Ännu ett litet cnc projekt.
Tror inte jag skrivit det. Det var snubbarna på verkstan som kapade upp rören som sa det till mig. Dom sätter upp rören i svarven å kör med Scotch Brite eller vad det nu heter. Sen på med nåt oljaktigt eller annat mot rosten.
Det går även bra att dra fram & tillbaka på rören, eftersom lagren iaf går fram & tillbaka. Passa annars på att ev. stora märken inte finns där lagren går.
Det går även bra att dra fram & tillbaka på rören, eftersom lagren iaf går fram & tillbaka. Passa annars på att ev. stora märken inte finns där lagren går.
Men grabbar, om jag nu vill köra två parallella gängstänger i x-led med två
stegmotorer kan jag då koppla dessa i serie till en drivare eller måste jag ha
två drivare? Om jag måste ha två drivare kan jag då koppla samma
signaler från parallellporten in på de två drivarna?
I serie borde strömen bli samma som för en men hur ska jag hantera att
spänningen blir dubbel?
stegmotorer kan jag då koppla dessa i serie till en drivare eller måste jag ha
två drivare? Om jag måste ha två drivare kan jag då koppla samma
signaler från parallellporten in på de två drivarna?
I serie borde strömen bli samma som för en men hur ska jag hantera att
spänningen blir dubbel?
Jag skrev längst ner på första sidan att bästa sättet är att använda två drivers, koppla dom till egna signaler på paralellporten men länka ihop dom i mjukvaran.
Det borde även gå att bygga en egen buffer med dubbla in/ut-gångar så att dom kan dela på samma signal utan att belasta paralellporten onödigt mycket.
Det borde även gå att bygga en egen buffer med dubbla in/ut-gångar så att dom kan dela på samma signal utan att belasta paralellporten onödigt mycket.

Nu har jag jobbat lite till. Nu kan man snart ana vad det ska bli iaf!
Z-axeln är på ritbordet men alla sakerna är inköpa. Saknar en axel till X
plus två linjärlager. FulDremel-fäste måste också funderas ut men det är nog
ingen utmaning.
to be continue....
Senast redigerad av ondisc 13 januari 2008, 18:14:40, redigerad totalt 2 gånger.
men.... mumsfilibabba!!
(sätter morgonkaffet i halsen)
Här är ju precis en lagom storlek på fräsbord OCH med rörlig överliggare
Börjar tappa bort mig bland alla cnc-projekt. Det här liknar precis vad jag tänker mig i min lilla kretskort-fräs. Ser snyggt ut och ska bli mycket intressant att följa!
Har du cad'at först eller kommer du på hur saker ska vara vartefter?

Här är ju precis en lagom storlek på fräsbord OCH med rörlig överliggare

Börjar tappa bort mig bland alla cnc-projekt. Det här liknar precis vad jag tänker mig i min lilla kretskort-fräs. Ser snyggt ut och ska bli mycket intressant att följa!
Har du cad'at först eller kommer du på hur saker ska vara vartefter?
Tack! Jag har försökt ta det bästa ur många projekt och även försökt hålla ner
kostnaden samtidigt som jag ville bygga i aluminium. Det mesta har jag
funderat ut i huvudet då CAD ibland tar onödigt lång tid, i alla fall för mig. Ska
nu ta mig an Z-axeln, blir något med två linjärgejdrar, men designen är inte
helt klar ännu.
kostnaden samtidigt som jag ville bygga i aluminium. Det mesta har jag
funderat ut i huvudet då CAD ibland tar onödigt lång tid, i alla fall för mig. Ska
nu ta mig an Z-axeln, blir något med två linjärgejdrar, men designen är inte
helt klar ännu.
Satt och lurade på hur man skulle göra med överliggaren. Tycker det ser ut som att den riskerar att flexa lite fram/tillbaka i y-led så att säga. När fräsen ska ner i materialet blir det ju krafter lite här och där... 
En tanke för min lilla kretskortfräs är nog att göra som du har gjort med botten-ramen. Sedan göra man också en top-ram så att det hela blir som en "bur" där överliggaren blir en vertikal ram
som är lagrad i alla fyra hörnen. I z-led så flyttar man hela "oket" upp och ner och på den sitter fräsen fast i z-led men rör sig i x-led. Helst skulle nog fräsen sitta monterad i mitten på oket så att det inte blir några skjuvande krafter alls...
Samtidigt får man ju en ram att montera plexiglas-skivor på så att man inte skräpar ner så mycket...
Tänkte mig också två moterer i vardera y- och z-led så får man bättre hållmoment. Blir ju dyrare och mer komplicerat förstås...
Vet inte om det går att föreställa sig hur resonemanget ovan ter sig, ska försöka få till något i blender.

En tanke för min lilla kretskortfräs är nog att göra som du har gjort med botten-ramen. Sedan göra man också en top-ram så att det hela blir som en "bur" där överliggaren blir en vertikal ram
som är lagrad i alla fyra hörnen. I z-led så flyttar man hela "oket" upp och ner och på den sitter fräsen fast i z-led men rör sig i x-led. Helst skulle nog fräsen sitta monterad i mitten på oket så att det inte blir några skjuvande krafter alls...
Samtidigt får man ju en ram att montera plexiglas-skivor på så att man inte skräpar ner så mycket...

Tänkte mig också två moterer i vardera y- och z-led så får man bättre hållmoment. Blir ju dyrare och mer komplicerat förstås...
Vet inte om det går att föreställa sig hur resonemanget ovan ter sig, ska försöka få till något i blender.