Laserstyrning (från dar303 samköpet)

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Är det inte några fler som byggt något trevligt..eller ligger grejerna djupt i era byrålådor och väntar på ledig tid? :)
G4jm0r

Inlägg av G4jm0r »

Mitt kit ligger just nu i garderoben och väntar på en laser som ska beställas från dealextreme någon gång när plånboken hämtat sig efter mitt rc-helikopter köp. Vilken laser är att rekomendera föresten? jag funderade på deras gröna 35mW kit, är det tillräckligt eller bör man sattsa på 100mW grön/röd?
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Den gröna 35mW går att trimma upp till ca 70-100mW så den borde räcka. Den på 100mW R/G kommer bara med ett rött huvud, det är bara styrelektroniken som är med till den gröna. Det går så klart att köpa båda och köra även den gröna från samma kort.

Tänk på att röda och gröna lasrar brukar ha olika polaritet på själva diodens kapsel så det kan bli kortslutning om man skruvar fast dem på samma ledande bottenplatta, man får isolera den ena elektriskt helt enkelt.
Användarvisningsbild
Cenorpa
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Jag är aldeles snart klar med min andra gröna projektor, Ska bara fixa till en kåpa till lådan och en monteringsbygel. Sedan ska min förra modifieras så att dom blir kompatbila med varandra, sen börjar arbetet på min RGB :)
Bilder dyker upp sen.
Användarvisningsbild
Frippe
Kontakt:

Inlägg av Frippe »

Mitt kit är under uppbyggnad.
Lådan blir nog klar under veckan. Jag ska sätta in allt i en 2HE 19" lådan (gammal Intel switch). Jag väntar bara på aluminiumplattan som jag ska ha i botten.

Sedan kommer det dichros och hållare från Laser-wave i slutet på denna veckan.
USB-ljudkort och "LaserBoy Correction Amp" kommer under nästa vecka.

Jag behöver också byta lins på min röda 100mW från DealExtreme (de återkommer nästa vecka om de kan skicka en ny lins till mig eller om jag måste skicka dit hela modulen)
Sedan efter löning beställer jag en grön 50mW från DealExtreme.

// Fredrik
_robban
Kontakt:

Inlägg av _robban »

Jag har monterat samman mitt, misslyckats och börjat om igen. Misslyckandet var pga dålig planering inne i lådan för framtida uppdatering till RBG så jag ska nu göra om allt i någon snygg och stabil låda.
Har även skaffat mig ett FSX 1.1 styrkort ifrån Norm men inte haft tid än att sätta mig ner och få allt att fungera hundra än
Jag köpte mig en sådant kombinerat kort ifrån DX, det med röd laser modul samt styrkort för även grön
Bild

och senare en grön laser med ifrån dem med ett eget styrkort
Bild

Det som jag märkte var att spänningen på det kombinerade kortet var högre än på det kort som enbart hade en utgång vilket resulterar i kraftigare ljus stråle (men för hur länge?)

Det är som dar303 säger - man måste även isolera mellan den röda och den grön kapselns bottenplatta annars blir det kortis.

Glömde det nästan, ett par skyddsglasögon för grön laser ifrån WickedLasers inköpta
Bild
De är guld värda när man sitter och labbar
Användarvisningsbild
Frippe
Kontakt:

Inlägg av Frippe »

Vilka skruv passar i den gröna?
Jag ska fästa både den gröna och den röda på en aluminiumplatta.
Jag får lägga något tunt och isolerande under den gröna och sedan försöka få tag i nylonskruv eller nåt. ( nån som vet var det finns? Jag har letat på Clas Ohlson, Biltema, Hobbex)

// Fredrik
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det är 3st M3-hål i både min röda och gröna från DX
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

För att inte sno andax byggtråd så postar jag bilder på min "correction amp" och det lilla ljudkortet här!

Bild

Jag har inte riktigt kommit på hur jag ska montera grejerna än men det lutar åt en liten plåtlåda med en DSUB25 i ena änden och usb i andra.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Nu har jag byggt ihop och testat:

Bild

Bild

Här ser ni min ghetto-projektor med 5.1 kortet, korrektionsförstärkaren (?) och en wavefil genererad med laserboy och uppspelad med windows media player. Det som syns på väggen är James Lehmans autograf Laserboys skapare). Det är kanske lite otydligt men jag var tvungen att dra ner effekten rejält (kanske 15mW ut?) efter som kameran fick frispel annars.

Den röda dealextreme-dioden i projektorn brann upp när vi körde lasern på norbergfestivalen men jag har köpt nvå nya 250mW:are som jag ska försöka mecka ihop när jag får tid.

Jag får inte riktigt blankingen att funka med Laserboy waves men det funkar lite bättre med Spaghetti (Se photonlexicon.com) fast med lite ryckigare grafik.
Jag ska ta med allt till labbet och kolla med oscilloskopet och sedan ställa in nivåeerna i ljudkortets mixer.
G4jm0r

Inlägg av G4jm0r »

Ojoj vad stiligt, nu blir man sugen på att damma av sitt kit :). Tror jag kommer börja med en 35mW laser från dealextreme och designa lådan så jag kan lägga till en röd laser vid behov.

Var köpte du korrektionsförstärkaren? respektive ljudkortet? pris?
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Jag använder en 35mW från DX, de går att trimma upp till över 100mW i många fall.
Ljudkortet kostade 10 pund på ebay och korrektionskortet kostade 40 USD inkl. komponenter. Det är inget märkvärdigt men jag är lat!

Se här:
http://photonlexicon.com/forums/showthread.php?t=4935
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Mer uppdateringar.
Jag har fått interfacet att fungera både med Laserboy och Sphagetti.
Signalerna från kortet är inverterade så man måste invertera i programvaran för att det ska fungera med blankingen, det går i båda programmen och i Spaghett i måste man ställa in några känslighetsinställningar.

Hör av er om ni undrar eller kolla i denna tråd på photonlexicon:
http://www.photonlexicon.com/forums/sho ... #post57877
Användarvisningsbild
Frippe
Kontakt:

Inlägg av Frippe »

Mina grejer fungerar också :D
Jag väntar bara den gröna lasern från DX som förhoppningsvis kommer nästa vecka. Dichro och hållare är klara.

Jag har monterat in allt i en 19" racklåda som är 2HE hög, så nu är det bara lasrarna som skall skruvas fast på aluminiumplattan.

Någon som har ett bra/enkelt förslag för att rikta in lasrarna? Det är ju lite svårt att få hålen som man skall skriva fast lasrarna i linje.

// Fredrik
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Allt du behöver veta finns på photonlexicon.com ...oc jag menar ALLT!
Proceduren beror lite på hur du har placerat dichros och speglar, vilken ordning och om de är parallellt eller inte.

sök på "near field adjustment" och "far field adjustment" på PL
Skriv svar