Hjälp mig hitta rätt krets

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Välj 73-471-15, den har pinnar på "vanligt" sätt, kapslingen kallas DIP300.

Avstörningskondensator: 65-656-59 är alldeles utmärkt.

Alltså 12V (inte gement v!) är INTE en "styrström", det är en spänning!
Du kan köra kretsloppet på 12V men du kan inte driva så värst mycket ström från utgången. Ska du styra större strömmar måste du buffra med en transistor och då blir kopplingen en fråga om VAD du ska driva.
dvine
Kontakt:

Inlägg av dvine »

Jag vet faktist inte vad som ska drivas. Det jag gör är att jag byter ut en mekanisk knapp mot en elektronisk så där strömen tidigare bara passerat genom en knapp kommer du färdas igenom en rad med kretsar. Jag vet inte på rak hand hur mycket som kommer krävas, jag kommer helt enkelt bli tvungen att testa med olika transistorer.

Jag är mycket väl medveten om ström/spänning men är bara slarvig med hur jag skriver :/ dåligt ställe att vara slarivg, jag vet :D
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

håller med om att ELFA kan vara en djungel ibland, särskilt när man kommer till kondensatorer. Jag har valt att göra det mesta jag ska ha från Electrokit. Dom är också ofta billigare på det mesta än ELFA. Vanliga kretsat heter där DIP-14 vilket betyder att de har 14 ben (= samma som DIL-14). De har också SOIC som är "ytmonterat" vilket är nästan omöjligt att använda om man inte har hemmagjorda kretskort och är bra på att löda små detaljer. SOIC = fel sort!

Kan du mäta vilken ström som går om du sätter en amperemeter över knappens två poler? Och vilka spänningar finns på de båda polerna på knappen i förhållande till jord? (Jag antar att detta handlar om en bil?) Och hur ändras dessa spänningar när kanppen är i olika lägen? Det är möjligt att lasten är ett relä och då är induktiv. Då bör man lägga dit en bakvänd diod osv... kan bli lite knepigt att få allt rätt.

Hur tänker du montera kretsen? Ska du använda nån form av kretskort ??? Det kan vara bra att använda en IC-hållare i vilket fall, så om du skulle råka bränna kresten så kan du lätt byta den.... (Se på Electrokit under KONTAKTDON ==> IC_HÅLLARE ==> DIL-hållare 14pin kostar där 1.40 exkl moms.
dvine
Kontakt:

Inlägg av dvine »

Intressanta tips, tack!
Jo det blir att använda mig av ett kretskort av något slag. Angående hur stor ström som kommer skickas återstår att mäta, dock så kan detta bli lite bökigt eftersom det är en massa skruvade innan man kommer till kretsen och när man är väl där så måste jag löda bort nån komponent i serie med tryck knappen och mäta strömmen där. Kan bli som sagt lite bökigt.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Varför inte bara stänga av på brytaren och mäta över den?
dvine
Kontakt:

Inlägg av dvine »

hahaha, fan va du är smart, eller snarare jag som är lite seg idag ;)
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

tror faktiskt att jag skrev samma sak i inlägget ovan... känner mig grymt smart jag också :happy:
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

dvine,
Jag tänkte skicka en 16F648A med Icecap's HEX fil, men saknar adress...
dvine
Kontakt:

Inlägg av dvine »

Spänningen i en bil, är den alltid 12v eller varierar det beroende på hur mycket generatorn laddar och hur mycket kräm det finns kvar i batteriet? Hur känslig är en 5v krets för spännings variationer? Är det exakt 5v den ska ha som matning eller kan det variera lite?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Oftast är det ±10% men det grejar en 7805 galant.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Hur känslig är en 5v krets för spännings variationer?

Beror på "kretsen". Finns ingen generell sanning.

> Är det exakt 5v den ska ha som matning eller kan det variera lite?

Nej och ja.
För detaljer, se databladet (du kan lika gärna starta Acrobat Reader som någon annan...)
dvine
Kontakt:

Inlägg av dvine »

sorry, viste inte att det stog sånt i bladet. ska läsa bladen först i fortsättningen :)
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Nä, OK, du tänkte ju inte programmera dom själv... :-)

I just detta fall med PIC16F648A står det i detta datablad
http://ww1.microchip.com/downloads/en/D ... 40044F.pdf
på sidan 135 (137'de sidan i PDF'en), se parameter D001.
dvine
Kontakt:

Inlägg av dvine »

När det kommer till hållare för ic kretsar så trodde jag att det typ bara skulle finnas ett fåtal hållare men blev minst sagt chockad när jag kollade efter hållare.
Lågpris sockel för DIL-kapslar 49.10 STYCK tyckte jag lät konstigt när vanliga socklar kostade 9.04 st (för 18 pinnars). Hur kan detta stämma eller är det nånting viktigt jag missar? Jag såg även att det ''Silencer'' avstörd DIL-sockel, som tydligen har en inbyggd kondensator i sig. Jag antar att denna sockel gör så att man inte behöver ha någon kondensator inkopplat utanför kretsen?
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Oavsett vilken 5V-krets du tänker använda så bör du använda en 7805 eller en 78L05 som reglerar ner till +5V. inspänningen till dessa ka variera mellan +7V och +35 volt. Ett 12V system i en bil kan variera en del , mellan 11-14 volt kan du räkna med. 7805 kan ge upp till 1A ström och 78L05 kan ge 100mA max. För att beräkna strömförbrukningen på kretsen måste du räkna kretsens strömförbrukning plus strömmen genom alla pull-upmotstånd etc. + den maximala strömmen genom alla utgångar som kan tänkas dra ström samtidigt.

7805 kan behöva en liten kylfläns. (värmeutvecklingen i 7805 beräknas till (Vin - Vut) * I t.ex. (14V - 5 V) * 0.5A = 4.5W

Har du kollat hur dina original-knappar är anslutna än? Är ena polen ansluten till jord eller till plus? Hur stor ström drar de? Olika svar ger olika lösningar på kretsens utgångar. (och ev ändring i programmet om man t.ex. behöver invertera utsignalen)

Jag funderar lite på hur du ska "omvandla" en +5V logiksignal till en +12V ström till en last ansluten till jord. Kanske finns det bra lösningar med bara en transistor som jag inte känner till , men detta är vad jag kommit fram till:

1) anslut den logiska utgången till basen på en NPN transistor via ett motstånd (ca 4k7)
2) anslut NPN transistorns emitter till 0V (vilket jag förutsätter är gemensam 0V både för logikkretsen och 12V-systemet)
3) anslut NPN transistorns kollektor till ett motstånd på ca 4k7 till +12V samt till basen på en PNP-transistor

äsch.. jag ritar en bild istället.

Bild

A) är ovanstående koppling - +12V matas till utgången vid logisk etta, annars ingen ström.
B) om kretsen skall sluta till jord - då räcker det med en NPN transistor, men då ska utsignalen vara inverterad (= gör om programmet!)

den sista transistorn i steget kommer eventuellt att behöva vara en effekttransistor , om det är stor ström di ska driva. Dessa kopplingar driver utgången direkt med 12V så du belastar inte spänningsregulatorn. Då räcker det med en 78L05.

Dioderna jag lagt till kan vara en säkerhet mot ev. induktiv last (dvs. reläer mm) Kanske ej nödvändiga?

EDIT: (Jag kom på et sätt man kan göra om man absolut bara vill ha en transistor i exempel A) Då kan man ha gemensam + och driva kretsen med en 7905 negativ spänning - då kan du ansluta kretsen direkt till en PNP transistor som har emittern kopplad direkt till + )
Skriv svar