Nu har vi lagt om taket så nu ligger telefontråden på backen framför huset och ingången som en snubbeltråd... Så nu är problemet aktuellt igen... (sladden som ligger på backen är den som går t.o.r. mellan elcentralen och där luftledningen ansluter huset).
Borde inte det bästa vara att gräva ner telefontråden från stolpen till huset direkt till elcentralen?
Fast med tanke på ekonomi och så får jag nog vara glad om jag kan dra sladden från där den ansluter huset till elcentralen där gnistgapet sitter och sedan vidare utanpå huset till rummet där jag har modemet...
MVH Mikael
Funkar ADSL genom överspänningsskydd?
Re: Funkar ADSL genom överspänningsskydd?
Alla elledningar till huset bör gå via samma punkt på husets yttervägg. Detta för att förhindra spänningsskillnader mellan dem.
Kan du gräva ner den själv är det definitivt en bra idé förutsatt att kabeln tål den miljön. Ett tips är vattenslang..
Kan du gräva ner den själv är det definitivt en bra idé förutsatt att kabeln tål den miljön. Ett tips är vattenslang..
Re: Funkar ADSL genom överspänningsskydd?
Om det inte pajat något elektroniskt som inte har med telefonledningen att göra så är det inte så troligt att det behövs så mycket skydd på elledningen, även om ett åskskydd från telelinan till elnätet iofs introducerar en viss källa till överspänningar på elnätet (genom att bara "dra" i PEN men inte faserna).
Ett gnistgap kan rimligtvis inte påverka VDSL-hastigheten så länge det inte gnistrar i skyddet, och ifall det gnistrar där så har man nog större problem än hastigheten.
Ett sätt att skydda allt utom modemet är att köra någon slags överföring som är trådlös (eller med fiber) mellan modem och resten. Det kan bli svårt med "tripple play"-modem men just för datatrafiken kan det funka bra.
Ett gnistgap kan rimligtvis inte påverka VDSL-hastigheten så länge det inte gnistrar i skyddet, och ifall det gnistrar där så har man nog större problem än hastigheten.
Ett sätt att skydda allt utom modemet är att köra någon slags överföring som är trådlös (eller med fiber) mellan modem och resten. Det kan bli svårt med "tripple play"-modem men just för datatrafiken kan det funka bra.