Jojjes nya stora fräs.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Re: Jojjes nya stora fräs.

Inlägg av POS »

10000mm/min det gick som bara den :D
Hur många amp har du ställt dina gecko:s på?
Mina x&y har jag på 2,6A
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Tror det var lite under det motorn tål, alltså <2,8A. Sen kör jag på 51,7 V med en motor inkopplad.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Ok, jag fegar ju och kör med mitt 48v agg nerdraget -10% kanske skulle prova +10% :twisted:
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Så du har inte lagt av med arbetet på den stora fräsen.
Det gläder mig mycket, jag hoppas få handla en så snart den är färdigkonstruerad.
Jag vart rätt "skraj" när du la firman på is.
Keep up the good work som jänkarna skulle säga.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Mina kontrollerkort lägger av (dör) om man puttar in mera än 35V, men har för mig att Mariss testade med över 60V på sina.

Limpan4all: Nope, jag har inte helt lagt av med storfräsen. En orsak (och den är ganska stor) är att lilla frun inte slutar tjata förän jag samlar allt i ett rum. Å den har hela tiden stått i gillestugan, där hon dagligen eldar i spisen.
En annan är att jag är så nyfiken själv på om den kommer att funka som förväntat.
Det går inte fort, men nu är det en hobby, och då ska det vara roligt, inte kännas som en bojsten.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Det är lugnt jag har ingen panik alls, men skulle vilja ha en större.
Ett önskemål som tillkommit sen senast är behovet att ställa den i ett delvis ouppvärmt utrymme utan någon fuktkontroll.
Troligen så är det låg fuktnivå året om (skall lägga in en fukt/temp logger där) men inte garanterat så att ha den i relativt fuktokänsliga materiel är en stor fördel.
Att ha den i rostfritt och pasiviserad samt anodiserad AL låter sig väl inte göras men skruvar/muttrar, brickor och liknande i RF A2 eller varmgalv vore bra.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Sen tror jag inte motorer och ev. elektronik, mår så bra av långvarig fukt.
Elektronikboxen kan man ha löst, men det är ett satans jobb att pillra bort motorerna varje gång. :D

Är det inte fukt, så finns det nog inga nackdelar med att det är kallt.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jag har haft min lillasyrra i ett relativt okontrollerat utrymme temperatur och fuktmässigt, elektronikdelen och datorn har stått på konstant i ett par månader nu, dom genererar nog med värme i sig själva för att inte kondens ska uppstå som kan skada elektroniken.

I alla fall är det min teori :)
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Så, nu har POS lurat mig att ta upp arbetet igen. Vi ska bygga var sin, som vanligt. :lol:

Nästa vecka (troligtvis) blir delarna laserskurna i 8mm stålplåt. Då kommer vi ett långt steg närmare slutprovning.

Sen ska vi satsa på riktiga kulskruvar med 10mm stigning. Eller har ni nån annan uppfattning om det?
Varför 10mm isf 5mm, hmm... För att få upp farten och ner med varvet på stegmotorn. En stegis är ju starkast på lågt varv.
Det man "missar" är noggrannheten, men eftersom den bara ska användas till mjuka material, typ trä och MDF, så rör dom materialen på sig mera själva än onoggrannheten i maskinen blir. Men först provar jag med 14/4 mm trapets jag redan har.

Nåt vi har missat eller tänker fel?
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Jag gillar verkligen den där fräsen!! Den ser så oerhört enkel och stilren ut, och 10'000mm/min, det blir över 16cm på en sekund! :shock: Vill ha!! :D

Skynda lite nu så att jag får se resultatet... :badgrin:
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

jojje skrev:Varför 10mm isf 5mm, hmm... För att få upp farten och ner med varvet på stegmotorn. En stegis är ju starkast på lågt varv.
En normal stegmotor går bra att köra med bra resultat ungefär mellan 1000 och 1500 rpm med bra drivsteg enligt mariss, det borde alltså betyda 10-15 meter i minuten med 10mm stigning...

Men å andra sidan får man bara ett helsteg per 200/10de millimeter eller 1/20 millimeter, vilket gör den teoretiska mekaniska precisionen ner på en hundradel, vilket borde vara mer än nog för ert syfte...

Vill man köra ännu fortare har jag fortfarande kvar två drygt meterlånga identiska slipade kulskruvar med 20mm stigning som kan bli era till ett vettigt pris ;)
Senast redigerad av Meduza 17 maj 2009, 20:16:02, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Det blir nog att överdriva, 10mm räcker gott å väl. Men tack iaf. :)
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Det teoretiska noggranheten vid helsteg blir ju 0.05mm med 10mm stigning så jag tror inte det är nått problem att tala om.
(10mm/200steg) Och vi kommer köra med gecko 251 eller 540 som båda har 1/10 steg :)
Går allt bara lätt och fint så är det inga problem och farten lär ju räcka till :wink:
Vi kommer nog prova en axel först innan vi köper alla skruvar men det är tänkt att prova med 10mm stigning först.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Ursäkta dum fråga, men precisionen på microstegen är den något att räkna med? Jag trodde att microstegen mest var för att få mjukare gång? Nu menar jag inte att 0.05mm är för dåligt, utan det är mera en allmän fråga.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Lättast att länka hit: http://elektronikforumet.com/forum/view ... 29&start=3
Jag menar inte att precisionen ökar x10 men det blir nog bättre, men redan vid helsteg är den ok!
Skriv svar