen inte så mycket av detta vad gäller då modellflyg men till viss del i alla fall utan att man då måste vara förhållandevis nära om man skall fota något och inte flera Km bort. Vet dock ej riktigt hur långt bort man fortfarande kan se ett modellplan av typ denna storlek som nämns i tråden.
Användarvisningsbild
kifkroker

Inlägg av kifkroker »

först sodjan i antikrundan och sedan detta, jag vill se stickyn "EF:are i media" :lol:

Grattis för övrigt till det återvända planet. Och övriga moralpanikare kan väl varva ner lite, vad är oddsen att man får ett modellplan skallen? Samma som för ett vanligt plan skulle jag gissa. :wink:
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Trist att man inte kan lita på folks omdöme mer, lagar och regler är mycket dyrt för samhället och bör inte finnas annat än när dom är väl berättigade. Vi vill ju inte ha ett samhälle som riskerar att begränsar folkets kreativitet i onödan. Så är frågan vad straffet ska vara om man mot förmodan blir ertappad, hur nu det skulle gå till.

Jämför med att köra rattonykter: dödligt + mycket nära allmänheten + "vanligt förekommande".
Där finns det tal om att vårda personen integritet och att alkolås är "kränkande". Har man bilen i yrket så förlorar man inte ens körkortet.

Så "olaga framförande av radiostyrt flygplan", kan det blir tal om kvarnsittning till efter 1600 på polisstationen?
laban12

Inlägg av laban12 »

Lagar och regler, lagar och regler... *suck* Varför måste allt regleras i lag? Har folk inte längre sunt förnuft?
TS har ju uppenbarligen bra koll på vad han gör och det här är en uppenbar olyckshändelse.
Det finns ju farligare sysselsättningar, som är olagliga, som folk håller på med. Fyllestyrning har redan nämnts...
En lag mot en sån här hobby lär ju bli lika verkningsfull som den lag som reglerar nyårsraketerna - nä, lägg skattepengarna på annat.

Förövrigt ser ju TS ruggigt läcker ut när han kikar fram bakom sina VR-glasögon sådär, nu kommer brudarna flockas! ;)

:tumupp:
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Laban, nu är det ju så att det inte är reglerat i lag, men riskerar att bli.

Det är ju just därför jag påpekar det, för såna här "incidenter" är tyvärr sådant som skulle kunna bidra till att modellflyg på sikt förbjuds eller starkt regleras. Tänk själv, vad skulle hända om kärran istället hade vägt 15-20 kg och kraschat rakt på en barnfamilj? Eller om den helt enkelt hade kraschat rakt in i ögat på Lisa, 7 år...Då skulle myndigheterna få en jävla fart, och det skulle inte förvåna mig om det började diskuteras förbud. Det är just därför utövarna av vår hobby måste ha sunt förnuft och sköta hobbyn snyggt och smidigt, laban12. För att vi inte vill ha ett förbud/lag!
laban12

Inlägg av laban12 »

Jo jag håller med dig.
Det är bra att det inte är reglerat i lag och jag tycker att det så skall förbli.
Men jag tycker ändå att TS HAR skött sin hobby snyggt och smidigt, att han sedan "outar" i tidningen är en annan historia.
Fortfarande finns det mycket annat att komma till rätta med, annat än att reglera denna relativt lilla hotbild.

Risken att få ett skenande modellplan i huvudet är nog tiopotenser mindre än att bli ihjälkörd av ett rattfyllo.
Dock är jag ändå inte road av tanken att 15 kilo hobby skulle störtdyka ner över en lekplats där mina barn leker, så jag HOPPAS och FÖRUTSÄTTER att alla sköter sin hobby. (Okej, naivt möjligtvis)

Värre då med spaggegänget som buskör sina mopeder runt sandlådan...
Skriv svar